رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 469848

رد ادعای عجیب رییس بانک مرکزی

افزایش نرخ دلار ربطی به قیمت بنزین ندارد

ساعت 24 - عبدالناصر همتی رییس بانک مرکزی ایران در یادداشتی تاکید کرد یکی از دلایل افزایش قیمت دلار شایعه های مرتبط با افزایش قیمت بنزین است . این ادعای غیر کارشناسی رییس بانک مرکز ی با واکنش های گوناگون مواجه شده است . یک کارشناس اقتصادی به ساعت 24 توضیح داد : با توجه به اینکه ایران صادرات بنزین را دردستور کار دارد و رشد صادرات بنزین به دلیل کاهش مصرف داخلی به ارزآوری بیشتر منجر شده و عرضه دلار را افزایش می دهد داوری رییس بانک مرکزی عجیب به نظر می رسد.

بندل
dir="RTL" style="text-align:right">ا صغر سمیعی رئیس هیأت مؤسس کانون صرافان در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به برخی ادعاها برای بالابردن قیمت دلار به بهانه افزایش قیمت بنزین گفت: فزایش قیمت دلار می‌تواند نرخ بنزین را بالا ببرد اما رابطه معکوس وجود ندارد، بهای دلار تابع نرخ بنزین نیست. قیمت دلار در روزهای اخیر تحت تاثیر رشد تورم و سایر عوامل تمایل به افزایش داشته و این بار، بنزین را بهانه کرده است.رئیس هیأت مؤسس کانون صرافان گفت: نرخ دلار تحت تاثیر میزان تورم در کشورمان و همچنین نرخ تورم در کشورهای حوزه دلار قرار دارد که دلار با تعدیل به موقع و با شیب ملایم نرخ می‌تواند این شکاف را پرکند. سمیعی خاطر نشان کرد: با توجه به شکاف نرخ تورم بین ایران و کشورهای اصلی حوزه دلار، کاهش شدید قیمت دلار را نباید انتظار داشت.وی گفت: هیچ گاه نباید قیمت دلار را سرکوب کرده و آن را ثابت نگاه داشت، زیرا امکان دارد فنر قیمت دلار جمع شده و به یکباره بالا برود، همان‌طور که در سال‌های گذشته رخ داده است. رئیس هیأت مؤسس کانون صرافان اضافه کرد: بنابراین باید اجازه داد که نرخ دلار همپا با نرخ تورم، نوسان داشته باشد.سمیعی اظهار داشت: نرخ دلار در سال ۹۷ نوسان زیادی داشت اما از ابتدای سال ۹۸ شاهد تلاطم در این بازار نبوده‌ایم و نوسان‌های اندکی وجود داشته است که البته بهتر بود اجازه داده شود بر اساس نرخ تورم، بهای دلار نیز رشد داشته باشد.سمیعی با اشاره به افزایش نرخ بنزین گفت: ثابت نگاه داشتن بهای بنزین در سال‌های طولانی، درست نبوده و باعث شده است که قیمت بنزین یکباره بالا برود.

رئیس کل بانک مرکزی ‌عصر جمعه در واکنش به این نوسان‌ها در صفحه اینستاگرام خود نوشت: در این چند روز تحت تاثیر انتظارات ناشی از تقاضای فصلی ارز، عوامل سیاسی و همچنین اخبار افزایش قیمت بنزین، در مقایسه با نرخ میانگین سه ماه گذشته، افزایش قیمت دلار در بازار آزاد حدود سه درصد بوده است. «عبدالناصر همتی» اعلام کرد: محاسبات اداره بررسی‌های اقتصادی بانک مرکزی نشان می‌دهد که تاثیر افزایش امروز قیمت بنزین در تورم، در حدود چهار واحد درصد در سال خواهد بود. وی افزود: متوسط نرخ دلار در بازار آزاد در سه ماه گذشته، با ثبات نسبی معادل ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان بوده است.رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: اگر وضعیت مطلوب ذخایر ارزی بانک مرکزی و نیز مازاد عرضه نسبت به تقاضای ارز در بخش اسکناس و حواله را نیز در نظر بگیریم، نظریه بالا بودن ریسک سرمایه گذاری در ارز همچنان پابرجا خواهد بود. همتی تاکید کرد: نرخ کنونی ارز تحت تاثیر بیش جهش قبلی ناشی از عوامل انتظاری و تداوم تحریم ها بوده و از پشتوانه عوامل بنیانی برخوردار نیست.

.


نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها