رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 465439

موگرینی: اتحادیه اروپا آماده تحریم کامل ترکیه نیست

ساعت 24- در پی عملیات ترکیه به شمال سوریه که زمزمه‌هایی را از اعمال تحریم‌ها علیه این کشور به دنبال داشته است؛ فدریکا موگرینی تصریح کرد: اگر ترکیه مورد تحریم کامل قرار گیرد، به عنوان عضو ناتو در کنار کشورهای روسیه و ونزوئلا -که وضعیتی مشابه دارند- قرار خواهد گرفت و وزرای اتحادیه اروپا آماده انجام چنین کاری نیستند.

style="text-align:justify"> به گزارش رویترز، شورای اورپا -متشکل از ۲۸ دولت اروپایی- طی بیانیه‌ای با اعلام اینکه عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه "پیامدهایی چشم‌گیری" داشته، بر توقف صادرات تسلیحات به این کشور توسط برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا تاکید ورزید.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا با محکوم کردن عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه، از تمام کشورهای عضو این اتحادیه خواستند صادرات تسلیحات به آنکارا را متوقف کنند. با این حال، حکمی با إجماع نظر برای تمام کشورها صادر نشد. فرانسه و آلمان، پیش‌تر خواستار آن بودند که تمام کشورها از صادرات سلاح دست بکشند.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا در این بیانیه‌ مشترک، مجددا از ترکیه خواستند به عملیات یک‌جانبه خود در شمال سوریه پایان داده و دستور عقب‌نشینی نیروهایش را صادر کند.

جوزف بورل، سیاستمدار اسپانیایی که جانشین فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا خواهد بود، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: ۲۸ کشور عضو اتحادیه به اتفاق آرا تصمیم گرفتند عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه را که یک حمله نظامی است، محکوم کنند.

این وزرا همچنین آمادگی خود برای توقف صادرات تسلیحاتی به آنکارا را ابراز و اعلام کردند: کشورهای عضو، به مواضع قاطع و ملی خود درخصوص صادرات تسلیحات به ترکیه پایبند هستند.

آن‌ها موافقت کردند طی روزهای آینده کارگروهی تشکیل شود و مواضع کشورها در این خصوص را مورد بررسی قرار دهد.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجه اروپا در جمع خبرنگاران درباره تعهد صریح و شفاف کشورهای عضو اتحادیه اروپا نسبت به مواضع ملی و قاطع با توجه به این حمله به سوریه سخن گفت.

وی با اشاره به لایحه‌های شورای امنیت سازمان ملل درخصوص محدود کردن صادرات سلاح به برخی کشورها، اظهار داشت: ترکیه در چنین لیستی حضور ندارد.

موگرینی در ادامه گفت: وزرای اتحادیه اروپا، تمایل دارند از وادار ساختن اعضای ناتو به امری مشخص، اجتناب کنند.

این مقام تصریح کرد: اگر ترکیه مورد تحریم کامل قرار گیرد، به عنوان عضو ناتو در کنار کشورهای روسیه و ونزوئلا -که وضعیتی مشابه دارند- قرار خواهد گرفت و وزرای اتحادیه اروپا آماده انجام چنین کاری نیستند.

در همین حال، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان به خبرنگاران گفت: ما علاقه‌ای به حمایت از این جنگ نداریم و نمی‌خواهیم تسلیحات را در دسترس بگذاریم.

ژان-ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه نیز اظهار داشت: این حمله سبب یک ویرانی جدی بشری خواهد شد.

وی خواستار اتخاذ "موضعی قاطع" درخصوص صادرات تسلیحات به ترکیه شد.

طی روزهای اخیر، آلمان و فرانسه از توقیف صادرات تسلیحاتی به ترکیه خبر دادند و فنلاند و هلند نیز پیش‌تر گفته‌اند این روند را متوقف خواهند کرد.

اسپانیا، اتریش و بلژیک نیز امروز به آلمان و فرانسه پیوسته و صادرات تسلیحات به ترکیه را متوقف کردند. ایتالیا، از صادرکنندگان اصلی تسلیحات هنوز به این صف نپیوسته و این موضوع باعث شده تا تحریم سراسری تسلیحات در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها