رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 457646

نماینده سازمان ملل در یمن: احساس شکست میکنم

ساعت 24- نماینده سازمان ملل در یمن با بیان اینکه اراده سیاسی برای حفظ توافق الحدیده وجود ندارد، گفت که در خصوص این توافق احساس شکست می‌کند.

style="text-align:justify">«مارتین گریفیتس» نماینده سازمان ملل امروز (سه شنبه) در صحن شورای امنیت سازمان ملل گفت که توافق الحدیده در نبود اراده سیاسی، شکننده شده است.

به نوشته الجزیره، او همچنین گفت که به علت عدم پیشرفت این توافق احساس شکست می‌کند و نیاز است تا هرچه سریعتر رایزنی‌های برای نیل به یک راه‌حل سیاسی در یمن آغاز شود.

توافق الحدیده در دی ماه سال گذشته در استکهلم سوئد میان هیأت ریاض و صنعاء امضاتء شد و طرفین متعهد شدند که درگیری‌ها در استان و بندر الحدیده را متوقف کرده و مانع ورود اقلام کمکی به یمن نشوند.

نماینده سازمان ملل درباره درگیری‌های «عدن» و «أبین» نیز ابراز نگرانی کرد و گفت که شاکله اجتماعی در یمن در خطر قرار دارد و چه بسا خشونت‌ها در «أبین» و «عدن» به مناطق دیگر نیز سرایت کند. او تأکید کرد که خطر بازگشت «گروههای تندرو» به علت حوادث اخیر وجود دارد.

گریفیتس در مقابل اعضای شورای امنیت، اقدامات شورای انتقالی جنوب که مورد حمایت امارات است را محکوم کرد و و آن را غیر قابل قبول خواند.

او گفت که پذیرفتنی نیست که شرایط در «عدن» بدین منوال بگذرد؛ چرا که نهادهای حاکمیتی قادر به انجام وظایف خود نیستند. گریفیتس خواهان مشارکت همه طرف‌ها در روند صلح شد.

نماینده سازمان ملل در ادامه بدون اینکه اشاره‌ای به حملات ائتلاف سعودی علیه شهروندان یمنی بکند، حمله پهپادی ارتش یمن به تأسیسات نفتی سعودی را محکوم کرد.

توافق برنامه جهانی غذا با انصارالله یمن

در ادامه «اورسولا مولر» معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه نیز به سخنرانی پرداخت و گفت که از ۳۹ طرح سازمان ملل در خصوص اوضاع انسانی در یمن، ۳۲ طرح ناتمام مانده است.

او همچنین از توافق برنامه جهانی غذا با انصارالله یمن برای کمک‌رسانی به مردم این کشور خبر داد و گفت که برای اجرای برنامه‌های سازمان ملل دشواری‌های زیادی وجود دارد.

اورسولا مولر خواستار پایان هرچه سریعتر درگیری‌ها در یمن شد و گفت که می‌توان مقابل گسترش بیشتر بیماری وبا و کشته شدن انسان‌ها را گرفت.

«مارتین گریفیتس» نماینده سازمان ملل در یمن پیش از شرکت در نشست شورای امنیت در صفحه توئیتر خود از دیدار با «خالد بن سلمان» معاون وزیر دفاع سعودی و برادر کوچک «محمد بن سلمان» خبر داده بود.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، او اشاره‌ای به مکان این دیدار نکرد؛ اما گفت که در این دیدار، طرفین بر ادامه گفت‌وگوها در خصوص حل بحران جنوب یمن تأکید کرده‌اند.

اوضاع در جنوب یمن پس از گذشت ده روز از سقوط شهر «عدن» به دست شبه‌نظامیان شورای انتقالی جنوب همچنان بحرانی است. جدایی‌طلبان جنوب امروز (سه‌شنبه) در شهر «أبین» نیز با عناصر دولت منصور هادی درگیر شدند و اقدام به برقراری ایستگاههای ایست و بازرسی در ورودی‌های شهر کردند.

همه این اتفاقات در حالی است که سعودی‌ها در طول ده روز گذشته تلاش بسیاری برای بازگرداندن شهر «عدن» به دولت منصور هادی به کار بده اما شبه‌نظامیان شورای انتقالی جنوب که مورد حمایت امارات هستند، حاضر به عقب‌نشینی از این شهر نیستند.

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها