رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 478135

با باشکوه ترین آرامگاه های جهان آشنا شوید

ساعت 24-شاید در ابتدا شنیدن نام آرامگاه به عنوان یک جاذبه توریستی کمی عجیب به نظر برسد، اما با کمی تامل به حتم همه ما برای دیدن آرامگاه های فراوانی به سفر رفته ایم یا از زیبایی ها و عجایب آرامگاه های گوناگونی در ایران و جهان شنیده ایم. این آرامگاه های عجیب و زیبا به دلایل مختلفی مشهور گشته اند، برخی به دلیل شهرت کسی که مدفون گشته و برخی دیگر به دلیل اتفاقات و روایت هایی که گرداگرد آن می چرخد. البته بیشتر باشکوه ترین آرامگاه های جهان دارای بناها، تاریخ یا سرگذشتی جالب هستند که آن ها را به اماکنی توریستی در جهان تبدیل کرده اند. در ادامه مطلب مقبره های جهان قصد داریم با تعدادی از زیباترین آرامگاه های جهان آشنا شویم.

خبر
آرامگاه هادریان (Mausoleo di Adriano)

در بین سال های 117 تا 138 میلادی امپراتوری که بر روم حکومت می کرد، تصمیم گرفت آرامگاهی برای خود و خانواده اش بسازد که یکی از مجموعه های کلاسیک و بی نظیر جهان باشد. هادریان نام امپراتوری است که برای این جاه طلبی خود دست به کار شد و سازه ای بنا کرد که در دروان خود عمارتی بلندتر از آن در سراسر روم پیدا نمی شد. بقدری این مورد از مقبره های جهان عجیب و زیبا بود که بعدها از آن به عنوان قصر و قلعه نیز استفاده شد و در حال حاضر موزه تاریخ و هنر ایتالیا محسوب می شود و بازدیدکنندگان فراوانی دارد. خاکستر امپراتور هادریان تنها مدفون شده این بنای عجیب و زیبا نیست، بلکه خاکستر امپراتورهای بعد از او نیز در این آرامگاه دفن شده اند. امروزه این آرامگاه را با نام قلعه سنت آنجلو نیز به یاد می آورند.

آرامگاه مائو زدونگ (Mao Tomb Museum)

مائو زدونگ در میان رهبران کمونیست چین ارزشی برابر با لنین در میان کمونیست های اتحاد جماهیر شوروی را داراست. او که در اواسط قرن نوزدهم میلادی یکی از برجسته ترین شخصیت های حزب کمونیست در سراسر جهان محسوب می شد، در تاریخ جهان نقش بسزایی داشت. جسد او همانند لنین، مومیایی شد تا آرامگاهش امروزه تبدیل به یکی از مقاصد پر گردشگر جهان شود. این مورد از باشکوه ترین آرامگاه های جهان یک تابوت شیشه ای است که جسد مائو را در آن نمایش دادند و در میدان تیان آن مین برای بازدید عموم قرار داده شد.

تاج محل (Taj Mahal)

تاج محل عمارتی زیبا بوده که شهرتی جهانی دارد و کمتر کسی است که از زیبایی و معماری آن نشنیده باشد. این بنای ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو در حقیقت آرامگاهی است برای غنودن معشوقی که عاشق بیقرار برایش ساخت و آن را به زیباترین آرامگاه های جهان بدل کرد. سالن مرمری باشکوه آن که شهره جهان بوده، یکی از زیباترین قسمت های تاج محل به حساب می آید. اما روایت عجیب این مکان زیبا این است که در سال 1632 میلادی شاه جهان، امپراتور وقت فرمان بنا شدن این مورد از مقبره های جهان را برای آرامش همسر مورد علاقه اش صادر کرد و آن را تبدیل به یکی از عاشقانه ترین عمارت های جهان نمود.

آرامگاه جهانگیر (Tomb of Jahangir)

حجاری های زیبا بر دیواره های سنگی بیرونی و نقاشی های زیبای دیواری در کنار کاشیکاری بی نظیر و عجیب فضای داخلی، یکی از زیباترین آرامگاه های جهان را به نام جهانگیر خان، امپراتور وقت پاکستان در قرن هفدهم میلادی ثبت کرد. این آرامگاه که در نزدیکی مرز دو کشور پاکستان و هند قرار دارد، با باغ های زیبایی که گرداگرد این مورد از مقبره های جهان را فرا گرفته، یکی از زیباترین بناهای این کشور نیز محسوب می شود. برخلاف تاج محل، مقبره همسر جهانگیر خان با نام نو جهان که در نزدیکی همین مقبره قرار دارد، دارای معماری ساده تری بوده، اما تزئینات داخلی آن چشمگیر و بسیار زیباست. دیدن هر دو آرامگاه به توریست هایی که از سراسر جهان به سمت پاکستان می آیند، پیشنهاد می گردد.

آرامگاه امام سوم شیعیان، حضرت امام حسین (ع) (Imam Husayn Shrine)

حرم مطهر امام حسین یکی از برترین مراکز مورد احترام شیعیان جهان بوده که محل دفن امام سوم شیعیان، حضرت امام حسین (ع) هست. بدون هیچ تردیدی این مورد از باشکوه ترین آرامگاه های جهان پس از مکه و مدینه مهمترین مکان مذهبی مسلمانان است که سالانه میلیون ها زائر به زیارتش می روند. این آرامگاه باشکوه، عظیم و محترم با تزئینات طلا و کاشیکاری های رنگارنگ علاوه بر تقدس، به عنوان آرامگاهی زیبا در جهان شناخته می شود.

آرامگاه امپراتور کین شی آن (Qin Shi Huangdi Tomb)

عجیب ترین آرامگاهی که می تواند در راسته اهرام مصر قرار بگیرد، مقبره هزاران ساله امپراتور کین شی آن است که هزاران جنگجوی تراکونای سفالی و گلین از آن محافظت می کنند. از عجیب ترین نکته های این آرامگاه زیبای جهانی سربازانی هستند که در قامتی بلندتر از یک انسان ساخته شده اند و هیچکدام شبیه دیگری نیستند. از دیگر نکته های عجیب این مورد از مقبره های جهان این بوده که تا سال 1970 میلادی هیجکس خبری از آن نداشت و به طور اتفاقی و هنگام حفر یک چاه توسط کشاورزی کشف شد. به نظر می آید سربازان جای گرفته در قبری که به شکل گنبد بنا شد، مسئول اصلی حفاظت از زندگی پس از مرگ این امپراتور باشند.

آرامگاه لنین (Lenin's Tomb)

عجیب ترین و شاید ترسناک ترین مقبره جهان تعلق دارد به مقبره ای که محل قرارگیری جسد مومیایی ولادمیر لنین است. این شخصیت جهانی حزب کمونیست که اتحاد سوسیالیتی جماهیر شوروی را بنیان نهاد و رهبری انقلاب 1917 میلادی را برعهده داشت، در سال 1924 میلادی درگذشت، اما دوستداران و مریدان او تصمیم گرفتند همانند فراعنه جسد او را هم مومیایی کنند تا تبدیل به یک مومیایی مدرن شود. آرامگاه لنین که در حال حاضر موزه ای رایگان برای گردشگران سراسر جهان بوده، دارای یک تیم متخصص مومیایی است که به طور دائم در این آرامگاه زیبا و عجیب حضور دارند و مراقب جسد ولادمیر لنین هستند.

مجموعه مقابر شاه زند (Shakhi Zinda Ensemble)

بیست سازه که هرکدام نشانگر یک قبر هستند، مجموعه آرامگاهی زیبایی را در شهر سمرقند تشکیل داده اند که کاشیکاری های آبی آن ها زبانزد همه گردشگرانی بوده که از چهار گوشه جهان به آن سفر کرده اند. مجموعه مقابر شاه زند (Shakhi Zinda Ensemble) که نزد اهالی ازبکستان بسیار محترم است و زیارتگاهی مقدس به حساب می آید، مجموعه ای از قبرهای مختلف بوده که البته صحت و سقم اشخاص مدفون در آن سندیت چندانی ندارد و همین نکته آن را به مزاری عجیب تبدیل کرده است. طبق اعتقاد اهالی آن سرزمین، عده ای پسر عموهای پیامبر اکرم (ص) و شیرین بیکا آقا در این مکان به خاک سپرده شده و قدمت برخی از این مقبره های زیبا به سال 1300 میلادی می رسد. از دیگر دیدنی های این مورد از زیباترین آرامگاه های جهان، مسجد قثم بن عباس بوده که او نیز از پسر عموهای رسول خدا (ص) به حساب می آید و به نظر می رسد کسی است که دین اسلام را به این منطقه آورد. در میان روایت های رایجی که گرد این آرامگاه عجیب می گردد، این است که قثم بن عباس بعد از اینکه سر از بدنش جدا شد، سر خود را در آغوش گرفت، راهی چاهی در این آرامگاه شد و از دیده ها پنهان گردید.

هرم عظیم جیزه (Giza Pyramid)

به عنوان آخرین آرامگاه به سراغ شناخته شده ترین، قدیمی ترین و عجیب ترین آرامگاهی می رویم که شهرتی جهانی دارد و افسانه و داستان های فراوانی گرداگرد این بنای عجیب باستانی می گردد. این هرم که تا 4000 سال بعد از ساخت، بلندترین سازه محسوب می شد، دارای ارتفاعی معادل 146/5 متر است و قدیمی بودن آن به 2560 سال پیش از میلاد می رسد. نزدیک هرم عظیم جیزه (Giza Pyramid)، اهرام دیگری دیده می شود که نصیب اشراف آن زمان و همچنین زنان فرعون خوفو گردید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها