رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 465757

کیهان: گرگیجه بیبیسی و دویچه وله از شکار رابط رسانه‌ای محافل ضد انقلاب

ساعت 24-دستگیری ماهرانه و رازآلود مدیر کانال آمدنیوز که به عنوان کانال ارتباطی محافل ضد انقلاب خارجی و برخی عناصر نفوذی در داخل عمل می‌کرد، رسانه‌های بیگانه را دستپاچه کرده است.

خبر
وبسایت بی‌بی‌سی فارسی در یکی از یادداشت‌های خود مدعی شد مخالفان جمهوری اسلامی در خارج از کشور ربوده می‌شوند.شبکه دولتی انگلیس در عین حال در گزارش دیگری از نگرانی برخی کاربران مرتبط با آمدنیوز خبر داده و می‌نویسد: اطلاعیه سپاه، سؤالات و گمانه‌زنی‌های بسیاری را درباره نحوه دستگیری آقای زم مطرح کرده است و بازار ادعاهای بدون سند داغ است؛ از دستگیری در کربلا و ترکیه گرفته تا دستگیری در قالب یک تبادل با فرانسه. اما همگی این موارد در حد حدس و گمان گوینده باقی است و فرصت مغتنمی هم برای رقبای او در میان نیروهای سیاسی خارج از ایران رقم زده است.

بعضی دستگیری او را با عبدالمالک ریگی، رهبر گروه جندالله مقایسه کرده‌اند و بعضی با ذکر اینکه «روح‌الله زم هم از خودشان است» او را با محمدرضا مدحی مقایسه کرده‌اند، فردی که بعدها در مستندی امنیتی از سوی جمهوری اسلامی به عنوان «الماس فریب» معرفی شد.
توجه بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی به انتخاب کلمات «هدایت به داخل کشور و دستگیری» در بیانیه سپاه معطوف شده است. گروهی فکر می‌کنند بنابر این اطلاعیه روح‌الله زم با «فریب به داخل ایران کشیده و سپس دستگیر شده است» اما بعضی هم احتمال چنین امری را منتفی می‌دانند و می‌گویند که این بیانیه «در جهت کاهش عواقب بین‌المللی برای اجرای عملیات ربایش در خارج از مرزهای ایران» تنظیم شده است.
بی‌بی‌سی در ادامه نوشت: «در حالت عادی و بدون استفاده از بات‌ها یا بدافزارها، ادمین یا ادمین‌های کانال‌های تلگرامی بنا به محدودیتی که خود تلگرام برای آنها گذاشته تنها می‌توانند لیستی کمتر از ۲۰۰ نفره از شناسه کاربری اعضایی را ببینند که به تازگی از کانال بازدید کرده‌اند. این فقط شامل مواردی است که کاربر انتخاب کرده برای عموم در دسترس باشد. یعنی عکس انتخابی کاربر، شناسه یا «آیدی» او و توضیحی که کاربران به صورت اختیاری می‌توانند در قسمت «بیو» بنویسند.
تاریخچه چت‌ها و محتوای ردوبدل شده در قسمت صندوق پیام‌های دریافتی یا همان اینباکس برای ادمین قابل دسترسی است. مگر اینکه کاربر یا ادمین کانال نسبت به حذف برخی پیام‌های دریافتی و ارسالی یا همه محتوای مربوط به یک کاربر از جمله شناسه کاربری از اینباکس «برای دو طرف» اقدام کرده باشد.
تلگرام اطلاعات مشخصی درباره حدود دسترسی عموم و ادمین‌ها به اطلاعات شخصی کاربرها منتشر کرده که در وبسایت این پیام‌رسان قابل مشاهده است.
بی‌بی‌سی برای توضیح بیشتر پیرامون روند تلگرام در این موارد و پاره‌ای نگرانی‌ها از درز اطلاعات شخصی کاربران با پاول دوروف، موسس و مدیر تلگرام تماس گرفته که در صورت دریافت پاسخ به اطلاع مخاطبان خواهد رسید.»
سایت دویچه‌وله آلمان هم در این‌باره نوشت: صرف‌نظر از گمانه‌زنی‌در مورد مکان و چگونگی این «هدایت» به درون ایران، به ویژه پس از پخش «اعترافات» زم، از تلویزیون ایران، بحث‌های زیادی پیرامون ماهیت شبکه «آمد نیوز» و امکان ارتباط آن با دستگاه‌های امنیتی در ایران در جریان است. کم نیستند کاربرانی که معتقدند، «کل داستان زم از ابتدا یک فریب اطلاعاتی- رسانه‌ای بوده و اکنون به اهداف خود رسیده و بازی تمام شده و مهره‌ها سوخته و تخلیه شدند.» برخی از کاربران فعالیت «آمد نیوز» را با «پوشش غیرحرفه‌ای اخبار» در مسیر «ایجاد آشوب به نفع جمهوری اسلامی» و «شناسایی مخالفین» برآورد می‌کنند. صبا آذرپیک، آمدنیوز را «کانال فیک امنیتی» برای «تسویه حساب‌و دعواهای بالایی‌ها با هم و زیر مجموعه‌اش هم تخریب اصلاح‌طلبان و دولت» خوانده است. او معتقد است، «هر روزنامه‌نگاری که درصدد افشای خط امنیتی- جعلی آمدنیوز برآمد، به سرعت متهم به همکاری با نهادهای امنیتی شد».

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها