رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 457644

اروپا در انتخاب آمریکا و چین تردید دارد

قاره سبز؛ لقمه چرب برای چین

ساعت 24 -روزی که اروپایی ها پول واحد تاسیس کردند شادبودند که سرانجام اتحاد واقعی میان اعضای اتحادیه اروپا که حالا به 28 کشوررسیده است به زودی محقق شده و اروپا پرچم خود را در دست خواهد داشت. اما این اتفاق نیفتاد و در مقابل این اقتصاد چین بود که به سرعت به آمریکا نزدیک شد و سرمایه های چینی به هم دنیا از جمله اروپا صادرشد.

چچچچن
dir="RTL">حالا که چین و اروپا روزانه یک میلیارد یورو کالا و خدمات مبادله می کنند و حالا که چین دست کم 30 میلیارد یورو در اروپا سرمایه گذاری کرده است انتظار دارد درمناقشه تازه با معترضان هنگ کنگی اروپا بی تفاوت نباشد و معترضان را زیر ضرب انتقاد بگیرد. اروپا اما به طور جمعی از این کار امتناع کرده و البته آنها درمناقشه تجاری و سیاسی آمریکا و چین نیز در سمت امریکا نایستاده اند. آندره کندال تیلِر (از اعضای ارشد و مدیر برنامه امنیتی ترنس آتلانتیک در مرکز امنیت آمریکایی جدید) و ریچل ریزو (از اعضای ارشد مرکز امنیت آمریکایی جدید در برلین) درباره مسایل و مناسبات چین ، اروپا و آمریکا نوشته اند:

چین در میانه چندین هفته متوالی تظاهرات در هنگ کنگ، در مکانی غیرمتداول به دنبال حمایت می گردد: اروپا. سفرای پکن در پایتخت های کشورهای سراسر قاره در روزهای اخیر برای جلب حمایت اروپا از دولت هنگ کنگ و علیه تظاهرات کنندگان به شدت تلاش کرده اند. سفرای چینی در راستای کمپین خود برای ترویج خط فکری کشورشان در روزنامه های محلی اروپایی مقالاتی منتشر کرده و آشکارا رهبران اروپایی را به دلیل خودداری از انتقاد از تظاهرات خشونت آمیز مورد انتقاد قرار داده اند. جسارت تلاش های چینی نشان می دهد که از چشم پکن امکان جلب حمایت اروپایی ها وجود دارد.چین برای این طرز تفکر خود درباره حمایت اروپایی دلیلی دارد. در حالی که پکن سعی دارد ارزش های استبدادی خود را در سراسر جهان بگستراند، و به ویژه با شدت گرفتن رقابت بین چین و ایالات متحده، اروپا آشکارا از گرفتن طرف آمریکا در مناقشات آن با چین خودداری کرده است. رهبران اروپایی اطمینان دارند ضمن آنکه از تعامل بیشتر با چین از لحاظ اقتصادی سود می برند، می توانند از ارزش ها و هنجارهایی که با ایالات متحده در اشتراک دارند، حمایت کنند. اما چنین موضع گیری می تواند کوتاه بینانه باشد و لیبرال دموکراسی را به خطر اندازد.این نوشته که در دیپلماسی ایرانی منتشر شده اضافه کرده است : چین یک شریک نزدیک و مهمی برای اروپاست؛ حجم مبادلات تجاری دو جانبه روزانه به حدود یک میلیارد یورو می رسد و سرمایه گذاری مستقیم خارجی چین در اتحادیه اروپا در سال های 2017 و 2018 به ترتیب 29.1 و 17.3 میلیارد یورو بوده است. فرصت اقتصادی که چین خصوصا برای کشورهایی که از لحاظ اقتصادی از اروپای غربی عقب مانده اند فراهم می آورد، انگیزه بالایی در منطقه برای حمایت از این کشور فراهم می آورد. کشورهای اروپای جنوبی و شرقی به ویژه از سرمایه گذاری «کمربند و جاده» چین بهره می برند و نمی خواهند این فرصت را از دست بدهند.

رهبران اتحادیه اروپا هنوز نتوانسته اند مسیر مشخصی را برای مقابله با چین ترسیم کنند؛ اگرچه برخی از کشورها مانند آلمان و فرانسه در این جبهه پیشرفت هایی داشته اند. اتحادیه اروپا اوایل سال جاری میلادی از چین به عنوان «یک رقیب سیستماتیک» یاد و کمیسیون اروپا چارچوبی جدید برای تسهیل نظارت دقیق تر بر روی سرمایه گذاری های چین در اروپا معرفی کرد. اما اگرچه بیانیه ها و دستورالعمل های مشترک در سطح اتحادیه اروپا پیشرفت هایی در مقابله با نفوذ چین به شمار می روند، اما اجرای دستورالعمل ها نهایتا بر عهده کشورهای عضو اتحادیه است که استراتژی های متفاوتی را در این زمینه دنبال می کنند. این عدم انسجام در جبهه گیری اروپایی در برابر چالش های ظهور چین آنها را شرایطی قرار می دهد که مجبور خواهند شد در صدد دفاع از ارزش های مشترک برآیند.اروپا باید در تقویت روابط تجاری و اقتصادی با چین، مراقب خطرات ناشی از این روابط باشد چرا که چین به نفوذ اقتصادی خود به مثابه اهرم فشار دیپلماتیک می نگرد. چین از سرمایه گذاری های خود برای جلب حمایت اروپا یا دست کم خودداری آن از موضع گیری یکپارچه در قبال مسائل حقوق بشری مانند تبت، بازداشت گسترده اویغورها در اردوگاه های «آموزش مجدد» در سین کیانگ، و در قبال مسائل ژئوپلیتیک مانند تایوان و نظامی شدن دریای چین جنوبی استفاده خواهد کرد.آشکارا در اروپا یک تغییر گستدره در دیدگاه ها به چین رخ داده است. اروپایی ها از چالش هایی که چین ایجاد می کند آگاه، و نگران آنها هستند و اقداماتی هم برای مقابله با این چالش ها انجام داده اند؛ اما پیامی که به طور ممتد از اروپا شنیده می شود، تلاش برای خودداری از جانب داری در درگیری های ایالات متحده و چین است و این، اتفاقی است که می تواند سرنوشت لیبرال دموکراسی را رقم بزند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها