رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 479104

افت قیمت نفت با فروکش التهاب بازار

ساعت24-قیمت نفت در معاملات روز سه‌شنبه که سرمایه‌گذاران از نگرانی پس از اعلام وضعیت اضطراری میادین بزرگ لیبی رهایی یافتند، با کاهش روبرو شد.

بهای معاملات آتی نفت برنت ۳۰ سنت معادل ۰.۵ درصد کاهش پیدا کرد و به ۶۴ دلار و ۹۰ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز دوشنبه به بالاترین حد در بیش از یک هفته گذشته صعود کرده بود.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت ۱۴ سنت معادل ۰.۲ درصد کاهش یافت و به ۵۸ دلار و ۴۰ سنت در هر بشکه رسید.

تونی نونان، مدیر ریسک نفت در شرکت میتسوبیشی ژاپن در این باره گفت: هر بار که رویداد ژئوپلیتیکی مهمی به وقوع می‌پیوندد بازار با جهش قیمت واکنش نشان می‌دهد اما همه به آن به عنوان فرصتی برای فروش نگاه می‌کنند. بازار در بازه معاملات ۶۵ دلار مانده است و اگر پایین این محدوده سقوط کند، اعضای اوپک برای متوازن کردن بودجه خود با مشکل روبرو خواهند شد و اگر به بالای این محدوده صعود کند، تولید نفت شیل آمریکا بهبود پیدا خواهند کرد.

شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرد دو میدان نفتی بزرگ در جنوب غربی لیبی پس از این که نیروهای وفادار به ارتش ملی لیبی یک خط لوله را مسدود کردند، فعالیتشان را متوقف کردند.

اسنادی که به معامله گران نفت ارسال شده است، نشان می‌دهد که شرکت ملی نفت لیبی وضعیت اضطراری اعلام کرده که اجازه می‌دهد به تعهدات قانونی خود در خصوص بارگیری نفت از میادین نفتی الشراره و الفیل عمل نکند.

یک سخنگوی شرکت ملی نفت لیبی اظهار کرد: اگر صادرات نفت لیبی همچنان متوقف بماند، مخازن نفت این کشور در عرض چند روز پر خواهند شد و روند تولید به ۷۲ هزار بشکه در روز کاهش پیدا خواهد کرد. لیبی این اواخر ۱.۲ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده است.

فیاض مصطفی السراج، نخست وزیر لیبی که از سوی جامعه بین المللی به رسمیت شناخته شده است، اظهار کرد: لیبی با وضعیت فاجعه آمیزی روبرو خواهد شد مگر این که قدرتهای خارجی ژنرال خلیفه حفتر را تحت فشار قرار دهد تا به مسدودیت فعالیت میادین نفتی این کشور پایان دهد.

ناآرامی در عراق که یک تولیدکننده بزرگ دیگر نفت است هم از قیمتها پشتیبانی کرد اما مقامات عراقی اظهار کرده‌اند که تولید میادین نفتی جنوب این کشور از ناآرامی‌ها متاثر نشده است.

مدیر انجمن صنعت نفت ژاپن اظهار کرده که هر گونه اختلال عرضه می‌تواند با تولید بالاتر از سوی اوپک جبران شود و تاثیر اختلال بر بازارهای جهانی نفت را محدود کند.

تحلیلگران شرکت ING Economics در یادداشتی نوشتند: عامل دیگری که بازار را آرام کرد، وجود ظرفیت مازاد تولید اوپک است که به بیش از سه میلیون بشکه در روز می‌رسد و عمده آن در عربستان سعودی است.

در این بین، گویان نخستین محموله نفت خام خود را صادر کرد و این کشور کوچک آمریکای جنوبی رسما به یک صادرکننده نفت تبدیل شد.

بر اساس گزارش رویترز، بانک امریکا گلوبال ریسرچ با اشاره به ریسک عرضه در خاورمیانه، بهبود دورنمای تقاضا برای نفت و پایبندی بالاتر گروه اوپک پلاس به پیمان محدودیت عرضه، پیش بینی قیمت نفت در سال ۲۰۲۰ را بالا برد.

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک اظهار کرد که نشست بعدی نمایندگان گروه اوپک پلاس در مارس صورت خواهد گرفت و هیچ کدام از تولیدکنندگان این گروه خواستار تغییر زمان برگزاری این نشست نشدند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها