رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 462126

صنعت پالایش نفت تگزاس فلج میشود؟

ساعت24-بارندگی سنگین باعث سیلابی شدن سواحل تگزاس و سرازیر شدن سیل به سوی هیوستون و بومونت شد که خانه تاسیسات عظیم پالایش نفت، پتروشیمی و صادرات است. اگر چه از شدت این طوفان کاسته شد اما سرویس هواشناسی ملی آمریکا اعلام کرد تهدید واقعی از سوی ایملدا، سیل عظیم و فاجعه بار است.

دپارتمان حمل و نقل تگزاس پنج شنبه گذشته اعلام کرد ۴۱ اینچ بارندگی در منطقه بین بومونت و شهر کوچک وینی صورت گرفته است.

سیل ناگهانی و سریع این منطقه بسیاری را غافلگیر کرد و هزاران نفر در خانه‌ها و خودروهایشان گیر افتادند. فرماندار تگزاس با اعلام خسارات گسترده و تهدید جانی این سیل، در ۱۳ منطقه این ایالت وضعیت فوق العاده اعلام کرد و حرکت آهسته طوفان به معنای آن است که بارندگی شدید همچنان در منطقه ادامه خواهد داشت.

این سیل شدید یادآور فاجعه سال ۲۰۱۷ طوفان هاروی است که ۵۰ اینچ بارندگی را در هیوستون به همراه است. برخی از مردم می‌گویند وضعیت سیلاب اخیر حتی از سیل ناشی از طوفان هاروی هم بدتر است.

طوفان هاروی خسارت گسترده‌ای را از جمله به شماری از پالایشگاههای نفت و پتروشیمی در سواحل تگزاس و لوییزیانا به بار آورد و قدرتمندترین طوفانی بود که در چند دهه گذشته تگزاس را درنوریده بود و در مدت چند روز باعث بارندگی به اندازه یک سال در هیوستون شده بود. در پی این سیلاب حدود چهار میلیون بشکه در روز ظرفیت پالایش نفت متوقف شده و هفته‌ها طول کشید تا فعالیت تاسیسات متعددی احیا شود و قیمت وست تگزاس اینترمدیت در نتیجه عدم امکان فرآوری نفت به شدت ریزش کرد.

اختلالات ناشی از طوفان گرمسیری ایملدا با خسارات ناشی از هاروی برابری نخواهد کرد اما این صنعت سنگین متاثر می‌شود.

شرکت اکسون موبیل پنج شنبه گذشته اعلام کرد پالایشگاه خود به ظرفیت ۳۷۰ هزار بشکه در روز را در بومونت تگزاس به دلیل سیل تعطیل کرده است. اما پالایشگاههای دیگر به فعالیت عادی خود ادامه می‌دهند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اختلالات موقتی بوده و بازارهای انرژی احتمالا به رویدادهای خاورمیانه متمرکز می‌شوند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، این وضعیت یادآور آسیب پذیری مجموعه انرژی آمریکا است که عمده آن در سواحل تگزاس و لوییزیانا متمرکز شده است. تغییرات جوی باعث ورود طوفانهای شدید به این منطقه شده و تاسیسات پالایش و نفت بیشتری را در خطر قرار داده‌اند.

اما صنعت نفت سرمایه‌گذاری در این منطقه را دو برابر کرده و میلیاردها دلار به پالایشگاهها و تاسیسات پتروشیمی سرازیر شده است. به عنوان مثال اکسون موبیل یک کمپین ۱۰ ساله به ارزش ۲۰ میلیارد دلار دارد که شامل ۱۱ تاسیسات است. اوایل امسال اکسون و قطر برای یک تاسیسات صادرات ال ان جی به ارزش ۱۰ میلیارد دلار در سابین پاس تگزاس چراغ سبز نشان دادند. پایانه‌های صادرات نفت خام نیز در دست ساخت است تا در مدت چند سال آینده ظرفیت صادرات نفت آمریکا را دو برابر کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها