رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 465529

از آخرین وضعیت فیلم پرسروصدای «لاله» تا تغییر جشنواره سینما حقیقت

ساعت24-انتشار شیوه‌نامه حمایتی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، توضیح درباره آخرین وضعیت فیلم «لاله»، توجه به دیپلماسی فرهنگی و تغییر فرم برگزاری جشنواره سینما حقیقت از جمله مباحثی بودند که محمد حمیدی مقدم در نخستین نشست خبری خود بیان کرد.

نخستین نشست خبری محمد حمیدی مقدم، مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی صبح امروز (سه شنبه ۲۳ مهر) در این مرکز برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمد حمیدی‌مقدم درباره وضعیت امروز سینمای مستند ایران گفت: «با توجه به وضعیت امروز سینما و وضعیت مالی آن، مرکز گسترش شاید آنقدر نقش تعیین‌کننده‌ای نداشته باشد، اما به لحاظ مبنایی نقش موثری دارد. با توجه به تحولات سریع جامعه و فناوری‌های رسانه دسترسی به قابلیت‌های ساخت مستند، همگانی و به اشتراک‌گذاری آن سهل شده است، اما مرکز می خواهد از این فرصت استفاده کند و با رویکرد جهان بیرون عمل کند.»

پنج جایگاه موثر مرکز گسترش سینمای مستند

او با تاکید بر اینکه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در پنج جایگاه موثر است، توضیح داد: «اول سینمای مستند است که مرکز در آن به لحاظ تولید و حضور در جشنواره‌های سینمای مستند اثرگذار است. دوم سینمای انیمیشن است، انیمیشن با توجه به اهمیت و زیرساخت مهمی که دارد یکی از جایگاه‌های اساسی در بخش حمایتی مرکز گسترش است و با توجه به رفت و برگشت‌های متعددی که در طول سالیان داشته است مرکز حمایت ویژه خود را از انیمیشن‌های کوتاه، خلاق و تجربی نشان داده است. هدف آینده مرکز در این زمینه ورود به بازار جهانی است.»

حمیدی‌مقدم ادامه داد: «سومین نقش تاثیرگذار مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی همانطور که از نامش پیداست بخش فیلم تجربی است که با توجه رییس سازمان سینمایی و مدیر پیشین مرکز بار دیگر در ذیل فعالیت‌های این مرکز گنجانده شد. چهارمین مورد مرکزگریزی از تهران است و این اتفاق با ایجاد خانه‌های مستند در مراکز استان‌ها و شهرستان تحقق پیدا کرد. پنجمین مورد اعتلای درگاه عرضه فیلم مستند با عنوان سینماحقیقت است که از مهمترین اهداف ماست و این جشنواره یکی از جشنواره‌های مهم کشور است.»

انتشار شیوه‌نامه حمایتی مرکز

در بخش دیگر این نشست مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، با اشاره به انتشار شیوه نامه حمایتی این مرکز، گفت: «نکته مهم شیوه‌نامه حمایتی آنلاین بودن آن است که در هر زمان و با هر سیستمی از این شیوه‌نامه می‌توانید استفاده کنید. با توجه به اجرای سیاست شفافیت و اجرای آن در وزارت ارشاد طراحی شیوه نامه حمایتی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تمام شده و ما انتشار این شیوه نامه را با جلسه امروز همراه کرده‌ایم.»

حمیدی‌مقدم در بخشی از این نشست درباره فیلم «لاله» که پس از مدت‌ها توقف ساخت آن از سر گرفته شد و به پایان رسید گفت: «از سال ۹۷ با تصویب هیأت امنا، با تعیین مدیر پروژه و با حل اختلاف قرار شد تولید فیلم «لاله» از سر گرفته شود. با توجه به اینکه یک سرمایه از دست رفته داشتیم باید در دوره جدید این سرمایه را احیا می‌کردیم در چنین استراتژی تولید «لاله» شروع شد و با برنامه‌ریزی در سال ۹۸ جلسات متعدد شکل گرفت، تولید جدید شاید هزینه‌ها را افزایش می‌داد اما دوباره یک تیم با تهیه‌کنندگی تورج منصوری به وجود آمد و چند روز پیش فیلمبرداری بخش‌های منقطع این پروژه، انجام شد و حالا در مرحله تدوین قرار دارد و امیدوارم در جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد.»

او سپس با اشاره به برنامه‌های مرکز در جهت آشناسازی مردم با سینمای مستند ادامه داد: «پاتوق مستند را در پردیس سینمایی چارسو شکل می‌دهیم تا امکان آشنایی و استقبال مخاطب از فیلم‌های مستند و تجربی را فراهم کند. ورود مستندهای مرکز گسترش در درگاه وی او دی یکی از اتفاقات مثبتی است که به تازگی رخ داده است. این اتفاق مستند ما را از چرخه بسته جشنواره‌ای بودن خود خارج می‌کند.»

حمیدی‌مقدم تاکید کرد: «تولید انیمیشن را به عنوان بخشی از فعالیت های خود در نظر داریم، ما وظیفه حمایت از آن بخش سینمای انیمیشن را داریم که بدون حامی است و آن هم انیمیشن کوتاه است، حوزه‌ای که بسیار در جهان قابل توجه است. مرکز کشف استعدادها را به سمت صنعتی شدن انیمیشن هدایت می‌کند که منافاتی با بخش‌های دیگر ندارد اما همچنان نگاه حمایتی و زیباشناسی را خواهیم داشت.»

تغییر فرم برگزاری جشنواره سینما حقیقت

سپس نوبت به پرسشی درباره جشنواره سینما حقیقت رسید و او با اشاره تغییر فرم برگزاری این جشنواره توضیح داد: «جشنواره سینما حقیقت امسال در فرم و اجرا دچار تغییرات می‌شود و باید یک سری مبانی را رعایت کنیم. نگاه تخصصی به حوزه‌های مختلف، رسانه‌ها و مستندسازان در اولویت ماست، ساز و کاری را تهیه می‌کنیم که یک آینده خوب داشته باشد.»

او ادامه داد: «جشنواره سینما حقیقت یک استراتژی دارد که این نگاه مثل همه جای دنیا معین می‌شود و نگاه باز وجود دارد. هر فیلمی می‌تواند در یک جریان سینمایی از دایره انتخاب حذف شود و یک فیلم متوسط مورد انتخاب قرار بگیرد.»

حمیدی مقدم درباره ارتباط میان مرکز و گروه هنر و تجربه، گفت: «گروه هنر و تجربه موسسه مستقلی است و ارتباط مستقیم با سازمان سینمایی دارد اما مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به عنوان ناظر مالی بین سازمان سینمایی و گروه هنر و تجربه قرار گرفته است. هنر و تجربه تنها حوزه اکران فیلم های تجربی را برعهده دارد و بخش تولید به مرکز گسترش ارتباط دارد.»

در بخش دیگر این نشست مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درباره برنامه هایی که برای دیپلماسی فرهنگی دارند، توضیح داد: «یکی از نکاتی که در وضعیت فعلی مرکز مورد توجه ماست بحث دیپلماسی فعال در حوزه کشورهای دارای منافع مشترک است. احساس من این است که سینمای مستند ما به خوبی در حوزه کشورهای منطقه شناخته نشده است و یکی از کارهایی که در آینده مرکز انجام خواهیم داد ورود مستندسازان در هفته‌های فیلم کشورهاست. دو موضوع مفید داریم اول شناساندن زیست سینمای مستند تجربی و دوم تولید مشترک است و ما در واقع با توجه به وضعیت امروز جهان در این زمینه سرمایه گذاری انجام خواهیم داد.»

او همچنین گفت: «یکی از اهداف آینده ما حمایت از پخش کننده خصوصی در حوزه انیمیشن کودک و پخش کننده فعال در حوزه سینمای مستند است و بخش بیشتری از سهم را به پخش کننده ارائه می دهیم. بازخوردهای نمایش فیلم های تولیدی ما در جشنواره های بین المللی مساعد است اما باید این اتفاق گسترش پیدا کند. در زمینه پخش نگرانی داریم و باید به دنبال راه حلی برای بهبود آن باشیم.»

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها