رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 462040

چرا پیاز گیاه شگفت‌انگیزی است؟

ساعت24 - در مطلب زیر نکاتی درباره پیاز برایتان گرداوریم کرده ایم که نمی دانستید.

پیاز قرمز
پیاز یکی از رایج‌ترین سبزیجات و یکی از قدیمی‌ترین موادغذایی شناخته شده برای بشر است. پیاز تقریبا در همه غذا‌ها به شکلی یافت می‌شود. طعم دادن به بیشتر غذا‌ها با پیاز ساده است، اما حتی بهترین آشپز‌های دنیا هم نکات زیادی را درباره این گیاه شگفت‌انگیز نمی‌دانند.

پیاز برای سگ‌ها بد است

پیاز تقریبا در همه وعده‌های غذایی ما وجود دارد، اما برای سگ‌ها واقعی سمی است. پیاز حاوی یک ماده سمی به نام آلیل پروپیل دی‌سولفید (allyl propyl disulfide) است که باعث تجزیه سلول‌های قرمز خون در سگ‌ها و در پی آن کم‌خونی هلموتیک خودایمنی ثانویه می‌شود که در نهایت می‌تواند منجر به مرگ سگ‌ها شود.

باید بدانید که پیاز سرخ شده، پخته و آب پز هم حاوی این سم کشنده هستند. البته معمولا مقدار زیادی از پیاز برای سگ کشنده است، اما برای توله‌های آن هر مقدار از این ماده می‌تواند مشکل‌آفرین باشد. برخی افراد معتقدند که سگ‌ها با خوردن پیاز می‌توانند از فواید آن استفاده کنند، اما صدمات ناشی از این سموم کشنده به مراتب بیشتر از فواید احتمالی است. زمانی از پیاز به عنوان پول استفاده می‌شد

پیاز تاریخچه طولانی دارد که نشان می‌دهد طی این سال‌ها کاربرد‌های مختلفی داشته است. در قرون وسطی، پیاز برای اروپاییان آن قدر غذای مهمی بود که از آن به عنوان پول استفاده می‌کردند. آن‌ها از پیاز برای پرداخت هزینه‌های اساسی خود مثل اجاره خانه استفاده می‌کردند و حتی پیاز را هدیه می‌دادند.

امروزه پیاز هدیه مناسبی برای عروسی به نظر نمی‌رسد، اما در آن دوران حتی به عنوان هدیه عروسی هم پیاز می‌دادند. صرب‌ها تا اواسط قرن هجدهم هنوز از پیاز به عنوان نوعی ارز قابل قبول استفاده می‌کردند. پیاز برای سلامت مو فوق‌العاده است


همه ما آرزو داریم مو‌های بلند و زیبا داشته باشیم، اما شاید فقط چند پیاز با تجربه چنین آرزویی در واقعیت، فاصله داشته باشیم! پیاز کاربرد‌های زیادی دارد، اما کاربرد‌های آن محدود به آشپزخانه نمی‌شود.

آب پیاز برای داشتن مو‌های سالم و زیبا فوق‌العاده است و به درمان نازکی مو، ریزش مو، خارش، خشکی و شوره سر کمک می‌کند. پیاز سرشار از ترکیبات حاوی گوگرد است که باعث تقویت مو می‌شود. این ترکیبات تشکیل کراتین مو که باعث رشد مو می‌شود را تسهیل می‌کنند. همچنین پیاز به درمان بیماری‌هایی مثل ریزش سکه‌ای مو کمک می‌کند.

برای تهیه آب پیاز، پوستش را کَنده و آن را خرد کنید. با فشار دادن پیاز‌ها یا استفاده از آبمیوه گیری عصاره آن را خارج کنید. آب پیاز را روی پوست سر خشک بمالید تا معجزه آن را روی مو ببینید.

پیاز به مبارزه با پوکی استخوان کمک می‌کند

پوکی استخوان یک بیماری است که در آن تراکم و کیفیت استخوان‌ها کاهش می‌یابد. استخوان‌ها متخلخل‌تر و شکننده می‌شوند و خطر شکستگی بیشتر می‌شود. پیاز یک اَبَرخوراکی برای استخوان‌هاست که به پیشگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند. ترکیبات گوگردی پیاز به پیشگیری از آسیب به کلاژن استخوان‌ها و شریان‌ها کمک می‌کند.

محققان دانشگاه برن در سوئیس ترکیبی را در پیاز شناسایی کردند که مانع از بین رفتن استخوان می‌شود. این ترکیب، پپتیدی به نام «GPCS» است. استفاده این ترکیب در موش‌ها به طرز قابل توجهی مانع از بین رفتن موادمعدنی استخوان‌ها شد. این تحقیق نشان می‌دهد که خوردن پیاز به مبارزه با پوکی استخوان کمک می‌کند. زمانی پیاز را می‌پرستیدند

در مصر باستان، پیاز نه تنها نقش مهمی در غذا‌ها داشت، بلکه سمبل پرستش بود. مصریان باستان پیاز را می‌پرستیدند و اعتقاد داشتند که حلقه‌های مدور و شکل کروی پیاز نماد زندگی ابدی است. می‌گویند کارگرانی که اهرام مصر را ساختند هم پیاز می‌خوردند. هم‌چنین نقاشی‌هایی از پیاز در دیوار‌های داخلی اهرام و مقبره‌های مختلف یافت شده است.

این گیاه نماد ابدیت برای مصریان بود، به همین دلیل اغلب همراه با فرعون‌ها پیاز هم دفن می‌کردند. پیاز اغلب در ناحیه لگن، قفسه سینه، در مقابل گوش‌ها و چشم‌های مومیایی یافت می‌شد. پیاز را به کف پا می‌چسباندند و پیاز سبز شده را روی سینه قرار می‌دادند. حتی داخل کاسه چشمان فرعون رامسس چهارم نیز هنگام دفن پیاز قرار دادند. از پیاز برای تمیز کردن اشیای فلزی استفاده می‌کردند

اگر می‌خواهید ظروف نقره یا سایر ظروف فلزی خانه خود را تمیز کنید، پیاز به شما کمک می‌کند. پیاز در زدودن زنگ‌زدگی از فلزات نازکی مثل ظروف نقره یا چاقو بسیار موثر است. با چند ساعت قرار دادن پیاز روی آن‌ها، به راحتی می‌توانید زنگ‌زدگی را از

روی فلزات پاک کنید. پیاز زخم را درمان و گردش خون را تقویت می‌کند

عوامل و بیماری‌های زیادی باعث تضعیف گردش خون می‌شود. معمولا از دارو‌ها برای کمک به درمان ضعف گردش خون استفاده می‌شود، اما خوردن برخی موادغذایی هم می‌تواند به بهبود گردش خون کمک می‌کند، پیاز یکی از این موادغذایی است که با گشاد کردن رگ‌ها و شریان‌ها به گردش خون کمک می‌کنند. تحقیق ۳۰روزه روی مردان ثابت کرد که عصاره پیاز بعد از غذا جریان خون را بهبود می‌بخشد.

پیاز نه تنها به جریان خون کمک می‌کند، بلکه ثابت شده با زخم‌های جزئی نیز مبارزه می‌کند. پیاز درمان طبیعی برای بریدگی و خراش‌های جزئی است. نصف پیاز را در مخلوط کن خرد کنید و ۲۰ دقیقه روی زخم بگذارید. تا سه بار در روز می‌توانید این کار را کنید. از آب پیاز در جنگ داخلی برای درمان زخم گلوله استفاده می‌شد. حتی یک بار ژنرال گرانت برای وزارت جنگ در واشنگتن نامه نوشت: «من سربازهایم را بدون پیاز حرکت نخواهم داد.» پیاز ورقه شده سمی نیست

افراد زیادی فکر می‌کنند که پیاز خام برش خورده باکتری جذب می‌کند، بنابراین پیاز باقی مانده بسیار سمی است. با این فرض، خردکردن پیاز و پختن آن در روز بعد خطرناک است. اما این کاملا غلط است. به گزارش جامعه ملی پیاز (بله، وجود دارد) پیازی که به درستی نگهداری شود، سمی نمی‌شود.

پیاز خردشده را در ظرف دربسته می‌توان تا یک هفته درون یخچال نگه داشت. ترکیب شیمیایی پیاز از رشد باکتری‌ها حمایت نمی‌کند، چون pH پایین و پروتئین کم آن، محیط مناسبی برای رشد ویروس‌ها و باکتری‌ها نیست.

پیاز سختی زمستان را پیش بینی می‌کند

دوست دارید آب و هوا را پیش بینی کنید؟ برای پیش بینی زمستان فقط به چند پیاز نیاز دارید. در گذشته مردم فکر می‌کردند که پوست پیاز سختی زمستان را پیش بینی می‌کند. پوست ضخیم نشان از یک زمستان سخت داشت و پوست نازک نشان از یک زمستان متعادل‌تر. البته این روش فقط با پیاز‌های محلی جواب می‌دهد، چون پیاز‌هایی که از فروشگاه می‌خریم ممکن است جای دیگری کاشته شده باشند.

پیاز اشک شما را درمی‌آورد

ما به خاطر مرگ، جدایی، خشونت و حتی شادترین خاطراتمان گریه می‌کنیم، اما پیاز هم می‌تواند اشکمان را درآورد. چون یک واکنش در پیاز ماده شیمیایی در هوا آزاد می‌کند که چشم‌ها را تحریک می‌کند. این ماده شیمیایی آنزیم سنتاز نامیده می‌شود. پوست کندن پیاز باعث اشک ریختن نمی‌شود، اما اگر آن را خرد کنید، اشکتان را درمی‌آورد.

چند روش برای محافظت از خود در برابر این حمله اشک آور وجود دارد. از یک چاقوی تیز استفاده کنید که سریع و دقیق می‌برد. همچنین می‌توانید پیاز را پوست کنده و در آب خیس کنید تا برخی ترکیبات شیمیایی آن را از بین ببرید، اما مقداری از طعم آن هم از بین می‌رود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها