رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 473289

نظر تازه سازمان ملل درباره سلاح ایرانی استفاده شده در حمله به آرامکو

ساعت 24-دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد، این سازمان نمی‌تواند مستقلا تایید کند که موشک‌ها و پهپادهای مورد استفاده در حملات به تاسیسات نفتی عربستان در ماه سپتامبر "سرمنشا ایرانی" دارند.

به رغم ادعاهای آمریکا، عربستان و قدرت‌های اروپایی که ایران را مظنون اصلی حملات 14 سپتامبر انصارالله یمن به تاسیسات نفتی آرامکو دانستند، انصارالله مسؤولیت این حمله را به عهده گرفت و ایران هرگونه دخالتی در آن را رد کرد.

رویترز گزارش داد، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در گزارش خود در روز سه‌شنبه به شورای امنیت گفت که سازمان ملل قطعات و بقایای سلاح‌های مورد استفاده در حملات به تاسیسات نفتی سعودی در عفیف در ماه مه، حملات به فرودگاه بین‌المللی أبها در ماه ژوئن و اوت و حملات به تاسیسات نفتی در خریص و بقیق در ماه سپتامبر را بررسی کرده است.

او در این گزارش آورده است: "در این مقطع، سازمان ملل قادر نیست به طور مستقل تصدیق کند که موشک‌های کروز و پهپادهای مورد استفاده در این حملات سرمنشا ایرانی دارند."

حملات به تاسیسات نفتی در بقیق و خریص در شرق عربستان موجب افزایش شدید بهای نفت شد. این حملات همچنین خسارات و آتش‌سوزی‌هایی را به همراه داشت که حدود پنج درصد عرضه نفت جهانی را تحت شعاع قرار داد. عربستان سوم اکتبر اعلام کرد که تولید نفت را به طور کامل از سرگرفته است.

عربستان در ماه سپتامبر اعلام کرد، در حملات به تأسیسات نفتی‌اش از ۱۸ پهپاد و هفت موشک کروز استفاده شد که به سیستم مکان‌یاب جهانی (جی‌پی‌اس) مجهز بوده تا حملات دقیق‌تر انجام شوند.

سخنگوی ائتلاف به رهبری عربستان نیز انگشت اتهام را به سمت ایران گرفت.

کارشناسان سازمان ملل که بر تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران و یمن نظارت دارند بعد از حملات ۱۴ سپتامبر به عربستان سعودی سفر کردند.

با این حال این گزارش سازمان ملل اشاره دارد به اینکه انصارالله یمن "نشان نداده‌اند" که سلاح‌هایی از نوع به کار رفته در حملات به تاسیسات آرامکو "در اختیار داشته باشند و ارزیابی‌ها هم حاکی از این نیستند که آنها چنین سلاح‌هایی در اختیار دارند."

به نقل از بی‌بی‌سی، گوترش سالی دو بار اجرای تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را به شورای امنیت گزارش می‌کند.

این شورا هفته آینده گزارش جدید را به بحث خواهد گذاشت.

گوترش در ماه سپتامبر حمله به تاسیسات نفتی عربستان را قویا محکوم کرد اما گفت منتظر نتیجه تحقیقات کارشناسان این سازمان خواهد ماند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها