رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 478814

بر سر رونق نفت و گاز آمریکا چه آمد؟

ساعت24-رشد تولید نفت و گاز آمریکا آهسته شده زیرا قیمت‌های پایین‌تر شرکت‌های صنعت شیل را مجبور کرده است نرخ حفاری و تکمیل چاه‌ها را کاهش دهند و روند مذکور در سال میلادی جاری تشدید می‌شود.

قیمت‌های پایین و نیاز به حفظ نقدینگی به جای شور و شوقی که سابق بر این برای سرمایه گذاری در تقویت تولید وجود داشت، رونق حفاری و تولید که در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ مشاهده شد را تقریبا متوقف کرده است.

طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت خام این کشور در مدت سه ماه بین اوت تا اکتبر در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۸ تقریبا ۹ درصد افزایش پیدا کرد اما نرخ رشد سالانه از اوج بیش از ۲۱ درصد در فاصله اوت تا اکتبر ۲۰۱۸ در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۷ تقریبا آهسته شده است. و آن طور که اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی کرده است، روند رشد سال به سال در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۰ به ۴.۵ درصد و در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۱ به ۴.۱ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

با در نظر گرفتن این که مصرف جهانی نفت با میانگین نرخ سالانه ۱.۵ درصد در ۲۰ سال گذشته رشد کرده است، تولیدکنندگان شیل آمریکا همچنان سهم بازارشان را توسعه داده و قیمت‌های نفت را تحت فشار نزولی قرار می‌دهند.

اما فشار نزولی روی قیمت‌ها و در منگنه قرار گرفتن صادرکنندگان نفت رقیب مانند عربستان سعودی و روسیه احتمالا به شدت سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ نخواهد بود.

همین داستان در بخش گاز طبیعی دیده می‌شود. پیش بینی می‌شود روند رشد تولید آمریکا پس از ریزش قیمت‌ها در سال ۲۰۱۹ و نزول آنها به پایین‌ترین سطح چند سال اخیر، به میزان قابل ملاحظه‌ای آهسته شود.

تولید گاز خشک آمریکا در مدت سه ماه بین اوت تا اکتبر در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۸ تقریبا ۹ درصد افزایش پیدا کرد اما در مقایسه با رشد سال به سال ۱۳ درصدی در فاصله اوت تا اکتبر ۲۰۱۸ کمتر بود.

بنا بر جدیدترین گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید گاز در واقع ماه میلادی جاری کاهش پیدا می‌کند. رشد سال به سال در فاصله سپتامبر تا نوامبر منفی خواهد شد و تا پایان سال ۲۰۲۰ و در سال ۲۰۲۱ منفی می‌ماند.

مصرف جهانی گاز با میانگین نرخ سالانه ۲.۷ درصد در ۲۰ سال گذشته رشد کرده است، بنابراین کندی رشد تولید آمریکا به محدود شدن عرضه بازار تا پایان سال ۲۰۲۰ و سال ۲۰۲۱ کمک خواهد کرد.

کندی رشد تولید نفت و گاز آمریکا با کاهش سالانه چشمگیر قیمت‌ها مقارن شده و شرکتهای شیل را مجبور کرده است روند حفاری و تکمیل چاه‌ها را برای حفظ نقدینگی آهسته کنند.

قیمت نفت برنت در سه ماهه منتهی به سپتامبر بر مبنای سالانه ۲۶ درصد رشد کرد با این حال از آن زمان اندکی رشد کرد و سال ۲۰۱۹ را با اندکی رشد در مقایسه با افت شدید قیمت‌ها در پایان سال ۲۰۱۸ به پایان برد.

قیمت معاملات آتی گاز افت بدتری داشتند و در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۹ در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۸ بیش از ۳۴ درصد کاهش پیدا کردند و هنوز هیچ نشانی از رشد آنها دیده نمی‌شود.

طبق آمار شرکت خدمات انرژی "بیکرهیوز" مجموع دکلهای حفاری از پایان سال ۲۰۱۸ بیش از ۳۰۰ حلقه (۲۸ درصد) کاهش پیدا کرده و بزرگترین کاهش دکلها هر دو بخش نفت (۲۲۶ حلقه کاهش معادل ۲۶ درصد) و گاز (۷۹ حلقه معادل ۴۰ درصد) را هدف گرفته است.

برخی از مفسران از ورود صنعت شیل به دوران جدید "دیسیپلین سرمایه" صحبت کرده‌اند که رشد تولید را محدود کرده و به بهبود سوددهی به سهامداران بواسطه محدودیت فعالیت حفاری منجر خواهد شد.

نتیجه این رفتار، پایین ماندن نرخ حفاری در زمانی خواهد بود که قیمت‌ها رو به افزایش می‌گذارند و بهبود پایداری در درآمد و سودآوری حاصل می‌شود.

اما فوکوس روی "دیسیپلین سرمایه" یک سیکل تکرار شونده است. اقدام اخیر برای محدود کردن هزینه منعکس کننده دوره‌های مشابه در زمان رکود بازارها در سال ۲۰۱۰-۲۰۰۹ و ۱۰۱۵-۲۰۱۴ است که پس از صعود دوباره قیمت‌ها به فراموشی سپرده شدند.

بر اساس گزارش رویترز، کندی رشد حفاری و تولید احتمالا به متوازن شدن فاصله میان تولید و مصرف نفت و گاز تا پایان سال ۲۰۲۰ و سال ۲۰۲۱ منتهی می‌شود البته به شرطی که روند توسعه اقتصاد جهانی ادامه پیدا کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها