رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 462042

دلایل ابتلا به زخم معده

ساعت24 - یک متخصص داخلی گفت: زخم معده یک واژه عمومی برای کلیه زخم‌های به وجود آمده در ناحیه معده و بخش ابتدایی روده است.

سرطان معده
سارا مظفری متخصص داخلی درباره زخم معده، اظهار کرد: زخم معده یک واژه عمومی برای کلیه زخم‌های به وجود آمده در ناحیه معده و بخش ابتدایی روده است؛ برخی پزشکان زخم معده را سندرومی می‌دانند که با نشانه‌های بی‌اشتهایی، ناراحتی محوطه بطنی و حرکات غیر طبیعی روده خود را نشان می‌دهد، این حرکات غیر طبیعی منجر به یبوست یا اسهال و در برخی موارد خونریزی معده و ملنا می‌شود.

انواع زخم‌های معده‌ای و روده‌ای

این متخصص داخلی بیان کرد: زخم معده انواع مختلفی دارد که شامل زخم مری و زخم دوازدهه یا اثنی عشر است؛ زخم مری جزو زخم‌هایی است که درون مری ایجاد می‌شود، زخم دیگر زخم اثنی عشر است که جزو زخم‌هایی است که در قسمت بالایی روده کوچک ایجاد می‌شوند.

علائم بروز زخم معده چیست؟

مظفری با اشاره به اینکه از شایع‌ترین علائم زخم معده، سوزش در نواحی بین بالای ناف تا زیر قفسه سینه است، گفت: علائم دیگر شامل احساس درد شدید به ویژه هنگامی که معده خالی است، سوزش معده، درد در خواب، حالت تهوع، دیدن خون در محتویات استفراغ یا داشتن مدفوع سیاه و تیره، خستگی، سوزش سر دل، سوء‌هاضمه، آروغ زدن، درد سینه، استفراغ خونی، کاهش اشتها و کاهش وزن است.

آیا گاستریت، زخم معده است؟

وی ادامه داد: نشانه‌های گاستریت شبیه زخم پپتیک معده یا اثنی عشر است یعنی نشانه‌هایی، چون احساس درد یا پیچش در قسمت فوقانی شکم، احساس مزه اسیدی یا تلخی در دهان دارد، به دلیل شباهت علائم بیماری برخی این بیماری را با زخم معده اشتباه می‌گیرند، خوب است بدانید که گاستریت به دلیل حمله سلول‌های میکروسکوپی التهابی به مخاط معده ارتباطی به ورم کردن معده ندارد.

علت بروز زخم معده چیست؟

این متخصص داخلی تشریح کرد: گاستریت و زخم‌های پپتیک می‌تواند به دلیل وجود مواد شیمیایی، عفونت‌ها یا اختلالات عصبی بافت معده را دچار مشکل کنند و زخم معده به وجود آید؛ علت دیگر بروز این بیماری بالا بودن نوعی باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوری است که می‌تواند باعث عفونت و التهاب معده شود، از طرفی مصرف مداوم برخی دارو‌های خاص مانند آسپرین، بروفن، ناپروکسن، کتوپروفن و سایر دارو‌های آرام بخش می‌تواند باعث تحریک و یا التهاب دستگاه گوارش شود.

مظفری افزود: تحقیقات نشان داده است دارو‌هایی که برای درمان پوکی استخوان استفاده می‌شوند همچنین دارو‌های ضد التهابی غیر استروئیدی و کورتیکواستروئید‌ها می‌توانند باعث ایجاد زخم معده شوند؛ مصرف دخانیات و الکل یکی از علت‌های بروز زخم معده است، همچنین، سوء تغذیه در ابتلا و تشدید علائم زخم معده مؤثر است.

را‌ه‌های پیشگیری از بروز زخم معده

وی درباره راه‌های مناسب برای جلوگیری از بروز زخم معده ، اظهار کرد: باید از مصرف دخانیات و نوشابه خودداری شود، مصرف قهوه و شکلات قطع یا بسیار محدود شود، از مصرف خودسرانه دارو‌های مسکن مانند آسپیرین و ایبوپروفن جلوگیری شود، معده را برای طولانی مدت خالی نگاه ندارید و سعی کنید وعده‌های غذایی را زیاد و حجم آن‌ها را کم کنید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها