نواسانت روحی و هورمونی ، استرس و ده ها تغییر غیر منتظره در بدن ؛ این ها تغییراتی هستند که بارداری و زایمان بر زندگی یک زن می ‎گذارد. برخی اعتقاد دارند که با تولد کودکان تغییری در روند زندگی پدران ایجاد نمی‎ شود زیرا آن ها نوزادان را به دنیا نمی ‎آورند اما با این حال مطالعات نشان داده اند پدران هنگامی که اولین بار فرزند تازه متولد شده خود را می ‎بینند، دچار تغییرات هورمونی ، عصبی و رفتاری می ‎شوند. در این بخش جالب قرار است بدانیم که بدن و ذهن مردان در دوران بارداری شریک زندگی خود و بعد از زایمان او چه تغییری خواهد کرد.

1. سطح تستوسترون کاهش می ‎یابد:
تستوسترون هورمونی مردانه است که وظیفه توسعه عملکرد های تولید مثل مردان و ایجاد انگیزه در مردان برای یافتن شریک زندگی را دارد و مطالعات به عمل آمده، نشان می ‎دهند مردانی که دارای سطح تستوسترون بالایی هستند برای خانم ها جذاب تر هستند و با این حال به نظر می ‎رسد که سطح هورمون تستوسترون در مردانی که به تازگی پدر شده اند تا 34% کاهش می ‎یابد. دانشمندان بر این باورند که دلیل این کاهش سطح هورمون به این خاطر است مردانی که به تازگی پدر شده اند ، تمرکز بیشتری بر روی خانواده خود دارند و به دنبال داشتن جذابیت برای جنس مخالف نیستند و علاوه بر این هرچه سطح هورمون تستوسترون در پدران کمتر باشد ، علاقه و میل پدران به فرزندانشان بیشتر است و بیشتر در مراقبت و نگهداری از کودکان کمک خواهند کرد.

2. سطح اوکسی توسین افزایش می ‎یابد:
دانشمندان ارتباط بین مشارکت یک مرد که به تازگی پدر شده است را در فعالیت های فرزند داری با سطح هورمون آن ها بررسی کردند و به نتایج جالبی دست یافتند. آن دسته از پدرانی که به طور فعال با فرزندان خود بازی می‎ کردند ، در مقایسه با آن دسته از پدرانی که کمتر با فرزند خود وقت می ‎گذراندند از سطح اکسی توسین بیشتری برخوردار بودند. اکسی توسین هورمونی است که وظیفه ایجاد آرامش ، عشق و احساسات مثبت و پیوند شدید بین افراد را بر عهده دارد و به طور طبیعی در زنانی که به تازگی مادر شده اند ، در طول بارداری و بعد از زایمان افزایش می ‎یابد.

3. مغز پدرانی که به تازگی صاحب فرزند شده اند نیز تغییراتی خواهد داشت:
مطالعات مربوط به اِم آر آی 16 مرد و زنی که به تازگی پدر و مادر شده بودند نشان می ‎دهد که :همان تغییراتی که در مغز زنان ایجاد می‎ شود، در مغز مردان نیز ایجاد خواهد شد. مناطق مغزی مرتبط با دلبستگی ، همدلی و توانایی برقراری ارتباط با کودک بین هفته 12 تا 16 بارداری ، ماده خاکستری و سفید بیشتری نسبت به ابتدا بارداری داشت و دانشمندان بر این باورند که این تغییرات ساختار مغز، شیوه رشد مغزی پدر و مادر را در طی دوره بارداری نشان می ‎دهد.
پزشکان با توجه به این آزمایشات باور دارند که مغز مردانی که قرار است به زودی صاحب فرزند شوند سعی می ‎کند نسبت به توانایی ارتباط برقرار کردن با فرزند خود اطمینان حاصل کند ، حتی با این وجود که خودش کودک را به دنیا نخواهد آورد.

4. مردان حتی ممکن است دچار افسردگی بعد از زایمان شوند:
افسردگی پس از زایمان نوعی اختلال خلقی است که در اثر بارداری و زایمان ایجاد می ‎شود و معمولا شامل غم ، نا امیدی ، اضطراب و تحریک پذیری می‎ شود و محققان معتقدند که افسردگی پس از زایمان فقط مربوط به زنان نیست و مطالعات انجام شده نشان می ‎دهند که حدود 10% از مردانی که به تازگی صاحب فرزند شده اند ، افسردگی بعد از زایمان را تجربه می ‎کنند و این امر ممکن است بر اثر پایین آمدن سطح هورمون تستوسترون باشد که در بالا توضیح دادیم. تستوسترون پایین ممکن است باعث ایجاد بی حالی و بی علاقگی در انجام فعالیت های لذت بخش در مردان شود.
جالب است که بدانید زنانی که همسرانشان دچار کاهش سطح تستوسترون می ‎شوند ، کمتر علائم افسردگی بعد از زایمان را از خود نشان می ‎دهند و به نظر می ‎رسد پدرانی که سطح تستوسترون پایینی دارند ، از همسران خود حمایت عاطفی بیشتری می‎ کنند و در فرزند داری به آن ها کمک خواهند کرد و به همین دلیل احتمال افسردگی همسرانشان را کاهش می‎ دهند.

نمناک