رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 465671

هشدار کاخ سفید به شرکت‌های چینی در ارتباط با ایران + جزئیات

ساعت24-خبرگزاری رویترز مدعی شد: کاخ سفید به شرکت‌های کشتیرانی چینی درباره آن چه خاموش کردن دستگاه‌های موقعیت‌یابشان به منظور مخفی کردن انتقال نفت ایران خوانده، هشدار داده است.

خبرگزاری رویترز در گزارش خود به نقل از دو مقام ارشد دولت آمریکا مدعی شد که کاخ سفید در هشداری خطاب به شرکت‌های چینی، نسبت به خاموش کردن دستگاه‌های موقعیت‌یاب کشتی‌ها برای آن‌چه مخفی کردن انتقال نفت ایران برخلاف تحریم‌های واشنگتن خوانده شده به شدت ابراز نگرانی کرده است.

یکی از این دو مقام که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفت: ما در حال ارسال پیام‌هایی بسیار جدی به شرکت‌های کشتیرانی هستیم. این کار (خاموش کردن موقعیت‌یاب) بسیار خطرناک و غیر مسئولانه است.

چین باوجود بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران پس از خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای 2015 همچنان بزرگ‌ترین خریدار نفت تهران به شمار می‌آید. دولت آمریکا حتی برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران تحریم‌های خود را در ماه مه تشدید کرد.

آمریکا در 25 سپتامبر نیز پنج فرد و 2 شرکت کشتیرانی چینی را با ادعای اینکه برخلاف تحریم‌های واشنگتن اقدام به خرید نفت ایران کرده‌اند، در فهرست تحریمی خود قرار داد. چند روز پس از این اتفاق، 14 نفتکش متعلق به این شرکت‌ها که حدود یک- سوم ناوگان آنها به شمار می‌آید در روزهای بین 30 سپتامبر تا هفت اکتبر دستگاه‌های موقعیت یاب خودکار خود را خاموش کردند و هیچ سیگنالی را ارسال یا دریافت نکردند.

با این حال، دولت ترامپ رئیس جمهور آمریکا در هشدار خود به شرکت‌های چینی مشخص نکرده است که چگونه می‌خواهد مانع از این شود که نفتکش‌ها دست از خاموش کردن موقعیت یاب‌هایشان بردارند.

کاخ سفید به شرکت‌های کشتیرانی و مقامات ساحلی درباره تجارت نفت ایران هشدار داده و آنها را تهدید کرده است که در صورت چنین کاری با تحریم مواجه خواهند شد.

دیگر مقام آمریکایی در گفت‌وگو با رویترز تصریح کرد: واشنگتن بر این باور است که با تحریم نفتی فشار اقتصادی بسیار زیادی بر ایران اعمال می‌کند. ما در این مرحله، کشتی به کشتی را دنبال می‌کنیم چراکه هر یک از آنها برای اقتصاد ایران مهم است.

منبع: ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها