رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 465399

ترامپ: کُردها، داعشیها را آزاد میکنند تا ما را درگیر کنند

ساعت24-رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به انتشار خبر فرار صدها اسیر داعشی بعد از عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه گفت: «شاید کُردها برای اینکه ما درگیر شویم، دارند داعشی‌ها را آزاد می‌کنند».

laquo;دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به خبر آزادی صدها اسیر داعش در نتیجه عملیات ترکیه در شمال سوریه، موضعی مشابه با موضع «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه اتخاذ کرد و مدعی شد که ممکن است آزادی این افراد عامدانه توسط کردها و با هدف بازگرداندن آمریکا به شمال سوریه انجام شده باشد.

ترامپ با انتشار پیام‌هایی در توییتر ضمن اشتباه خواندن مواضع انتقادی «برایان کیلمید» مجری شبکه «فاکس نیوز» درباره درگیری‌های ترکیه و شبه نظامیان مسلح کُرد، نوشت: «ما قرار نیست به یک جنگ دیگر بین افرادی که دویست سال است با هم می‌جنگند، وارد شویم. اروپا فرصت داشت که اسرای داعشی خودشان (اتباع اروپایی داعش) را در اختیار خود بگیرد، اما نمی‌خواستند هزینه‌ای برای این کار بپردازند و گفتند که "بگذارید ایالات متحده هزینه بپردازد"».

رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به انتشار خبرها درباره آزادی اسرای داعشی به دنبال عملیات ترکیه در شمال سوریه نوشت: «شاید کُردها دارند برخی (از داعشی‌ها) را آزاد می‌کنند که ما را (در ماجرای عملیات ترکیه) درگیر کنند».

ترامپ مدعی شد که دستگیری مجدد اسرای داعشی توسط ترکیه یا کشورهای اروپایی کار بسیار راحتی است اما «آنها باید سریع‌تر اقدام بکنند».

رئیس‌جمهور آمریکا که پیش از این از قول آنکارا به واشنگتن در خصوص تعیین تکلیف اسرای خارجی داعشی و به خطر نیفتادن نیروهای آمریکایی در سوریه خبر داده بود، بار دیگر به ترکیه درباره احتمال اعمال «تحریم‌های بزرگ» هشدار داد.

وی ادامه داد: «آیا افراد واقعا فکر می‌کنند که ما باید با ترکیه که همپیمان ما در ناتو است، وارد جنگ شویم؟ جنگ‌های بی‌پایان (حضور آمریکا در جنگ‌های بی‌پایان منطقه غرب آسیا)، پایان خواهد یافت».

رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به جنگ‌های آمریکا در افغانستان، عراق و سوریه افزود: «همان افرادی که ما را وارد وضعیت آشفته (منجلاب) خاورمیانه کردند، خواهان باقی ماندن ما در این منطقه هستند».

ترامپ پیشتر هم در اظهارنظر درباره احتمال فرار اسرای داعشی از سوریه در پی آغاز عملیات ترکیه در شمال سوریه گفته بود: «خوب، آنها به اروپا فرار خواهند کرد. این جایی است که می‌روند. می‌خواهند به خانه‌هایشان بازگردند، اما اروپا نمی‌خواست آن‌ها را از ما بگیرد. می‌توانستیم آنها را به آنها (اروپایی‌ها) بدهیم. می‌توانستند آنها را محاکمه کنند. می‌توانستند هر کاری می‌خواهند بکنند».

شبه‌نظامیان «نیروهای دموکراتیک سوریه» روز گذشته ادعا کردند، پس از حملات هوایی و توپخانه‌ای ارتش ترکیه به منطقه «عین عیسی» در شمال استان رقه، ۷۸۵ تن از عناصر داعش از این اردوگاه فرار کرده‌اند.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نوشته که عناصر کُرد سوریه خود اقدام به آزادسازی زنان و کودکان داعشی در اردوگاه کرده‌اند. برخی منابع محلی نیز در شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند که فرار این تعداد داعشی عامدانه صورت گرفته است.

به دنبال جنجال‌ها درباره فرار زندانیان داعشی در شمال سوریه اردوغان گفت که اعلام خبر فرار اسرای داعشی، «گمراه‌کننده» است و با هدف تحریک افکار عمومی و سیاستمداران غربی منتشر می‌شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها