رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 461679

بررسی جایگاه گلف ایران در آسیا و جهان/ چرا حرفی برای گفتن نداریم؟

ساعت 24-رئیس فدارسیون گلف معتقد است دلیل اینکه ورزشکاران این رشته جایگاهی در آسیا و جهان ندارند و نتوانسته‌اند تا کنون المپیکی شوند، نگاهی است که از قدیم نسبت به گلف وجود داشته است.

خبر
گلف از جمله رشته های المپیکی است که چندین قرن از پیدایش اولیه آن می گذرد. طی این سال ها تغییرات زیادی در رابطه با این رشته به جهت گرایش افراد خاص و عادی به آن ایجاد شده است.

ابتدا گلف ورزشی مفرح ویژه مرفهان و به ویژه شاهزاده ها و درباریان بود اما به مرور گرایش به این رشته و فعالیت در آن برای همگان آزاد شد و اینگونه شد که گلف در میان طبفات دیگر جوامع مختلف کشورها طرفداران خود را پیدا کرد.

در ایران هم ۹ دهه از فعالیت در رشته گلف می گذرد اما تنها دو دهه است که این فعالیت ها سازمان یافته دنبال می شوند. گلف توسط اتباع خارجی وارد ایران شد و تا سال‌ها به صورت انحصاری در دست آنها بود طوریکه تا پیش از ملی شدن صنعت نفت هیچ ایرانی در کشور این بازی را انجام نمی داد.

از سال ۱۳۷۰ بود که گلف در مجموعه ورزش ایران صاحب کمیته شد و به تدریج با توسعه فعالیت های این رشته، فدراسیون مربوط به آن شکل گرفت و در فهرست فدراسیون های رسمی قرار گرفت.

فدراسیون گلف ایران سال ۱۹۹۶ میلادی عضو فدراسیون بین المللی این رشته شد و به تدریج نیز با کنفدراسیون گلف آسیا و اقیانوسیه مرتبط شد اگرچه گلف ایران در آسیا و جهانی خاستگاه قابل توجهی ندارد؛ در حال حاضر گلف ایران در رنکینگ جهانی صاحب جایگاه ۵۰ است و حتی در آسیا هم حرفی برای گفتن ندارد و به همین دلیل است که هیچ یک از گلفرهای ایرانی تاکنون حضور در المپیک را تجربه نکرده اند.

حمید عزیزی رئیس فدارسیون گلف معتقد است که اینگونه شرایط، نتیجه نگاهی است که در گذشته نسبت به این رشته وجود داشته و باعث سلب شدن امکانات و حتی دور شدن افراد علاقمند به ورزش از آن شده است.

وی درگفتگویی گفت: از ابتدا نگاه به ورزش گلف نگاه عام و عمومی نبوده است. همیشه این نگاه وجود داشته که گلف مختص قشر خاصی است و همه نمی‌توانند در آن فعالیت داشته باشند. همین مسئله باعث شد در ورزش ایران توجه لازم به رشته گلف نشود و به مرور هم خیلی از امکانات‌مان گرفته شود.

عزیزی با تاکید بر اینکه واقعیت رشته گلف با تصوری که نسبت به آن وجود دارد متفاوت است، ادامه داد: گلف اخلاقی‌ترین و اسلامی‌ترین رشته ورزشی است. رقابت آن در بالاترین سطح مسابقات یعنی المپیک هم بدون داور برگزار می شود. چه چیزی بهتر از اینکه در این رشته گزارش ورزشکار ملاک هیات ژوری و داوران است.

رئیس فدراسیون گلف با یادآوری اینکه در این رشته افراد می توانند بدون محدودیت عرفی، شرعی و قانونی کنار هم گلف بازی کنند، تصریح کرد: یکی از شاخصه های رشته گلف خانوادگی بودن آن است. اینکه اعضای خانواده می توانند ساعت ها کنار هم بازی کنند و مهمتر اینکه در حین ورزش گفتمان هم داشته باشند.

وی با بیان اینکه از چنین ویژگی ها و ظرفیت هایی که رشته گلف دارد غفلت شده است، تصریح کرد: دلیل اصلی هم همان نگاه قدیمی است و اینکه تصور می کنند فقط افراد قشر خاص و متمول می توانند به این رشته ورود داشته باشند.

عزیزی در بخشی از صحبت های خود آماری از تعداد گلفرهای برخی کشورها ارائه داد و گفت: در کانادا ۵ - ۴ میلیون نفر در رشته گلف فعالیت دارند، این آمار برای استرالیا یک و نیم میلیون نفر است. آمریکا هم ۴۰ - ۳۰ میلیون گلفر دارد. آیا همه این افراد میلیونر هستند؟ طبیعی است که پاسخ منفی است.

رئیس فدراسیون گلف اشاره ای هم به تجهیزات گلف کرد و یادآور شد: تامین زیرساخت ها که بر عهده دولت است. از حیث تجهیزات و لباس هم مشکلی برای ورود به رشته گلف وجود ندارد. افراد با هر پوششی و با لباس عادی خود می توانند این ورزش را انجام دهند. فقط موضوع تجهیزات می ماند که آن هم گران نیست ضمن اینکه چوب و توپ گلف سال ها برای افراد کارآیی دارد. در کل اینکه گلف رشته ای ارزان و در دسترس است.

حمید عزیزی در پایان گفتگو ابراز امیدواری کرد که نگرش ها نسبت به رشته گلف تغییرکرده و افراد گرایش بیشتری به آن پیدا کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها