رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 465901

علائم ابتلا به "هپاتیت حاد" را بشناسید

ساعت 24-یک فوق تخصص گوارش و کبد علائم ابتلا به هپاتیت حاد را تشریح کرد.

خبر
سید موید علویان، با اشاره به برخی از علائم بیماری هپاتیت، اظهار کرد: اکثر بیماران مبتلا به هپاتیت ویروسی، علامتی مبنی بر وجود بیماری ندارند و بیماری آنها با انجام آزمایش‌های روتین مشخص می‌شود. البته باید توجه کرد که در برخی از بیماران هپاتیت نیز علائم حاد بیماری دیده می‌شود. بر این اساس به دنبال تماس با ویروس مولد بیماری هپاتیت و پس از طی دوره‌ای که از هفته‌ها تا ماه‌ها متغیر است و «دوره کمون» یا «دوره نهفته» بیماری گفته می‌شود، علائم حاد ابتلا به هپاتیت ویروسی ظاهر می‌شوند.

وی با بیان اینکه باید توجه کرد که علائم و نشانه‌های بیماری‌های کبدی کاملا متغیر است، افزود: علائم ابتلا به این بیماری از یک حالت سرماخوردگی و شبه آنفلوانزا، بی‌اشتهایی، ضعف و بی‌حالی، احساس کسالت و تیره شدن ادرار و کم رنگ شدن مدفوع، خارش و سردرد تا حالت یرقان شدید، متغیر است. به این حالت «هپاتیت حاد» گفته می‌شود.

علویان با بیان اینکه این علائم خاص یک هپاتیت نبوده و در همه انواع هپاتیت دیده می‌شود، افزود: در ۹۵ درصد موارد بیماری هپاتیت حاد، علائم بیماری به صورت خود به خودی و حتی بدون درمان در مدت چهار تا شش هفته برطرف می‌شوند و ویروس نیز از بدن دفع می‌شود.

وی تاکید کرد: در پنج درصد موارد ابتلا به ویروس هپاتیت «بی»، ویروس عامل بیماری در بدن فرد مبتلا، باقی مانده و حالت ناقل ایجاد می‌شود. تغییر رنگ پوست و چشم‌ها به زردی (یرقان)، پررنگی ادرار (تیره شدن ادرار)، بی‌رنگ شدن مدفوع، سفید شدن رنگ مدفوع، تهوع، استفراغ، بی‌اشتهایی، خارش بدن، خستگی، بی‌حالی و کاهش توانایی در انجام فعالیت‌های روزانه از جمله نشانه‌ها و علایم این بیماری است.

علویان با بیان اینکه ابتلا به بیماری هپاتیت، با مرگ برابر نیست، گفت: با توجه به شدت بیماری و نوع هپاتیت، سیر بیماری متفاوت است. به عنوان مثال خوشبختانه هپاتیت A مرگ‌ومیر بسیار کمی دارد و پس از بهبودی نیز هیچ گونه عارضه‌ای بر جا نمی‌گذارد. در مورد هپاتیت B نیز در اکثر موارد بیمار بهبود می‌یابد و در پنج درصد بیماران، ویروس در بدن آنها باقی مانده و احتمالا با تکثیر خود برای بیمار مشکلاتی را در آینده ایجاد می‌کند. البته هپاتیت C نیز در مدت زمان طولانی مثلا ۲۰ تا ۳۵ سال می‌تواند منجر به نارسایی کبد شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها