رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 465488

روحانی: امید به زندگی در ایران افزایش یافته است/کشورهای دوست ما را فراموش نکرده‌اند؛ با زبان به آمریکا احترام میگذارند، اما در عمل با ما کار میکنند / از دوستانمان، ممنونیم؛ هرچند بخاطر ترس از تحریم شرکت هایشان، با زبان گرم هم با کاخ سفید حرف زده باشند

ساعت24-رئیس جمهوری با اشاره به این که امید به زندگی در طول ۴۰ سال گذشته در ایران افزایش یافته است، اظهار داشت: دولت‌های یازدهم و دوازدهم همه تلاشش این بوده که به عنوان دولت سلامت و دولت محیط زیست باشد.

روحانی
رئیس جمهور گفت: دوستان ما و کشورهای دوست منطقه ما را فراموش نکرده‌اند، آنها به زبان به آمریکا احترام می‌کنند و در عمل با ما کار می کنند.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز در اجلاس وزرای بهداشت کشورهای منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت گفت: برای جمهوری اسلامی ایران باعث افتخار است که در طول ۴۰ سال گذشته انقلاب اسلامی به طور متوسط هر سال شش ماه بر امید به زندگی مردم افزوده شد.

وی ادامه داد: در این دوره امید به زندگی از ۵۶ سال ۷۶ افزایش پیدا کرده است. دولت یازدهم و دولت دوازدهم از سال ۲۰۱۳ و در طول این ۶ سال همه تلاش و افتخارش این بوده که به عنوان دولت سلامت و دولت محیط زیست باشد. کاری که این دولت برای سلامت و محیط زیست انجام داده قابل مقایسه با ادوار گذشته نیست.

رئیس جمهور گفت:‌ یکی از اقدامات این دولت، نجات ۱۴ میلیون انسان ایرانی از طوفان نمک بوده است. احیای دریاچه ارومیه به عنوان اولین تصمیم دولت در روز اول تشکیل آن بود.

روحانی با تاکید بر اینکه امروز می‌توانیم از احیای دریاچه مطمئن باشیم، خاطر نشان کرد: اگر این قدم برداشته نمی‌شد امروز شهری به نام تبریز وجود نداشت و ۱۴ میلیون نفر در غرب ایران مهاجرت کرده بودند و تمام باغات و مزارع در این منطقه از بین رفته بود.

رئیس جمهور تصریح کرد: اگر تلاش دولت یازدهم و دوازدهم برای هوای پاک و سلامت مردم ایران نبود، بنزین های تولید شده پتروشیمی میلیون ها بیمار را راهی بیمارستان کرده بود اما امروز در تمام شهرهای بزرگ ایران از بنزین و گازوئیل یورو ۵ استفاده می‌شود و این جلوگیری از آلودگی هوا به معنای تضمین سلامت مردم عزیز ما بوده است.

وی تصریح کرد: در تلاشی که در این مدت انجام گرفته هزینه بیمار کاهش یافته است و پول پرداختی بیمار در بیمارستان حداکثر ۱۰ درصد در شهرها و ۵ درصد در روستاها بوده است و این کار چه در قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب بی نظیر بوده است.

روحانی با اشاره به طرح تحول سلامت گفت: سال‌ها در کشور ما افرادی از بیماری رنج می‌بردند اما چون پول درمان نداشتن به پزشک و بیمارستان مراجعه نمی‌کردند. بعد از اعلام طرح تحول سلامت بازدیدی که از چندین بیمارستان داشتم دیدم افرادی بستری شدند، از آنها سوال کردم که درد و ناراحتی شما مربوط به چند سال پیش است و بعضی از آنها به من گفتند مربوط به شش یا هفت سال قبل بوده است و می گفتند آن وقت ما پول نداشتیم که به بیمارستان و پزشک مراجعه کنیم و با درد می ساختیم.

وی با تاکید بر اینکه آرامش و کاهش درد مردم به عنوان افتخار برای وزارت سلامت، پزشکان پرستاران و برای همه کادر درمانی جمهوری اسلامی ایران است، خاطر نشان کرد: حادثه ای در کشور ما رخ نداد مگر آن که پزشکان و پرستاران در خط مقدم حضور در مناطق سخت باشند.

رئیس جمهور با اشاره به حضور برخی جراحان و پزشکان در بیمارستان صحرایی در عملیات بدر گفت: پزشکان و جراحان ما با خط مقدم جنگ فقط چند کیلومتر فاصله داشتند که حتی برد خمپاره دشمن به این بیمارستان‌ها می رسید. هر وقت زلزله، طوفان و سیل و یا مشکلی پیش بیاید که پزشکان و پرستاران ما با اولین هواپیماها و هلیکوپترهای به عنوان راهیان سرزمین سختی حرکت می‌کنند. من این را در زلزله بم، منجیل، رودبار و کرمانشاه دیدم.

وی اظهار داشت: وقتی به بیمارستان کرمانشاه بعد از ۴۸ ساعت از وقوع زلزله رسیدم در این بیمارستان در عرض ۴۸ ساعت سیصد عمل جراحی انجام شده بود و جراحی را دیدم که برای بی خوابی ۷۲ ساعته قدرت ایستادن روی پا و زانو نداشت این افتخار ماست.

روحانی بیان داشت: افتخار ما تنها دانش پزشکی ما، داروسازی کشور ما، بخش تشخیص بیماری‌های ما و تحصیلات سطح بالای پزشکان ما نیست افتخار ما فداکاری و ایثار پزشکان است.این ایثار و فداکاری و اخلاق پزشکی است که به مردم ما آرامش می‌دهد.

رئیس جمهوری تصریح کرد: بیمارستان و پزشک فقط برای درمان نیست قبل از بیمار، برای دادن اطمینان به مردم است. شما وقتی مشاهده می‌کنید که یک بیمارستان مجهز در چند هزار متری خانه شما وجود دارد و پزشک حاذق فداکاری در آنجا هست ولو اینکه بیماری‌ای ندارید راحت می‌خوابید چرا که می‌دانید اگر فرزند یا پدر شما بیمار شد پزشک آماده وجود دارد.

روحانی با بیان اینکه اولین اثر بیمارستان و پزشک دادن اعتماد به مردم است،گفت:‌ بهداشت از تغذیه سالم آغاز می‌شود. قبل از انقلاب مردم ایران با اینکه جمعیت آن زمان حدود ۳۰ میلیون نفر بوده مقدار کالری مصرفی آنها به طور متوسط ۲ هزار و ۱۰۰ کیلوکالری بوده و امروز مقدار مصرفی ما با ۸۳ میلیون جمعیت، ۲ هزار و ۵۰۰ کیلوکالری است یعنی ۴۰۰ کیلوکالری اضافه شده این به معنای آن است که در کشور ما سوءتغذیه وجود ندارد.

وی بیان داشت: علی‌رغم همه مشکلات و تحریم‌ها تابستان امسال نسبت به تابستان پارسال ۸۴۳ هزار اشتغال خالص داشتیم و این افتخار برای جمهوری اسلامی ایران است .

روحانی با اشاره به جنایت آمریکا علیه ملت ایران خاطر نشان کرد: آمریکا بدون دلیل و بهانه و صرفاً به خاطر فشار افراطیون داخلی‌اش، رژیم صهیونیستی و عربستان سر تسلیم فرود آورد و از برجام خارج شد این را هم یک مقام سعودی اعلام کرد، هم سردمدار رژیم اشغالگر قدس اعلام کرد و هم افراطیون کاخ سفید. این تحلیل من نیست خبری است که همه دنیا شنیدند.

رئیس جمهور گفت: خارج شدن از یک توافق یک ننگ برای کشور است اما این ننگ بالاتر خواهد بود زمانی که این توافق به تایید شورای امنیت سازمان ملل رسیده و بنابراین مقررات بین المللی را زیر سر گذاشته و این ننگ بیشتر می‌شود زمانی که مواد غذایی و داروی هم جزو تحریم باشد.

روحانی با تاکید بر اینکه دولت آمریکا مرتکب جنایت ضد بشری شده و اقدام آمریکا یک تروریسم اقتصادی است، خاطر نشان کرد: البته این به این معنا نیست که ملت ایران به زانو درآمده باشد محققین ما، شرکت‌های دانش بنیان ما، شرکت های داروسازی و کارآفرینان ما تلاش خود را مضاعف کردند و امروز به سمت خودکفایی کامل در حال حرکت هستیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: بیش از ۹۵ درصد داروهای خود را در کشور خودمان تولید می‌کنیم و این به آن معنا نیست که دوستان ما و کشورهای دوست منطقه ما را فراموش کرده باشند آنها به زبان به آمریکا احترام می‌کنند و در عمل با ما کار می کنند.

وی بیان داشت: ما از دوستانمان، کشورهای همسایه و کشورهای بزرگی که در این شرایط در کنار ما بودند هر چند با زبان گرم هم با کاخ سفید بخاطر ترس از تحریم شرکت‌هایشان حرف زدند ممنونیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: از تمام کادر سلامت ممنونیم که نگذاشتند بیماری دردش ادامه یابد، نگذاشتند عمل جراحی تعطیل شود و نگذاشتند صفی برای دارو تشکیل شود. در برابر این خیانت بزرگ آمریکا به بشریت و ملت ایران ۸۳ میلیون جمعیت ایران این جنایت آمریکا را فراموش نخواهد کرد.

روحانی تصریح کرد: آمریکا شکست خورده این میدان خواهد بود و هست؛ در سازمان ملل، در دنیای اخلاق، سیاست و انسانیت. ایران پیروز را می بینیم و آمریکایی‌ها شکست خورده؛ حتی در بخش اقتصاد. گرچه فشارهایی به مردم و دولت ما وارد شده است اما بعد از ۱۸ ماه فشار مداوم، ما امروز در چند ماه اخیر شاهد کاهش نرخ تورم و رشد مثبت اقتصادی هستیم.

وی با شاره به اینکه بورس ۷۱ درصد و در فرابورس ۷۲ درصد رشد داشته‌ایم تصریح کرد: مردم ما نترسیدند، روح بلند مردم ما شکسته نشد، مردم سروقامت و با شهامت ایستادند و با نشاط در صحنه بودند.

روحانی بیان داشت: این که شما می‌بینید در همین شرایط تحریم سه و نیم میلیون نفر در این یکی دو هفته اخیر توریست زائر به عراق داریم به معنای نشاط جسمی و روحی ملت ایران است. این زائرین بسیار شان با پای‌پیاده می‌روند وقتی با پای پیاده به سمت عشق می‌روند اعلام می‌کنند با آقای ترامپ که زانوی تو شکسته شده است و پاهای ما قدرتمندانه به سمت عشق در حال حرکت است.

رئیس جمهور گفت: اینکه ملت ما کمک به یکدیگر را از یاد نبردند به معنای این است که ملت ایران پیروز در عرصه سیاست، اقتصاد و سلامت خواهد بود. حرکت دوستانه همسایگان در کنار ایران به معنای شکست آمریکا و صهیونیست ها است، دست برادری و دوستی به سمت همه همسایگان دراز می‌کنیم.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در 7 الی 8 سال گذشته منطقه ما با یک تروریسم وحشی روبرو بود و شرورترین تروریست‌ها بخش‌هایی از منطقه ما را اشغال کردند. آنها در سوریه مردم بی‌گناه را کشتند، عراق را تخریب کردند و مردم را سر بریدند، در پاکستان و افغانستان ظلم کردند و در یمن عزیز مردم بی‌دفاع را به خاک و خون کشیدند.

روحانی با بیان اینکه جنگ و ترویسم عامل مهم برهم زدن سلامت جامعه است، گفت: با بمباران تأمین سلامت ناممکن و یا بسیار سخت است. اشغال و حمله نظامی در یمن، سوریه، عراق و افغانستان معنایش این است که مردم در این مناطق با مشکلات فراوانی روبرو خواهند بود و سلامت مردم تهدید می‌شود.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه ایران در شرایط سخت همسایگان خود را فراموش نکرد، گفت: به درخواست کمک دولت دمشق در اولین روز پاسخ دادیم. شهرهای تحت اشغال سوریه، همچون حلب و حماء را از دست تروریست‌های وحشی نجات دادیم و برای مقابله با کسانی که می‌خواستند شهرهای عراق را با خاک یکسان کنند به کمک دولت و مردم عراق رفتیم و تروریست‌ها را بیرون راندیم و برای تأمین بهداشت و درمان همواره در کنار مردم این کشورها بودیم.

روحانی با تاکید بر اینکه همه روزه در کنار مردم مظلوم فلسطین که زیر بمباران و تجاوز رژیم صهیونیستی قرار دارند، هستیم، گفت: در کنار مردم یمن هم هستیم و از نظر تأمین دارو و غذا به مردم این کشور کمک می‌کنیم و این افتخار ماست.

رئیس جمهور تصریح کرد: اگر می‌خواهیم در منطقه شاهد بهداشت، امید به زندگی و سلامتی باشیم و بلایایی که سلامت مردم را تهدید می‌کند، ریشه‌کن کنیم، باید در مقابل آتش‌افروزان با صدای بلند صحبت کنیم و در مقابل‌شان بایستیم، به زخم‌خوردگان کمک کنیم و در دانش و علم و فناوری کنار هم قرار بگیریم.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه خاطراتی از سفر به کشور عربستان برای انجام اعمال حج حدود 35 الی 40 سال قبل، گفت: آن سال‌ها در مکه و مدینه شاهد بودم که مردم این شهرها، انتظار فرا رسیدن موسم حج را می‌کشیدند نه برای اینکه مغازه‌هایشان پررونق شود یا هتل‌های آنان درآمد بیشتری داشته باشد، بلکه منتظر پزشکان ایرانی بودند که بیماری و درد آنها را درمان کند.

رئیس جمهور گفت: مردم مکه و مدینه منتظر بودند پزشکان ایرانی برسند تا به دست آنها شفا بگیرند و رنج بیماری‌شان تمام شود و سال‌ها مردم منتظر بودند تا به بیمارستان‌های هلال احمر ایران مراجعه کنند و درمان شوند. البته شاید امروز شرایط تغییر کرده باشداما ایران هنوز هم ملجأ و محل شفای بیماران منطقه است و شیراز، تبریز، مشهد و دیگر شهرهای ما جایگاهی است که مردم کشورهای همسایه برای درمان مراجعه می کنند و افتخار ماست که این مسیر را ادامه دهیم.

وی با اشاره به آیه شریفه قرآن که نجات یک نفر را نجات انسانیت می‌داند، گفت: هر عمل صالح و شایسته‌ای نزد خداوند ثبت است و عمل نیک افراد از جمله درمان بیماری و شفای بیماران در نزد خدا محفوظ است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها