رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 469497

گزارش رادیو فرانسه از یک طرح بزرگ

اروپا "ماستر کارت" و "ویزا کارت" را به زیر می کشد

ساعت 24 - پس از ماه‌ها تامل و بررسی، بیست بانک بزرگ اروپایی کار مشترک خود را برای نهایی کردن طرح ایجاد یک سیستم پرداخت پان اروپایی آغاز کردند.هدف از این طرح که به ابتکار بانک مرکزی اروپا و با حمایت کمیسیون اتحادیه اروپا و پشتیبانی سیاسی بسیاری از کشورهای اروپای غربی دنبال می شود، کاهش وابستگی اروپا به غول های آمریکایی و چینی سیستم پرداخت و در همان حال مقابله با هژمونی غول‌های آمریکایی در این عرصه مانند "ماستر کارت" و "ویزا کارت" است. به جرئت می توان گفت که بانک‌های بزرگ اروپایی در حال برداشتن گام بسیار بزرگی در جهت استقلال خود از آمریکا هستند و در این راه عزم خود را جزم کرده اند که با حمایت همه جانبه بانک مرکزی اروپا و بسیاری از دولمتردان اروپایی یک سیستم پرداخت صد درصد اروپایی را ایجاد کنند. طرحی که با اشاره طنز آمیز به "عمو سام" "پپسی" نام گرفته است.

مستر کارد
dir="RTL">سلطه سیستم های پرداخت امریکایی

در زمان کارت‌های بانکی اعتباری و پرداخت بدون تماس و تلفن‌های مجهز به تراشه‌های هوشمند برای خرید لوازم و کالاهای مورد نیاز در فروشگاه ها نتیجه مشاهدات بسیار واضح و روشن است: تقریباً تمام روش های جدید پرداخت الکترونیکی از آمریکا می آید. هدف این است که فناوری های رقابتی و کارآمد اروپایی به نحوی توسعه یابد که با استفاده از آنها کشورهای اروپایی بتوانند در هر نقطه از جهان با استفاده از کارت‌ها و روش‌های صد در صد اروپایی نیازهای خود را پرداخت کنند. هدف از طرح "پپسی" شاید قدری جاه طلبانه است. اروپا می خواهد حداقل ۶۰ درصد از پرداخت های الکترونیکی در این قاره در میان مدت با کارت های اعتباری اروپایی انجام شود.

طرح "پپسی" و بانک های بزرگ اروپایی

در میان بانک های شرکت کننده، شش بانک بزرگ فرانسوی، وجود دارد. در بین آنها ما بانک فرانسوی "بی ان پی پاریبا"*، و بانک های بزرگ ایتالیایی، آلمانی، هلندی، بلژیکی، پرتغالی و اسپانیایی را نیز می بینیم. آنها تا کنون چندین بار برای گفتگو درمورد این طرح که " پپسی " *(طرح پان اروپایی سیستم پرداخت) نام گرفته است، گردهم آمده اند.

هدف "پپسی

هدف "پپسی" ایجاد یک سیستم جایگزین برای خدماتی است که هم اکنون توسط غول‌های آمریکایی و چینی در این زمینه مانند "ماستر کارت"، "ویزا"، "علی پی" ارائه می شود. در حال حاضر شرکت های بسیاری در کشورهای اروپایی این خدمات را در سطح ملی ارائه می دهند، اما تنها بایگران جهانی در این عرصه شرکت های بزرگ آمریکایی یا چینی هستند.پیشگامان ایجاد "پپسی" می‌گویند که می‌خواهند این سیستم پرداخت پان اروپایی، جهانی باشد و تمام روش‌های پرداخت از ارائه کارت گرفته تا انتقال و بدهی مستقیم را شامل شود. به گفته یک بانکدار فرانسوی، "هدف ایجاد یک سیستم پرداخت جهانی است." برخی دیگر می‌گویند هدف مقابله با هژمونی "ماسترکارت" و "ویزا کارت" است. برخی دیگر استقلال مالی و اقتصادی اروپا را در این طرح می بینند.ژان-زاویه آرنو مشاور در استراتژی ارتباطات در شرکت "تیلدر" ضمن تأکید بر موضوع استقلال اروپایی می گوید:بدیهی است که این یک موضوع مهم استقلال مالی و اقتصادی است. امروز اگر ماستر کارت، ویزا و غول دیگری در بخش کارت پرداخت تصمیم بگیرند خدمات خود را به کشور و یا منطقه ای در جهان قطع کنند، می توانند اقتصادی آن کشور و یا منطقه ای که خدمات خود را در آن قطع کرده اند فلج کنند. در نتیجه، این موضوع یک بعد مهم استقلال مالی و اقتصادی را به خود می گیرد که از سوی فعالان در این زمینه مورد ملاحظه قرار گرفته استآنچه جالب و مهم است زمان اعلام اطلاعاتی در باره این طرح است. یادآور می شوم که در اوایل هفته، وستاگر، کمیسر اروپایی در یک مصاحبه ضمن اشاره به غول های آمریکایی در این زمینه تصریح کرد که مدل اروپایی برای مقابله با غول های آمریکایی در این زمینه، ایجاد شرکت های غول پیکر اروپایی نیست. بلکه مدل اروپایی باید مبتنی و سازگار با شرکت های اروپایی در این زمینه باشد که در تمام این قاره وجود دارند. این موضوع آشکار است که نحوه ای که از طرح و سیستم "پپسی" صحبت می کنیم، تبلور نگرش مارگارت وستاگر در این زمینه است. این نگرش به ما می گوید پاسخ مناسب برای اجرای این طرح نمی تواند مبتنی بر مدل اطلاعات غول های کنونی جهان باشد، بلکه مدل اروپایی باید مبتنی بریک سیستم جدید و اتحاد بانک های اروپایی در چهارچوب این سیستم باشد. من فکر می کنم که برای اجرای یک طرح مشترک پرداختها مشکلات و پیچیدگی های بسیاری بر سر راه خواهد بود.ما باید موفق بشویم که سیستم واحدی را در همه کشورهای اروپای، از جمله کشورهایی که فاقد آن هستند، ایجاد کنیم. این مرحله می تواند به منزله آغاز خطی مشی مارگارت وستاگر در این زمینه در کمیسیون اتحادیه اروپا باشد که در پنج سال آینده دنبال خواهد شداین طرح پاسخی است به تقاضای مکرر بانک مرکزی اروپا که از سال ۲۰١۷ در زمینه استقلال مالی و اقتصادی اروپا شدیداً ابراز نگرانی کرده و از ایجاد چنین سیستمی حمایت می کند.یک منبع بانکی تأیید می کند که "پپسی" پروژه بسیار بزرگ و پیچیده ای است. او می گوید: "این به وضوح یکی از بزرگترین طرح هایی است که اروپا مجبور به مدیریت آن است." بانکها باید از قبل توافق کنند، در حالی که هر کشور صنعت بانکداری و زیرساخت های خاص خود را دارد."در همین حال، او می گوید که "این اولین بار نیست که بانک های اروپایی در زمینه ایجاد چنین سیستمی تلاش می کنند. در سال ۲۰١١ ابتکار عمل بانک های اروپایی برای ایجاد سیستم پرداخت پان اروپایی موسوم به "مونه" به لحاظ عدم اجماع و پشتیبانی لازم سیاسی در سطح اتحادیه کنار گذاشته شد."

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها