رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 462087

البناء: سعودی در جستجوی میانجی است/ماموریت حریری در پاریس چه بود؟

ساعت 24-یک روزنامه لبنانی با اشاره به تماس طرف سعودی با چین و لبنان پس از هدف قرار گرفتن تاسیسات نفتی "آرامکو"، نوشت: ریاض در تلاش برای پیدا کردن میانجی و آرام کردن اوضاع است.

خبر
روزنامه "البناء" روز شنبه در مقاله ای افزود: در شرایطی که "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا موضع واشنگتن درباره تعامل با ضربه سنگین به آرامکو را نهایی و اعلام کرد که با توجه به اوضاع داخلی کشورش به دنبال گرفتار شدن در یک جنگ نیست، بلکه تحریم ها علیه ایران را شدت می بخشد، عربستان به دنبال میانجی برای آرام کردن بحرانی برآمده است.

به عبارت دیگر به موازات دور شدن آمریکا از زبان جنگ، عربستان نیز در جستجوی میانجی برآمده و اعلام کرد که در صدد پیشبرد تحقیق بین المللی در خصوص حمله به تاسیسات نفتی آرامکو است، از همین رو یک گفت و گوی تلفنی بین "ملک سلمان" شاه سعودی و رئیس جمهوری چین صورت گرفت و علاوه بر این "سعد حریری" نخست وزیر لبنان پیش از سفر به فرانسه، به دعوت عربستان راهی ریاض شد.

البناء نوشت: حریری در سفر به فرانسه حامل پیام ریاض بود با این مضمون که تلاش های میانجیگرانه برای آرام کردن اوضاع فعال شود.

نکته قابل توجه لحن آرام و به دور از اتهام زنی حریری در اشاره به حمله به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان بود.

این روزنامه لبنانی افزود: این در حالی است که حریری سه شنبه گذشته پس از نشست هیئت دولت لبنان میزبان "ولید البخاری" سفیر عربستان در بیروت بود که از وی برای سفر به ریاض دعوت کرد. پس از آن حریری چهارشنبه گذشته در حالی راهی ریاض شد که برخی منابع رسانه ای لبنانی سفر او را شتابزده و سوال برانگیز خواندند، به ویژه اینکه وی در آستانه سفر به فرانسه بود.

در خصوص سفر حریری به ریاض این سوال مطرح شد که آیا عربستان به دنبال این است تا در بحران موجود برخی طرف های منطقه از جمله لبنان را با خود همراه کند و در صف خود قرار دهد. آیا حریری گرفتار برخی موضع گیری هایی خواهد شد که تنش داخلی در لبنان را رقم خواهد زد آن هم در شرایطی که این کشور تحمل و ظرفیت چنین بحران هایی را ندارد.

روزنامه البناء در بخش دیگری از این مطلب نوشت: نکته دیگر، سخنان دیشب (جمعه شب) "سید حسن نصرالله" دبیر کل حزب الله لبنان بود که در آن عربستان و امارات را خطاب قرار داده و گفت: توصیه می کنم جنگ علیه یمن را متوقف کنید، این کم هزینه ترین گزینه است.

وی با اشاره به درخواست ریاض از برخی کشورها برای خرید سامانه دفاعی گفت، آیا عربستان می تواند با وسعت جغرافیایی بزرگی که دارد سراسر حریم هوایی خود را تحت پوشش پدافند هوایی قرار دهد. به جای هزینه سنگین خرید سامانه های دفاعی، توقف جنگ کم هزینه ترین گزینه خواهد بود.

ارتش و کمیته های مردمی یمن شنبه هفته گذشته در یک اقدام کم سابقه با ده فروند پهپاد تاسیسات نفتی آرامکو در شرق عربستان را هدف قرار داد و موجب کاهش 50 درصدی تولید نفت در این کشور شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها