رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 473403

ترکی فیصل: ابتکار گفت‌وگو با قطر متعلق به ما سعودیهاست

ساعت24-رئیس سابق اطلاعات عربستان سعودی ضمن اعتراف به وجود گفت‌وگو این کشور با قطر، مدعی شد که ابتکار عمل این گفت‌وگوها متعلق به سعودی‌هاست.

style="text-align:justify">«ترکی الفیصل»، سفیر اسبق عربستان سعودی در آمریکا و رئیس اسبق اطلاعات سعودی، گفت‌وگوهای کشور با قطر برای پایان دادن به بحران دو سال با این کشور را تأیید کرد.

این مقام سابق سعودی اذعان کرد که کشورش همانگونه که در بحران با قطر پیشگام بوده در ارائه پیشنهاد گفت‌وگو نیز پیش‌قدم شده است.

او در گفت‌وگو با بلومبرگ گفت: «این ریاض است که به سمت ایجاد راه حل با قطر حرکت کرد». ترکی الفیصل در مورد این گفت‌وگوها گفت: «من هم‌اکنون در دولت حضور ندارم تا بتوانم شواهدی در این خصوص که گفت‌وگوهای رسمی بین عربستان سعودی و قطر به کجا ختم شده است ولی [این را بگویم که] ابتکار عمل گفت‌وگوها برای پایان دادن به بحران قطر، سعودی بود».

با رغم دعوت تمیم بن حمد، امیر قطر به نشست دیروز سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به میزبانی عربستان سعودی از سوی پادشاه این کشور، ولی قطر ترجیح داد نخست‌وزیر خود را به این نشست بفرستد.

سفیر اسبق عربستان سعودی در آمریکا با این حال در مورد نتایج گفت‌وگوها ابراز امیدواری کرد و گفت: «شواهد می‌گوید که این گفت‌وگو منتج به چیزی خواهد بود».

اظهارات ترکی الفیصل در مورد گفت‌وگوهای قطری سعودیف اولین اذعان رسمی ریاض به وجود این گفت‌وگوها و پیش‌قدمی سعودی‌ها در این مذاکرات است.

بحران قطر با چهار کشور عربی عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر که به عنوان کشورهای محاصر کننده قطر از آن‌ها یاد می‌شود، از آذر ۹۶ آغاز شد.

چهار کشور مذکور معروف به محور سعودی، دوحه را به حمایت مالی از تروریسم متهم کرده و همه روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند.

عربستان سعودی تلاش کرد با تغییر مکان نشست شورای همکاری خلیج فارس از ابوظبی به ریاض، زمینه را برای آشتی و پایان دادن به این بحران فراهم کند ولی با عدم حضور امیر قطر این تلاش‌ها بی‌ثمر ماند و نهایتاً «خالد بن احمد»، وزیر خارجه بحرین بعد از این نشست از قطر گلایه کرد و گفت که دوحه برای پایان دادن به بحرانش با چهار کشور عربی مذکور «جدیت ندارد».

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها