رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 461967

ویژگی «اضطراب اجتماعی» چیست؟

ساعت 24- اضطراب اجتماعی حالتی است که فرد از مورد قضاوت قرار داده شدن توسط افراد دیگر دچار اضطراب می‌شود؛ دلیل این حالت می‌تواند محیطی، زیستی و یادگیری باشد.

style="text-align:justify">عاطفه قنبر روان‌پزشک درباره «اضطراب اجتماعی و تفاوت آن با اضطراب فردی»، اظهار داشت:‌ اضطراب اجتماعی حالتی است که فرد از مورد قضاوت قرار داده شدن توسط افراد دیگر دچار اضطراب می‌شود؛ مثلا وقتی می‌خواهد عملکردی در حضور سایر افراد داشته باشد، دچار اختلال شدید و افت عملکرد می‌شود.

وی با اشاره به مصادیق ایجاد اضطراب اجتماعی در افراد، ابراز داشت: وقتی فردی می‌خواهد سخنرانی ارائه دهد، خواسته‌ای را مطرح کند یا اجرایی داشته باشد و هر کاری از این قبیل که در جمع قصد انجام آن را داشته باشد، دچار اضطراب می‌شود و شدت آن متفاوت است و می‌تواند این حالت در جمع زیادی باشد یا اینکه صحبت کردن و غذا خوردن در کنار دو نفر نیز برای فرد دشوار باشد و شدت آن متفاوت است.

این روان‌پزشک متذکر شد: بسیاری اوقات دانشجویان که قصد ارائه مطالب درسی در جمع دیگر دانشجویان را دارند، دچار اضطراب می‌شوند و این اضطراب نمودهای خارجی مانند لرزش دست، لرزش صدا، تعریق و تپش قلب داشته و باعث می‌شود فرد نتواند به نحو احسن نکات درسی خود را بیان کند که در مجموع این حالت را اضطراب اجتماعی گویند.

قنبری با اشاره به دلایل بروز اضطراب اجتماعی در افراد، خاطرنشان کرد: دلیل این حالت نیز مانند سایر اختلالات روان‌پزشکی می‌تواند محیطی، زیستی و یادگیری باشد؛ برای نمونه افرادی که خجالتی‌تر هستند ممکن است بیشتر دچار اضطراب اجتماعی شوند.

وی اضافه کرد: کسانی که ایزوله تر هستند، با دیگران زیاد رفت و آمد نداشته یا با جمع‌های مختلف ارتباط نداشته‌اند، بیشتر دچار این حالت می‌شوند؛ ضمن اینکه افرادی که پدر و مادر آنها دچار مشکل اضطراب هستند نیز ممکن است این حالت در آنها بیشتر دیده شود.

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها