رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 461998

تلاش سوئیس برای ایجاد کانال دارویی با ایران

ساعت 24- دولت سوئیس به دنبال ایجاد یک کانال مالی ویژه به منظور دور زدن تحریم‌ها و برقراری رابطه تجاری با ایران به ویژه در زمینه داروست.

style="text-align:justify">به گزارش یورونیوز، شبکه تلویزیونی آرتی اس سوئیس دیروز پنجشنبه با انتشار گزارشی اعلام کرد گروهی از دیپلمات‌های سوئیسی از چند ماه پیش تاکنون به دنبال ایجاد یک کانال بانکی قانونی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران هستند تا بتوانند از این طریق زمینه ادامه فعالیت عادی شرکت‌های بزرگ دارویی و غذایی این کشور در ایران را فراهم سازند.

آر تی اس به نقل از گزارشگر اعزامی خود به ایران گفته است که یکی از اهداف این حرکت «ابتکاری» جبران بخشی از کمبود دارویی ایجاد شده در ایران بر اثر تحریم‌هاست. این طرح «راهکار تجاری بشردوستانه سوئیس» نام دارد و قرار است کانالی موازی با اینستکس، ساز و کار ویژه تجارت اروپا با ایران باشد. مقام‌های سوئیسی به دلیل آن که اینستکس ظاهرا پیش از تولد به اغما رفته است، در تلاشند تا با مذاکره با بانک‌ها و شرکت‌های مختلف و نیز با گفتگو با مقام‌های رسمی ایران و ایالات متحده راه را برای عملی کردن طرح خود باز کنند. آر تی اس با این حال از قول دفتر وزارت اقتصاد سوئیس می نویسد که این مذاکرات تاکنون موفق نبوده است.

یکی از راهکارهای پیشنهادی سوئیسی‌ها برای ایجاد امکان تجارت دارویی با ایران، معامله پایاپای یا تبادل کالا با کالا با ایران است. شبکه تلویزیونی سوئیس جزئیات دیگری از چگونگی اجرای این طرح و نیز در مورد نوع کالاهایی که می توانند مبادله شوند، فاش نساخته است.

تحریم‌های آمریکا علیه ایران تجارت محصولات دارویی را شامل نمی شود اما به دلیل تحریم‌های مالی و منع بانک‌های جهان از همکاری با ایران، در عمل تجارت دارو با ایران نیز تقریبا ناممکن شده است.

چند شرکت تولیدی دارو و مواد غذایی از جمله نوارتیس، روش و نستله از معدود شرکت های سوئیسی هستند که به رغم وجود تحریم همچنان در ایران حضور دارند. این شرکت‌ها به دلیل آن که نمی توانند پول خود را از ایران به سوئیس منتقل کنند، عملا امکان خروج از بازار ایران را ندارند.

تسنیم

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها