رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 462065

وضعیت متفاوت دو کاروان؛ المپیک به امان خدا، پارالمپیک کارشناسانه

ساعت 24-در فاصله ۱۱ ماه مانده تا برگزاری بازی‌های المپیک و کمی بیشتر بازی‌های پارالمپیک، دست اندرکاران کاروان‌ اعزامی به این دو رویداد در کمیته‌های ملی المپیک و پارالمپیک شرایط کاملا متفاوتی دارند.

خبر
سی و سومین دوره بازی های المپیک تابستانی مردادماه سال آینده به میزبانی توکیو برگزار می شود. این بازی ها از ۲ مردادماه آغاز شده و ۱۶ روز ادامه خواهد داشت. به فاصله دو هفته پس از اتمام این رویداد نیز ژاپنی ها آماده میزبانی بازی های پارالمپیک می شوند که برای مدت ۱۲ روز در توکیو برگزار می شود.

در واقع ۱۱ ماه مانده تا برگزاری بازی‌های المپیک و کمی بیشتر بازی‌های پارالمپیک با این حال دست اندرکاران کاروان‌ اعزامی به این دو رویداد در کمیته‌های ملی المپیک و پارالمپیک شرایط کاملا متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند.

وضعیت کاروان های المپیک و پارالمپیک؛ یکی مبهم دیگری اما شفاف

برای شرکت در این دو رویداد بزرگ، مسئولان مربوطه در کمیته های ملی المپیک و پارالمپیک ایران از ماه ها پیش در جهت ارزیابی وضعیت رشته ها و ورزشکاران خود برای حضور در میادین کسب سهمیه، اقدام به کار و برنامه ریزی کردند. حتی روسا و دبیران این دو کمیته همزمان در نشست های ستاد عالی بازی های المپیک و پارالمپیک هم حاضر شدند تا بررسی وضعیت دو کاروان اعزامی به توکیو در حضور وزیر ورزش هم انجام شود اما تا به امروز خروجی و نتیجه کارانجام شده در هر یک از کمیته های ملی المپیک و پارالمپیک کاملا متفاوت از یکدیگر بوده است.

«مبهم» و «شفاف» واژه هایی عام و معمولی اما گویا در رابطه با شرایط دو کاروان المپیک و پارالمپیک است. کاروان هایی که تقریبا از مسیر مشابقه یعنی کسب سهمیه باید برای بزرگترین رویدادهای ورزشی جهان آماده شوند با این حال ارزیابی مسئولان آنها از نتیجه این مسیر قابل مقایسه با یکدیگر نیست.

سجادی: پیش بینی داریم اما اعلام نمی کنیم

نصرالله سجادی سرپرست کاروان المپیک در آخرین نشست خود که ۴ شهریورماه و پس از حضور در نشست هماهنگی سرپرستان کشورهای شرکت کننده در المپیک برگزار شد، گفت: «یکی از موارد مورد درخواست از طرف ژاپنی ها این بود که بگوییم احتمالا چند سهمیه کسب می کنیم، ما چنین پیش بینی هایی داریم اما اعلام نمی کنیم. شما اجازه دهید ورزشکاران کارشان را انجام دهند. فعلا وضعیت آنها روشن نیست، باید به ورزشکاران فرصت داد.»

صحبت های سجادی در رابطه با مدال آوری احتمالی کاروان ایران هم اینگونه بود: «راجع به مدال فعلا حرف نمی زنیم چرا که اصلا تعداد سهمیه های آنها مشخص نیست، جلسات برای این است که بیشتر صحبت شود و متوجه مشکلات شویم. به هرحال باید این را هم در نظر گرفت که رقبا هم در حال برنامه ریزی هستند.»

رضایی: ۱۰۳ سهمیه می گیریم و ۳۴ مدال

آخرین نشست خبری هادی رضایی سرپرست کاروان پارالمپیک هم هفته گذشته و پس از بازگشت وی از نشست هماهنگی سرپرستان کشورهای شرکت کننده در پارالمپیک برگزار شد. وی در این نشست به صورت شفاف پیش بینی انجام شده از وضعیت این کاروان را اینگونه ارائه کرد: «طبق جدیدترین پیش بینی صورت گرفته توسط کمیته ملی پارالمپیک، کسب ١٠٣ سهمیه شامل ٨٩ سهمیه در بخش مردان و ١٤ سهمیه در بخش بانوان برای پارالمپیک توکیو پیش بینی شده است. همچنین اینگونه پیش بینی شده که کاروان ایران از حضور در پارالمپیک توکیو صاحب ٣٤ مدال شامل ١١ طلا، ١٣ نقره و ١٠ برنز خواهد شد.»

شرایط متفاوت برای یک آزمون

در کمیته ملی المپیک و برای اعزام کاروان به بازی های المپیک ۲۰۲۰، تا به امروز نشست های هماهنگی لازم با روسای فدراسیون ها و مسئولان تیم ها - بر اساس دسته بندی انجام شده برای رشته ها - برگزار شده است. ارزیابی وضعیت رشته ها به صورت تخصصی تر در کمیته ای سه نفره نیز انجام شده با این حال تا به امروز مسئولان مربوطه از وضعیت کاروان و شرایطی که در توکیو خواهد داشت، پیش بینی دقیقی نداشته اند یا به قول خودشان از اعلام آن امتناع می کنند.

در مقابل اما در کمیته ملی پارالمپیک، روشن گویی و صراحت بیان مدیران این کمیته در رابطه با کاروان پارالمپیک نشان می د که تا به امروز طبق جداول ارزیابی و شناخت دقیق پیش رفته اند و به همین دلیل تکلیف خود را می دانند که با چه تعداد ورزشکار به توکیو می روند و در چه رشته هایی چه رنگ مدال هایی کسب خواهند کرد.

به هر حال المپیک بزرگترین رویداد ورزشی جهان است که نتایج آن معیار اصلی برای ارزیابی عملکرد مدیران و وضعیت ورزشکاران به حساب می آید. این حساسیت برای ورزش جانبازان و معلولان در بازی های پارالمپیک وجود دارد. البته که شرایط رشته ها و ورزشکاران برای المپیک و پارالمپیک کاملا متفاوت است. این موضوع هم قابل درک است که حساسیت المپیک در مورد پارالمپیک به مراتب کمتر است اما مهم این است که مسئولان کمیته ملی پارالمپیک از رشته ها و تیم های تحت مدیریتشان شناخت کامل دارند. مضاف بر اینکه حتما حریفان و رقیبان را هم به خوبی رصد کرده اند که به چنین جمع بندی کامل و دقیقی رسیده و بی هیچ واهمه ای آن را رسانه ای می کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها