رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 473415

دومین ورقه «یخ» بزرگ جهان ذوب شد

ساعت24-دومین ورقه یخ بزرگ جهان خیلی سریعتر از آنچه قبلا تصور می‌شد در حال ذوب شدن است و تا سال ۲۱۰۰ تخمین زده می‌شود بیش از ۴۰۰ میلیون نفر را در معرض طغیان ساحلی قرار دهد.

style="text-align:justify">نتایج پژوهش محققان نشان می‌دهد دومین ورقه یخ بزرگ جهان خیلی سریعتر از آنچه قبلاً تصور می‌شد در حال ذوب شدن است و تا سال ۲۱۰۰ تخمین زده می‌شود بیش از ۴۰۰ میلیون نفر را در معرض طغیان ساحلی قرار دهد.

تحقیقات پیش بینی می‌کند که سطح دریا می تواند تا سال ۲۱۰۰ بیش از دو پا افزایش یابد و تبعات جبران‌ناپذیری از خود به جای بگذارد.

دانشمندان دریافته‌اند که ورق‌های یخ هفت برابر سریعتر از آنچه در دهه ۹۰ پیش می‌رفت، در حال ذوب شدن است.

پژوهشگران همچنین باور دارند، ذوب یخ گرینلند باعث می‌شود تا پایان قرن، ۱۰۰ میلیون نفر از مردم در معرض سیلاب قرار بگیرند.

یک تیم بین المللی از دانشمندان دریافتند که این ورقه یزرگ یخ هفت برابر سریعتر از دهه ۱۹۹۰ در حال ذوب است و ۴۰ میلیون نفر دیگر را که در مناطق ساحلی زندگی می کنند در معرض خطر قرار می‌دهد.

لوئیز سییم، دانشمند هواشناسی در قطب جنوب انگلیس می‌گوید: این یافته برای همه کسانی که از افزایش سطح دریا تحت تأثیر قرار می‌گیرند باید نگران کننده باشد.

اندرو شفر، استاد رصد زمین در دانشگاه لیدز گفت: به عنوان یک قاعده کوچک، برای هر سانتیمتر افزایش سطح دریای جهانی، شش میلیون نفر دیگر در معرض طغیان ساحلی در سراسر سیاره قرار دارند.

در روند فعلی، ذوب یخ های گرینلند باعث می شود تا پایان قرن، ۱۰۰ میلیون نفر از سیلاب آسیب ببینند و به طور کلی ۴۰۰ میلیون نفر در کل به دلیل افزایش سطح دریا در معرض خطر باشند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد زمین از سال ۱۹۹۲ بیش از چهار تریلیون تن یخ از دست داده و به میزان قابل توجهی سطح دریاها افزایش یافته است.

بتان دیویس، مدرس ارشد جغرافیای فیزیکی در رویال هالووی دانشگاه لندن گفت:"این تحقیقات نشان می‌دهد که چگونه در طول یک دهه گذشته گرینلند به منبع اصلی افزایش سطح دریا تبدیل شده است.

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها