رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 461962

درد عضلانیتان چه موقع مشکلی جدی است؟

ساعت 24- ممکن است وزنه‌هایی که در باشگاه زده‌اید یا بالش نامناسبی که دیشب روی آن خوابیده‌اید عامل درد عضلانی امروزتان باشد یا شاید هم پای مشکل جدی‌تری در میان است؟ از کجا باید بدانید؟

style="text-align:justify">ممکن است وزنه‌هایی که در باشگاه زده‌اید یا بالش نامناسبی که دیشب روی آن خوابیده‌اید عامل درد عضلانی امروزتان باشد یا شاید هم پای مشکل جدی‌تری در میان است؟ از کجا باید بدانید؟

چه چیزی باعث درد عضلات می‌شود؟

شما می‌دانید و تقریبا مطمئن‌اید که فوتبال بازی کردنِ آخر هفته‌تان باعث بدن درد ِ اول هفته‌تان می‌شود یا وقتی وزنه‌ی تمرین‌تان را سنگین‌تر می‌کنید روز بعد دچار درد عضلانی خواهید شد. وقتی فعالیتی انجام می‌دهید که فراتر از حدی است که بدن‌تان به آن عادت دارد، یکی از فرآورده‌های جانبی مصرف انرژی یعنی اسید لاکتیک در عضلات‌تان تجمع کرده و سبب درد و ناراحتی می‌شود.

دردی که باید برطرف شود

بنابراین وقتی می‌دانید چه زمانی درد عضلات طبیعی است انتظار دارید طی دو سه روز رفع شود یا در موارد شدیدتر نهایتا در عرض دو هفته باید رفع شود.

درد عضلات چه زمانی جای نگرانی دارد؟

آیا درد عضلات‌تان بیش از دو هفته طول کشیده است؟ آیا فقط درد و ناراحتی معمولی نیست و درد شدید و تیزی احساس می‌کنید؟ آیا درد عضلانی‌تان توانایی‌های‌تان را محدود کرده و اجازه انجام کارهای عادی روزانه را به شما نمی‌دهد؟ این‌ها همگی علائمی هستند که نشان می‌دهند مشکل جدی‌تری وجود دارد و باید برای بررسی‌های دقیق پزشکی به پزشک مراجعه کنید.

فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا یک بیماری نورولوژیکی است که باعث درد و ناراحتی در تمام بدن می‌شود و با خستگی و مشکلات خواب همراه است. همچنین شاید بیمار متوجه شود که یک شرایط استرس برانگیز و هیجانی می‌توانند سبب شروع درد و ناراحتی او باشد. فیبرومیالژیا الگوهای بسیار خاصی از درد دارد مثلا در هر دو طرف بدن و بالای آرنج و کمر است.

آرتریت

شاید فکر کنید آرتریت فقط مفاصل را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما درد آرتریت در عضلات نیز احساس می‌شود. عملکرد ساده‌ی عضلات، انقباض و انبساط است. وقتی دردی در ناحیه‌ای از بدن وجود دارد، عضلات به طور اتوماتیک به عنوان یک واکنش محافظت گر، منقبض می‌شوند. مثلا اگر شما دچار آرتریت در ناحیه‌ی شانه باشید، شانه‌تان دچار گرفتگی‌های عضلانی دردناکی خواهد شد.

عفونت

اگر برای تسکین درد عضلانی‌تان راهکارهای خانگی را امتحان کرده‌اید، اما اثری نداشته و ضمنا ناحیه‌ی دردناک، قرمز یا متورم است و تب هم دارید، پس پزشک باید از جهت احتمال عفونت وضعیت شما را بررسی کند، مخصوصا اگر دلیل هم ندارید (مثلا شروع یک روتین تمرینی جدید) که درد عضلانی‌تان را توجیه کنید.

بیماری لایم

گزیدگی نیش حشره‌ای به نام پاسیاه می‌تواند سبب انتقال باکتری‌هایی شود که عامل بیماری لایم هستند و برآمدگی‌های قرمز رنگی روی پوست ایجاد می‌کنند. مشکل اینجاست که این بثورات پوستی همیشه هم ظاهر نمی‌شوند و به همین علت باید نسبت به سایر علائم نیز هوشیار باشید از جمله تب، احساس خستگی، گرفتگی گردن و بدن درد. اگر هر یک از این علائم را داشتید و در مکانی بودید که احتمال وجود حشره پاسیاه نیز در آنجا وجود دارد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

رابدومیولیز

تمرینات پُرشدتی مانند کراس فیت این روزها بسیار رواج دارند، اما زیاده روی در انجام آن‌ها بسیار خطرناک است. رابدومیولیز عارضه‌ای است که در آن، بافت عضله تخریب شده و پروتئینی به نام میوگلوبین وارد جریان خون می‌شود که معمولا به کلیه‌ها آسیب می‌زند. اگر درد و گرفتگی عضلات‌تان با ضعف و حساسیت پذیری و تیرگی ادرار همراه بود باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید و تحت اقدامات درمانی قرار بگیرید.

یک بیماری التهابی

اگر بالای ۶۵ سال سن دارید پزشک‌تان احتمالا شما را از جهت عوارض التهابی عضلانی مانند پلی میالژیا روماتیکا در ناحیه‌ی بالای بازوها، گردن، پایین کمر و ران‌ها بررسی خواهد کرد. علائم این بیماری التهابی خود ایمنی ممکن است یک شبه ظاهر شوند و متوجه شوید بدون کمک دیگران حتی لباس هم نمی‌توانید بپوشید یا سوار اتومبیل شوید. علت این بیماری هنوز ناشناخته است و تشخیص آن نیز کار سختی است. کورتیکواستروئیدها می‌توانند درد و گرفتگی عضلات را در این مورد کاهش بدهند.

آنفلوآنزا

اگر دچار آنفلوآنزا شوید ممکن است ناگهان تب کنید، بدن درد و سر درد بگیرید، عرق کنید، احساس خستگی کنید، دچار گرفتگی بینی شوید و گلو درد داشته باشید. پروتئین‌های التهابی به نام سیتوکین‌ها، پروتئین‌های عضله را تخریب می‌کنند و سبب بدن درد می‌شوند. زودتر به پزشک مراجعه کنید تا اگر به داروی ضد ویروس نیاز دارید پزشک برای‌تان تجویز کند.

لوپوس

بیش از ۹۰ درصد افرادی که لوپوس در موردشان تشخیص داده می‌شود دچار بدن درد نیز هستند. مشکل اینجاست که در خیلی از موارد، لوپوس به سختی تشخیص داده می‌شود و این بیماری می‌توانند علائمی شبیه بیماری‌های دیگر نشان بدهد که تشخیص را دچار اشتباه کند مثلا آرتریت روماتوئید یا بیماری لایم و یا حتی دیابت. زنان سنین ۱۵ تا ۴۴ سال بیشتر ممکن است که بیماری لوپوس در موردشان تشخیص داده شود.

عوارض جانبی دارو

داروها قرار است حال‌مان را خوب کنند، اما متاسفانه در خیلی از موارد احساس بدی به ما می‌دهند. مثلا شروع یک داروی جدید کلسترول می‌تواند دلیل درد عضلات باشد. با پزشک‌تان این مسئله را مطرح کنید تا در صورت امکان، داروی دیگری برای‌تان تجویز کند.

به پزشک‌تان چه باید بگویید

درد عضلات ممکن است یا خیلی چیزهای دیگر نیز همراه باشد که به چشم نیایند یا به راحتی متوجه‌شان نشوید؛ بنابراین در مورد هر علامتی که در حال حاضر دارید با پزشک‌تان حرف بزنید از جمله تب، احساس ضعف و خستگی، سر درد، تعریق شبانه، مشکل در خوابیدن، یبوست و یا اسهال. به هر حال هر علامتی که معمول نیست باید بررسی شود و پزشک باید در جریان آن قرار بگیرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها