رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 465628

تصمیم اوباما، بمب ساعتی بود

ساعت 24-«اَماندا اِسلوت» عضو ارشد مرکز اروپا و آمریکا طی تحلیلی تبعات عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه را بررسی کرد.

laquo;اَماندا اِسلوت» طی تحلیلی به ارزیابی عملیات ترکیه در شمال سوریه و رویکرد آمریکا در قبال این موضوع پرداخت و گفت: سیاست دولت اوباما در سال 2014 مبنی بر کمک به «یگان های مدافع خلق (YPG)» کردهای سوری برای نبرد با داعش، از همان ابتدا حکم بمب ساعتی را داشت. منافع کوتاه مدت مبارزه با داعش، منجر به اشتباه راهبردی آمریکا گردید که تبعاتش در وضعیت دردناک کنونی خود را نشان داده اند.

وی افزود: ترکیه – که عضو ناتو هم است - هرگز حمایت آمریکا از این گروه کردی را نپذیرفت. «یگانهای مدافع خلق» با سازمان تروریستی ای که مدت مدیدی با دولت ترکیه در حال نبرد بوده، ارتباط مستقیمی دارند. حتی هیچ یک از سیاستمداران آمریکایی که الان از ترامپ به خاطر تصمیم فاجعه بارش در سوریه انتقاد می کنند، بر این عقیده نیستند که هم پیمانی آمریکا و «یگانهای مدافع خلق» در بدو امر تصمیم عاقلانه ای بوده است. جای تعجب است که افسران نظامی و دیپلماتهای آمریکایی تا جایی که امکان داشت به این هم پیمانی غیر قابل دفاع ادامه دادند.از سوی دیگر، تصمیم شتابزه ترامپ برای خارج کردن مستشاران آمریکایی از مرز سوریه و حمایت تلویحی او از عملیات ترکیه در سوریه، زیاده روی و نسنجیده بود.

این کارشناس در ادامه به تصمیم اشتباه ترامپ در قبال سوریه اشاره کرد و گفت: فقدان هماهنگی در سیاست خارجی ترامپ وارسال پیام های ضد و نقیض اوضاع را بدتر هم کرده است. از سرگیری نبرد در منطقه ای آرام از سوریه ی جنگ زده و متلاطم، موجب آسیب دیدن غیر نظامی ها، ظهور مجدد داعش، و قدرت گرفتن ایران و روسیه ای که حامی رژیم اسد و تشنه ی نفوذ بیشتر در سوریه هستند خواهد شد.

وی تصریح کرد: شاید چاره ای جز خاتمه دادن به هم پیمانی با « یگانهای کردی مدافع خلق» در سوریه نبوده باشد، اما منتقدان ترامپ هم حق دارند بگویند که آمریکا نمی تواند به راحتی از هم پیمانی با کردهای سوریه خارج شود و از سوی دیگر، حیثیت اش به عنوان یک شریک قابل اعتماد نیز لکه دار نگردد. ایالات متحده باید به تلاش هایش برای یافتن راه حل سیاسی برای درگیری های داخل سوریه، حاکمیت سوریه در بلند مدت، و اوضاع امنیتی آنجا ادامه دهد.

این کارشناس در پایان اضافه کرد: به رغم نگرانی عمیق ایالات متحده از اردوغان، آمریکا باید روابطش با ترکیه را حفظ کند. ترکیه یک هم پیمان چالش برانگیز آمریکاست و از چهارچوب ناتو نیز به کرات عدول کرده است. برای مثال، از روسیه تجهیزات نظامی خریداری کرده و مخالفان سیاسی و رسانه ها را سرکوب می کند. اما با همه اینها، یک هم پیمان مهم با جمعیت اکثرا مسلمان ، آن هم در یک منطقه فوق العاده مهم است و با نظربه موقعیت جغرافیایی اش، به نفعش است که سوریه ای با ثبات در همسایگی اش قرار داشته باشد. ایالات متحده باید به تلاش هایش ادامه دهد تا اطمینان پیدا کند که ترکیه – که در معرض آسیب های زیادی هم قرار دارد – همچنان در مسیر تلاش برای شکست کامل داعش باقی خواهد ماند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها