رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 472404

حق پناه: هیچ کشوری نمی تواند به تنهایی عراق را قبضه کند

ساعت24-کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت و گویی به بررسی اهداف و برنامه های آمریکا در عراق در جریان اعتراض های اخیر پرداخت.

جعفر حق پناه در پاسخ به این سوال که در حال حاضر و با توجه به شدت گرفتن اعتراض ها در عراق آمریکایی ها چه اهدافی را در این کشور دنبال می کنند گفت: آمریکا پس از تجربه شکست خورده نظامی مستقیم در عراق، به این نتیجه رسیده که سیاست مداخله از راه دور را دنبال کند تا بتواند از این طریق هزینه هایش را کاهش دهد. آمریکا همچنین دریافت که هیچ کشوری نمی تواند به تنهایی عراق را قبضه کند. وقتی که ایالات متحده آمریکا به عنوان ابرقدرت از این امر عاجز است طبیعتا کشورهای دیگر نمی توانند به طور کامل کنترل این کشور را در دست بگیرند. آنچه که منجر به پدیدآوردن وضعیت فعلی عراق شده است خروج نیروهای آمریکایی از این کشور در سال 2009 بود که منجر به تشدید رقابت های داخلی و منطقه ای شد.

وی افزود: به نظر می رسد آمریکا در عراق منافع و اهداف چندگانه ای را دنبال می کند. اولویت اصلی آمریکا این است که بغداد از نظر منابع نفتی تحت کنترل واشنگتن باشد. از همین رو عراق شاهد بیشترین حجم سرمایه گذاری توسط شرکت های آمریکایی در حوزه نفت مانند «اکسون موبیل» است. برای صدور نفت نیز عراق ذخیره ای مطمئن برای آمریکا به شمار می رود، چرا که این کشور چشم انداز خوبی را برای عربستان در زمینه صدور نفت متصور نیست.

وی تصریح کرد: آمریکا همچنین می کوشد تا عراق به کشور متحد رقبای آمریکا تبدیل نشود. در این خصوص ایران و روسیه تهدید بزرگی برای آمریکا به شمار می رود، چرا که توازن در خاورمیانه به ضرر آمریکا و متحدانش رقم خواهد خورد. در همین راستا آمریکایی ها سعی خواهند کرد تا حدی از نفوذ را در عراق داشته باشند.

این کارشناس در پایان گفت: آمریکایی ها همچنین در تلاشند تا عراق به کشوری تسهیل کننده برای دور زدن تحریم های ایران تبدیل نشود. از همین رو شاهد هستیم که در چند روز گذشته واشنگتن فشارهای سنگینی به بغداد وارده کرده تا خرید برق و گاز از ایران قطع شود و میزان ورود ارز به ایران نیز به حداقل برسد.از آنجایی که ایالات متحده آمریکا راهبرد خاصی در خاورمیانه ندارد نمی توان پیش بینی کرد که آنها در عراق به دنبال چه هستند اما مواردی که ذکر شد تا حدودی می تواند اولویت های این کشور در عراق را بازگو کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها