رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 473213

میان ایران خودرو و شرکت پخش فرآوردهای نفتی با هدف کاهش مصرف سوخت و آلایندگی ها:‌

تفاهم نامه توسعه ناوگان دوگانه سوز امضاء شد

ساعت24-به منظور اجرای مصوبه شورای اقتصاد در زمینه ارایه تسهیلات برای افزایش ظرفیت تولید خودروهای دوگانه‌سوز، تفاهم نامه همکاری میان ایران خودرو و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی امضا شد.

خبر
ایکوپرس- مدیرعامل ایران خودرو در مراسم انعقاد این تفاهم نامه از آمادگی کامل این خودروساز برای توسعه ظرفیت های تولید خودرو با موتورهای گازسوز و‌ کم مصرف خبر داد.

فرشاد مقیمی گفت: ایران خودرو و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هر دو به دنبال تحقق اهداف مشترکی در زمینه کاهش مصرف سوخت و آلایندگی‌ها و اقتصادی کردن فعالیت حمل و نقل کشور هستند که ایران خودرو به عنوان بزرگ ترین خودروساز کشور آمادگی دارد در کارگروه‌های مشترک تصمیمات را عملیاتی و اجرایی کند.
وی تولید و عرضه محصول ون وانا با موتور گازسوز ای.اف.7 را یکی از اقدامات موثر در کاهش آلایندگی ها برشمرد و گفت: این خودرو از منظر اقتصادی، امکانات و کیفیت صرفه بالایی برای مصرف کننده دارد که ون‌های موجود در بازار فاصله زیادی با آن دارند.
مدیرعامل ایران خودرو استفاده از سوخت گاز در حمل و نقل نیمه سنگین و سنگین را از دیگر نیازهای جامعه برشمرد و گفت: اقدامات اولیه در این زمینه آغاز شده و با توجه به تجربه موفق در بخش سواری،‌ در این بخش نیز می‌توانیم دستاوردهای قابل توجهی را کسب کنیم.
در این مراسم معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز از تصویب پرداخت تا سقف6 هزار و 500 میلیارد تومان از محل صرفه جویی تولید خودروهای گازسوز و یا تبدیل خودروهای بنزینی به گازسوز در شورای اقتصاد خبر داد.
علیرضا صادق آبادی گفت: این کمک بلاعوض به خودروهای عمومی شامل تاکسی های سدان،‌ ون،‌ وانت ها و مسافربرهای شخصی اختصاص خواهد یافت که هدف اصلی، کاهش هزینه های حمل و نقل بار و مسافر است. وی از کاهش مصرف روزانه 24 میلیون لیتر مصرف بنزین پس از سهمیه بندی خبر داد و گفت: با تولید و یا تبدیل یک میلیون و 400 هزار خودرو گازسوز دست کم 10 میلیون لیتر مصرف بنزین کاهش خواهد یافت که سرمایه گذاری‌های صورت گرفته از محل صادرات این صرفه جویی به زودی جبران خواهد شد.
در این جلسه گزارشی از برنامه ها و اقدامات ایران خودرو در زمینه توسعه ظرفیت تولید محصولات دوگانه سوز ارایه شد. ون وانا، تاکسی سمند و وانت آریسان گازسوز مهم ترین محصولات ایران خودرو در بخش خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی و نیمه سنگین است.
تولید محصول ون و جایگزینی با ون‌های فرسوده فعلی یکی از پروژه های مهم در کاهش آلایندگی ها و مصرف سوخت است. در گام نخست ایران خودرو نسبت به جایگزینی 10 هزار خودروی ون فرسوده با ون وانا با موتور پایه گازسوز ای.اف.7 اقدام خواهد کرد. این تعداد براساس خواست متقاضیان قابل افزایش است.
از مزایای این خودرو استفاده از موتور ملی است که با دارا بودن استاندارد یورو 5 تمامی استاندارد آلایندگی و مصرف سوخت را پاس می کند. قدرت موتور نسبت به نوع بنزینی بالاتر بوده و اختلاف میان قیمت بنزین و گاز صرفه اقتصادی قابل توجهی را برای مصرف کننده دارد. با توجه به سطح بالای خودکفایی، کاهش ارزبری و اشتغال زایی دستاوردهای جانبی تولید این خودرو است.
از دیگر اقدامات صورت گرفته در مسیر افزایش رضایت مشتریان، انتقال مخزن گاز دو خودروی کار ون وانا و وانت آریسان به بخش کفی است که از اشغال فضای مفید برای کاربر جلوگیری می کند. پروژه انتقال مخزن گاز به کفی در خودروهای سواری نیز در دست اقدام است.
همچنین افزایش ظرفیت مخزن گاز به 300 کیلومتر پیمایش درحال اجراست که این رقم در گام بعدی تا 400 کیلومتر افزایش خواهد یافت به این ترتیب با کاهش دفعات مراجعه به مراکز سوخت گیری وضعیت خدمت رسانی در جایگاه ها نیز بهبود خواهد یافت.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها