رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 462046

عدم توافق با دولت عراق برای تامین دینار در اربعین

ساعت24 -علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت، هم در خصوص تامین ارز زائران اربعین گفته که در زمینه تامین ارز همراه زائران اگر با دولت عراق برای تامین دینار مورد نیاز زائران به توافق برسیم در این سوی مرزها از طریق همین ثبت‌نامی‌ها برای تخصیص ارز همراه زائران اقدام خواهیم کرد.

دینار
علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت، هم در خصوص تامین ارز زائران اربعین گفته که در زمینه تامین ارز همراه زائران اگر با دولت عراق برای تامین دینار مورد نیاز زائران به توافق برسیم در این سوی مرز‌ها از طریق همین ثبت‌نامی‌ها برای تخصیص ارز همراه زائران اقدام خواهیم کرد. به گفته او پیش‌بینی می‌شود که 100 هزار دینار به زائران تعلق بگیرد، ولی هنوز قطعی نشده و باید مذاکرات با بانک مرکزی ایران و بانک مرکزی عراق صورت بگیرد.
هر ساله خیل عظیمی از عاشقان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) عازم کشور عراق شده تا در راهپیمایی عظیم اربعین شرکت کنند. در این میان از ایران هم جمع کثیری از عاشقان و محبان اهل بیت (ع) برای شرکت در این مراسم راهی عراق می‌شوند. زائران و مسافران کشور عراق برای تامین مخارج این سفر اقدام به تهیه دینار به عنوان ارز رایج این کشور می‌کنند، اما از سال گذشته با توجه به افزایش نرخ انواع ارز خصوصاً دلار در بازار ایران و با توجه به ایام اربعین برای دینار عراق یک بازار سیاه به وجود آمد تا جایی که برای تهیه 100 هزار دینار عراقی باید مبلغی بین یک میلیون و 350 هزار تومان تا یک میلیون و 400 هزار تومان پرداخت می کردند.
دولت در راستای حمایت از زائرین ایرانی برای تهیه دینار عراقی، اعلام کرده بود زائرینی که در سامانه سماح ثبت‌نام کرده و اقدام به دریافت ویزای عراق کرده‌اند، می‌توانند در ازای پرداخت مبلغ 960 هزار تومان، با مراجعه به مراکز تعیین شده در کشور عراق مبلغ 100 هزار دینار عراقی را دریافت کنند.

رئیس کل بانک مرکزی: زائران ارز مورد نیاز خود را از بانک‌ها و صرافی‌های مجاز تهیه کنند
امسال محرم و با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی برخی مسئولان اظهارنظرهای مختلف و تا حدی ضد و نقیض در خصوص خرید و دریافت دینار عراقی برای شرکت در مراسم اربعین مطرح کردند که از جمله آنها می‌توان به صحبت‌های چند روز پیش عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی اشاره کرد. همتی طی یادداشتی در پست اینستاگرامی خود نوشت: «متاسفانه تلاش و مذاکره با مسؤلین عراقی برای تأمین دینار برای زوار بزرگداشت حماسه عظیم اربعین به نتیجه نرسید. لذا با عنایت به تجربه تلخ سال گذشته در جریان توزیع ارز درداخل عراق، زائران عزیزی که نیاز به ارز دارند می‌توانند از هم اکنون از بانک‌ها وصرافی‌های مجاز نسبت به تهیه آن اقدام نمایند.»

عدم توافق با دولت عراق برای تامین دینار
علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت، هم در خصوص تامین ارز زائران اربعین گفته که در زمینه تامین ارز همراه زائران اگر با دولت عراق برای تامین دینار مورد نیاز زائران به توافق برسیم در این سوی مرز‌ها از طریق همین ثبت‌نامی‌ها برای تخصیص ارز همراه زائران اقدام خواهیم کرد. به گفته او پیش‌بینی می‌شود که 100 هزار دینار به زائران تعلق بگیرد، ولی هنوز قطعی نشده و باید مذاکرات با بانک مرکزی ایران و بانک مرکزی عراق صورت بگیرد.
همچنین امیر مرادی، مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین، با اشاره به دستور رئیس‌جمهور، اسحاق جهانگیری معاون اول او و همچنین وزیر کشور برای تأمین ارز مورد نیاز زائران اربعین گفت: «به احتمال زیاد این ارز مورد نیاز در داخل کشور تأمین می‌شود تا زائران مشکلی در این زمیه نداشته باشند.»
امیر مرادی با بیان اینکه پیشنهاد ستاد مرکزی اربعین تخصیص 100 هزار دینار عراقی به هر زائر است، افزود که نرخ آن اما باید از سوی بانک مرکزی اعلام شود.
عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی هم در خصوص اظهارات مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین در مورد پیشنهاد تخصیص 100 هزار دینار عراقی به هر زائر، با اظهار بی‌اطلاعی از این موضوع گفت: «ما اساساً دینار عراق در اختیار نداریم که بخواهیم به زائران واگذار کنیم و تأکید می‌کنم بحث قیمت‌گذاری هم مطرح نیست لذا زائران دلار یا یورو، هرچه را که می‌توانند از طریق بازار و صرافی‌ها باید تأمین کنند.»

بانک‌های عراقی در خصوص تامین دینار با دولت ایران همکاری نمی‌کنند/ بازار متشکل ارزی با دینار راه‌اندازی نمی‌شود
در پایان جلسه روز چهارشنبه هیات دولت، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در خصوص مباحث پیرامون تامین ارز اربعین، در جواب سوالی مبنی بر اینکه آیا بازار متشکل ارزی با دینار راه‌اندازی خواهد شد یا نه، گفت: «نه، اینطور نیست و من درباره خرید ارز اربعین قبل‌تر هم توضیحاتی را در صفحه اینستاگرام داده بودم. تلاش کردیم دینار را به کشور خود بیاوریم چرا که توزیع آن در عراق خوشایند نبود و بانک‌های عراقی همکاری لازم را نداشتند، اما موفق به خرید دینار و عرضه آن در ایران نشدیم.»

امسال ارز اربعین نداریم
عبدالناصر همتی در آخرین اظهارنظر خود با تاکید بر اینکه ارز اربعین با نرخ آزاد صرافی‌ها ارائه خواهد شد، درباره دخالت نکردن بانک مرکزی در بازار آزاد گفت: «ارز مسافرتی، ارز بازار آزاد حساب می‌شود و این بانک‌ها هستند که در این زمینه نرخ‌گذاری می‌کنند»
با توجه به تمامی این صحبت‌ها و اظهارنظرهای مسئولین درباره نحوه تامین ارز اربعین برای زائرین باید توجه داشت که در سال 97، مردم و زائرین که رنج و خستگی این سفر را با هزاران عشق و امید به تن خریده و برای دریافت دینار دولتی که مسئولان قول دریافت آن را در بعضی شهرای عراق داده بوده متحمل رنج و مشقت بسیاری شدند و کار تا جایی پیش رفت که حتی در بعضی موارد شاهد خدشه‌دار شدن عزت و کرامت انسانی آنها برای دریافت 100 هزار دینار عراقی بودیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها