رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 457658

رکوردشکنیهای اخیر بورس تهران زیر ذره‌بین

ساعت24 - روز دوشنبه شاخص کل بورس تهران با جهش ۷۵/ ۰ درصدی به مرز کانال جدید ۲۶۳ هزار واحدی رسید. رشد دماسنج اصلی بازار سهام در حالی بود که نماگر هموزن با تاثیر یکسان نمادها باز هم رکوردشکنی کرد و با رشد ۶۵/ ۱ درصدی توانست بازدهی ۱۱۴ درصدی از ابتدای سال را به ثبت برساند

بورس
روز دوشنبه شاخص کل بورس تهران با جهش ۷۵/ ۰ درصدی به مرز کانال جدید ۲۶۳ هزار واحدی رسید. رشد دماسنج اصلی بازار سهام در حالی بود که نماگر هموزن با تاثیر یکسان نمادها باز هم رکوردشکنی کرد و با رشد ۶۵/ ۱ درصدی توانست بازدهی ۱۱۴ درصدی از ابتدای سال را به ثبت برساند.

در همین راستا ارزش معاملات خرد سه روز ابتدایی هفته، نشان از عطش بالای معامله‌گران برای خرید سهام دارد، به‌طوری‌که روزانه بیش از هزار میلیارد تومان معامله در بورس تهران صورت گرفته است.

دماسنج اصلی بورس تهران در معاملات روز دوشنبه رشد ۱۹۴۹ واحدی را تجربه کرد و با رکوردشکنی دیگری روی عدد ۲۶۲ هزار و ۹۴۱ واحد آرام گرفت. در همین حال ارزش معاملات خرد بورسی (بدون احتساب معاملات بلوک و اوراق) برای چهارمین روز پیاپی بالای هزار میلیارد تومان بود. به‌طوری‌که یک هزار و ۱۰۲ میلیارد تومان معامله خرد نشان از ورود نقدینگی جدید به بورس تهراناست. جریان پولی بازار سهام همچنان در حال جذب شدن به سوی سهام شرکت‌های کوچک و متوسط بازار است. این دسته از شرکت‌ها عموما اثرپذیری کمتری از بازارهای جهانی دارند و در عین حال با بهانه‌هایی مانند افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها به سادگی داغ می‌شوند. دیگر اتفاق جالب توجهی که در این روز افتاد عرضه اولیه غلتک‌سازان سپاهان با نماد «فسازان» بود. این عرضه اولیه با مشارکت بیش از ۶۴۰ هزار نفر، رکورد بیشترین مشارکت را در عرضه اولیه شکست.

در معاملات روز دوشنبه باز هم بیشترین ارزش معامله متعلق به سهام شرکت پالایش نفت اصفهان بود. «شپنا» در روز دوشنبه با رشد ۸/ ۳ درصدی اثرگذاری مثبت ۲۲۹ واحدی بر نماگر اصلی بورس تهران داشت. به‌طوری‌که در نهایت بیش از ۳۶میلیون سهم مزبور به ارزش ۴۲میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان معامله شد. به نظر می‌رسد جهش قیمتی «شپنا» در دو روز معاملاتی گذشته در پی اعلام افزایش سرمایه ۲۲۰ درصدی شرکت است.
دو نماد مخابراتی بورس تهران طی یک هفته اخیر از نمادهای اصلی حامی شاخص کل بودند تا اینکه در روز یکشنبه «همراه» اثر منفی شدیدی بر نماگر اصلی بازار گذاشت و «اخابر» نیز رشد بسیار محدودی را در این روز تجربه کرد. اما روز دوشنبه این دو نماد بار دیگر بر مدار مثبت معاملات قرار گرفتند و در مجموع اثرگذاری مثبت ۴۷۸ واحدی بر شاخص کل بورس تهران داشتند. به نظر می‌رسد دلیل اصلی رشدهای قیمتی بالای این دو نماد شایعاتی مبنی بر تجدید ارزیابی دارایی‌های ملکی دو شرکت ارتباط سیار ایران و مخابرات ایران است.

خودرویی‌ها از صنایعی بودند که در معاملات روز دوشنبه رشدهای نسبتا بالایی را تجربه کردند. یکی از بیشترین رشدهای ارزش بازار در این گروه متعلق به نماد «خودرو» بود. ایران خودرو در حالی رشد قیمتی ۳ درصدی را تجربه کرد که در انتهای روز دوشنبه خبر از برکناری هاشم‌ یکه زارع از سمت مدیر عاملی این غول خودروسازی آمد. گفته می‌شود یکه زارع به دلیل افزایش بی‌مجوزقیمت خودرو بازداشت شده است. گفته می‌شود علی آبادی، مدیر عامل شرکت مهندسی مپنا که از سال ۸۸ به مدت ۱۰ سال مدیر عامل گروه مپنا بوده، به‌عنوان جایگزین یکه زارع منصوب شده است. در این صورت مجمع «رمپنا» در روز آینده جالب توجه خواهد بود.

در انتهای روز دوشنبه تعدادی از نمادهای بورسی به دلیل برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و همچنین افشای اطلاعات با اهمیت به حالت متوقف درآمدند. در این بین سه نماد «رمپنا»، «تاصیکو» و «قثابت» برای برگزاری مجمع سالیانه بسته شدند. دو نمادی که به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت بسته شدند «قصفها» و «غنوش» بودند. «قصفها» در اطلاعیه‌ای اعلام کرد در عوض زمین‌هایی که شرکت برای تاسیس پل غیرمسطح به شهرداری اصفهان تحویل داده، قطعه زمین دیگری گرفته است. مطابق با این اطلاعیه شرکت قند اصفهان در حال بررسی دیگر املاک پیشنهادی شهرداری در عوض ملک‌های واگذار شده است.

«غنوش» نیز خبر از فروش ۳ درصد شرکت اصلی، توسط شرکت سرمایه‌گذاری نوش مازندران داد. به این ترتیب مبلغ ۷۲۴ میلیون تومان به‌عنوان درآمد عملیاتی این شرکت در صورت مالی آن خواهد نشست. طبق این اطلاعیه تصمیم‌گیری درخصوص سود حاصل از فروش سهام شرکت به مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت موکول خواهد شد. همچنین «غنوش» در ادامه این اطلاعیه خبر از فروش بیشتر سهام شرکت در صورت وجود تقاضا داد.

در روز دوشنبه «غبشهر» صورت مالی حسابرسی شده ۶ ماه منتهی به ۳۱ خرداد را منتشر کرد. طبق این گزارش شرکت صنعتی بهشهر در ۶ ماه ابتدایی سال مالی خود موفق به سودآوری ۱۴۸ ریالی برای هر سهم شده است. سودآوری این شرکت نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۵۵ درصدی را تجربه می‌کند.
دیگر شرکتی که عملکرد حسابرسی شده نیمه نخست سال مالی خود را منتشر کرد، داروسازی دکتر عبیدی بود. این شرکت در حالی سال گذشته در نیمه نخست سال مالی خود موفق به سودآوری ۳۴۲ ریالی به ازای هر سهم شده بود که امسال با رشد ۶۷درصدی این عدد را به ۵۷۱ ریال رسانده است.

در روز جاری شاهد برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه دو نماد «تاپیکو» و «تیپیکو» خواهیم بود. شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین در آستانه برگزاری مجمع سالیانه خود، عملکرد حسابرسی شده سال مالی گذشته خود را منتشر کرد. طبق این صورت مالی، «تیپیکو» با رشد ۱۰۵ درصدی در سودآوری، در سال مالی منتهی به انتهای اردیبهشت ماه ۹۸ توانسته است به ازای هر سهم ۲۱۲۸ ریال سود خالص بسازد. «تاپیکو» نیز در سال جاری بسیاری از پروژه‌های خود را تکمیل و به بهره‌برداری رسانده است. در همین راستا مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

در روز دوشنبه دو نماد «کهمدا» و «غدشت» عملکرد سال مالی منتهی به انتهای خرداد ۹۸ خود را منتشر کردند. طبق صورت مالی حسابرسی نشده شرکت شیشه‌سازی همدان، این شرکت در سال مالی گذشته موفق به کسب سود خالص ۱۰۳ میلیارد تومانی شده است. در این صورت «کهمدا» رشد ۲۲۵ درصدی در سودآوری را تجربه می‌کند. دشت مرغاب نیز با رشد ۱۵۰ درصدی در سودآوری موفق به ساخت سود ۳۳۵ ریالی برای هر سهم خود شده است.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها