رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 472458

نخست‌وزیر انگلیس: پ.ک.ک واقعا تهدیدی برای ترکیه است

ساعت24-نخست‌وزیر انگلیس با به رسمیت شناختن تهدید گروهک پ.ک.ک علیه ترکیه، گفت آنکارا با فشار بسیار زیادی از سوی آنها مواجه است.

laquo;بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس شامگاه چهارشنبه گفت که درباره تهدیدهای گروهک حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) علیه ترکیه، با سران آلمان و فرانسه گفت‌وگو کرده است.

جانسون طی کنفرانس مطبوعاتی بعد از اجلاس ناتو در لندن، نشست چهارجانبه‌ای را که با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه و «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان درباره سوریه داشتند، مثبت و خوب ارزیابی کرد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» وی با بیان اینکه در آن نشست درباره وضعیت بسیار پیچیده در شمال سوریه صحبت کردند، گفت: «ما [تروئیکای اروپایی] به طور واضح پذیرفتیم که ترکیه با فشار بسیار شدیدی از سوی چهار میلیون پناهجوی سوریه – که در این کشور مستقر هستند – و همچنین تهدید تروریستی پ.ک.ک مواجه است».

نخست‌وزیر انگلیس با تاکید بر لزوم به رسمیت شناختن تهدید واقعی پ.ک.ک علیه ترکیه، توضیح داد: «باید نقشه‌های ترکیه در شمال سوریه را درک کرد و البته که ما باید از هر نوع کج‌فهمی و سوءتفاهم بین متحدان ناتو اجتناب کنیم».

به نوشته آناتولی، جانسون همچنین افزود که سه کشور اروپایی و ترکیه توافق کردند که اینگونه نشست‌ها و مذاکرات درباره سوریه را ادامه دهند.

گروه پ.ک.ک که از نظر ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا تروریستی شناخته می‌شود، بعد از شکستن توافق آتش‌بس با آنکارا، درگیری مسلحانه با دولت مرکزی را از سر گرفت. این گروه از سال ۱۹۸۴ مبارزه مسلحانه‌ای را با دولت ترکیه آغاز کرده است. بر اساس آمارهای رسمی ترکیه، بیش از ۴۰هزار نفر، که بیشتر از آنها غیرنظامی هستند، در این درگیری‌های ۳۰ ساله کشته شدند.

دولت ترکیه همچنین شبه‌نظامیان کُرد یگان‌های مدافع خلق سوری را شاخه‌ای از پ.ک.ک دانسته و چند هفته پیش برای عقب راندن آنها از مرزهای جنوبی خود، عملیات نظامی جدیدی با اسم رمز «چشمه صلح» در مناطق شرقی رودخانه فرات و شمال سوریه آغاز کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها