رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 479774

جهانگیری: استفاده از محصولات تراریخته نباید سیاسی شود

ساعت24-معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه استفاده از محصولات تراریخته موضوعی علمی است و نباید در حوزه سیاسی به آن پرداخت، گفت: دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور نسبت به افزایش سطح آگاهی درباره محصولات تراریخته اقدام کنند.

style="text-align:justify"> اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور عصر امروز (شنبه) در دهمین جلسه شورای ملی ایمنی زیستی، با اشاره به گزارش های ارائه شده درخصوص وضعیت تولید و مصرف محصولات تغییر شکل یافته ژنتیکی (تراریخته)، بر افزایش سطح آگاهی، رفع ابهامات و پاسخگویی به انتقادها در استفاده از این محصولات تاکید کرد و گفت: موضوع استفاده از محصولات تراریخته، موضوعی با پشتوانه علمی است و باید دانشگاه ها در بررسی جوانب اقتصادی، امنیتی و ایمنی آن بیش از پیش فعالیت داشته باشند.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه نباید مباحث مربوط به تولید و مصرف محصولات تراریخته وارد حوزه سیاسی شود، اظهار داشت: دانشگاه ها و مراکز علمی باید با طرح این موضوع در همایش ها و جلسات،‌ دستاوردهای خود در این حوزه را مطرح و به دفاع از این دستاوردها بپردازند و اطلاع رسانی لازم در این خصوص را انجام دهند.

وی یکی از وظایف دبیرخانه شورای ملی ایمنی زیستی را برگزاری نشست های هم اندیشی و انتشار نظرات و دیدگاه های موافقان و مخالفان استفاده از محصولات تراریخته دانست و گفت: اگر در زمینه تولید این محصولات اجماع و توافق میان دستگاه های مرتبط وجود دارد، می توان با نظارت و رعایت همه ضوابط مرتبط با سلامت مردم، فعالیت های پژوهشی و آزمایشی در این خصوص را آغاز کرد.

جهانگیری تاکید کرد: اگرچه همواره در برابر امور و اقدامات تازه و استفاده از فناوری های جدید مقاومت هایی وجود دارد، اما هرگاه دانشگاه ها در صحنه حضور داشته باشند و ابعاد علمی موضوعات در جامعه به خوبی تبیین شود، به تدریج استفاده از این دستاوردهای جدید مورد پذیرش قرار خواهد گرفت.

معاون اول رییس جمهور بار دیگر بر ضرورت اطلاع رسانی و آگاهی بخشی دقیق به مردم و برچسب گذاری روی محصولات تراریخته عرضه شده در بازار تاکید کرد و گفت: این حق جامعه است که در انتخاب محصول و کالای مورد نظر خود اختیار داشته باشد و بتواند محصولات تراریخته و غیرتراریخته را با سلیقه خود انتخاب کند.

در این جلسه که وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علوم، تحقیقات و فناوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز حضور داشتند، گزارشی از آخرین وضعیت تولید و مصرف محصولات تراریخته در ایران و جهان از سوی دبیرخانه شورای ملی ایمنی زیستی ارائه شد.

نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز گزارشی از سطح زیرکشت گیاهان تغییر شکل یافته ژنتیکی در سال 2018 و مزایای محصولات زارعی زیست فناوری نوین ارائه کرد و گفت: در حال حاضر 44 کشور دنیا از محصولات تراریخته بعنوان غذای انسانی و خوراک دام استفاده و 26 کشور از جمله 5 کشور توسعه یافته نیز نسبت به تولید و کشت و مصرف این محصولات اقدام می کنند.

در ادامه این جلسه نماینده دبیرخانه شورای ملی ایمنی زیستی گزارشی از اقدامات انجام شده در راستای اجرای مصوبات جلسه پیشین شورا ارائه کرد .

در ادامه این نشست نمایندگان وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی و علوم، تحقیقات و فناوری گزارشی از اقدامات انجام شده جهت اجرای سیاست ها و راهبردهای اجرایی ایمنی زیستی به ویژه ترویج فواید محصولات تراریخته ارائه کردند و نماینده وزارت بهداشت گزارشی نیز از اقدامات صورت گرفته برای اجرای ضوابط برچسب گذاری بر روی محصولات تراریخته ارائه کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها