رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 479641

«گام» 50 هزار میلیاردی برای حمایت از تولید

ساعت24 =رئیس کل بانک مرکزی از راه اندازی طرحی جدید برای تامین سرمایه در گردش واحدهای اقتصادی با ظرفیت 50 هزار میلیارد تومان از هفته جاری خبر داد. طبق این طرح بنگاه های اقتصادی، به جای دریافت تسهیلات و پرداخت به فروشندگان مواد اولیه، می توانند از بانک "تضمین گواهی اعتبار مولد" دریافت کنند و به فروشنده مواد اولیه بدهند. فروشنده می تواند این اوراق بهادار تضمین شده را بفروشد یا تا سررسید نگه دارد و از سود آن استفاده کند.

تولیدات
رئیس کل بانک مرکزی از راه اندازی طرحی جدید برای تامین سرمایه در گردش واحدهای اقتصادی با ظرفیت 50 هزار میلیارد تومان از هفته جاری خبر داد. طبق این طرح بنگاه های اقتصادی، به جای دریافت تسهیلات و پرداخت به فروشندگان مواد اولیه، می توانند از بانک "تضمین گواهی اعتبار مولد" دریافت کنند و به فروشنده مواد اولیه بدهند. فروشنده می تواند این اوراق بهادار تضمین شده را بفروشد یا تا سررسید نگه دارد و از سود آن استفاده کند. طبق گفته همتی، این اوراق در بازار پول و سرمایه قابل معامله هستند.

همتی، در روزهای پایانی هفته قبل، در یادداشتی در این خصوص نوشت: همان گونه که پیشتر گفته بودم،طرح گواهی اعتبار مولد «گام» به مرحله اجرایی رسید و به حول و قوه الهی، هفته آینده و در آستانه دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی، با ظرفیت اولیه ۵۰ هزار میلیارد تومان تأمین اعتبار، به تدریج از طریق تعدادی از بانک های دولتی و خصوصی در اختیار واحدهای تولیدی فعال کشور قرار می گیرد.
همتی تاکید کرد: طرح«گام»، یکی از برنامه های بانک مرکزی با کمک نظام بانکی کشور است که در چارچوب مدیریت نقدینگی، تلاش خواهد کرد امکان تأمین غیر تورمی سرمایه در گردش مورد نیاز زنجیره تولید را به خصوص برای واحدهای کوچک و متوسط، فراهم سازد. گواهی اعتبار مولد «گام»، به عنوان یک ابزار بازار محور و با قابلیت نقل و انتقال، در بازارهای پول و سرمایه، تسهیلات جدیدی را برای تأمین اعتبار بنگاه های تولیدی فراهم می سازد.
همتی درباره فرایند اجرایی این طرح نیز نوشت: در این طرح، تولید کنندگان بر مبنای فاکتور خرید مواد اولیه و واسط از بانک عامل درخواست انتشار و تضمین گواهی اعتبار مولد در سررسید می کنند و به بنگاه فروشنده مواد اولیه تحویل می دهند. دارنده می تواند گواهی را تا سررسید نگه دارد یا می تواند به فروشنده مواد اولیه خود تحویل دهد یا این که در بازار سرمایه تنزیل کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها