رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 479895

روحانی و راه‌های «رضایت عامه»

ساعت24- تامین رضایت مردم به‌عنوان مهمترین منبع مشروعیت سیاسی، اجتماعی و حقوقی همه نهادها و مسئولان در کانون توجه رئیس‌جمهوری است که خود با رای و خواست مردم بر سرکار آمده‌است. از نگاه رئیس دستگاه اجرایی «هیچ چیزی بالاتر از مردم و بالاتر از قانون» نیست و تنها با وحدت و همدلی می‌توان بر مشکلات کشور غلبه‌کرد.

رئیس دستگاه اجرایی در یک هفته گذشته تاکید بر وحدت و همدلی مردم به عنوان منبع قدرت ملی، اهمیت انتخابات و ضرورت‌های جلب رضایت مردم، همدردی و تاکید بر کمک‌رسانی به سیل‌زدگان استان سیستان و بلوچستان، تشریح اقدامات دولت برای رفع مشکلات معیشتی مردم، بیان راه‌های تقویت قدرت اقتصادی کشور و ... را در اظهارات خود مورد توجه قرار داد.

این گزارش به بررسی و محوربندی اظهارات یک هفته اخیر (منتهی به یکشنبه ۶ بهمن ماه) رئیس‌جمهوری پرداخته است.

تاکید بر وحدت و همدلی مردم به عنوان منبع قدرت ملی

در یک هفته گذشته، اهتمام به وجود وحدت و همدلی میان مردم به ویژه در جریان رخدادهای اخیر کشور، بارها مورد توجه رئیس‌جمهوری قرار گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه دوم بهمن ماه در جلسه هیات دولت با اشاره به خطبه های مقام معظم رهبری در نماز جمعه تهران و تاکید ایشان بر مساله قدرت ملی و توانمند شدن گفت: بزرگترین قدرتی که خداوند در کشور ما قرار داده است قدرت ملی و مردمی است و مردم ایران بزرگترین قدرت ما هستند و هیچ قدرتی بالاتر از حضور، ایستادگی، فداکاری و اتحاد مردم نداریم. هر کجا با مشکل مواجه شدیم، با حضور ، اتحاد و وفاق مردم از این مشکلات عبور کردیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه هراس عمده دشمنان از قدرت اقتصادی، نظامی و امنیتی کشورمان نیست، تصریح کرد: دشمنان از قدرت مردمی و فرهنگی ایران به شدت در هراس هستند چرا که ملتی که خودش را برای ایثار و فداکاری آماده کند و در مسائل و حوادث مختلف در کنار هم باشند همچنان که در حادثه هواپیما و شهادت فرمانده بزرگ کشورمان سردار سلیمانی در کنار هم قرار گرفتند، چنین ملتی از قدرت بسیار عظیم و بزرگی برخوردار است و شکست ناپذیر می باشد. تا زمانی که لطف خدا بر بالای سرمان باشد و مردم متحد و همدل باشند از هیچ چیزی هراسی نداریم.

رئیس دستگاه اجرایی در بخش دیگری از بیانات خود در جلسه هیات دولت با بیان اینکه مردم ایران در روزهای گذشته نسبت به هموطنان خود با محبت و برادری و تعاون رفتار کرده که بسیار پسندیده است، تصریح کرد: مردم کشورمان در این روزها رفتار بسیار ارزشمندی نسبت به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان داشتند مردمان این مناطق انسانهایی بسیار شریفی هستند که با سختی‌ها آشنایی دارند چرا که در کنار طبیعت سخت و کویر زندگی می‌کنند. البته در این حادثه، همه نیروهای امدادی ، هلال احمر، اورژانس، دستگاههای دولتی و نیروهای مسلح به موقع به صحنه آمده و به مردم کمک و یاری کردند.

دکتر روحانی روز سه شنبه اول بهمن در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی هم به اتحاد و وحدت میان مردم کشور اشاره کرد. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه حضور مردم در مراسم تشییع پیکر شهید سپهبد سلیمانی در شهرهای مختلف کشور، حضوری معنادار و حساب شده بود،‌ تأکید کرد: شهید سلیمانی یک شخصیت بسیار والا و ارزشمند بود که در طول دوره خدمت به انقلاب و نظام در مسیر جهاد، فداکاری، مقاومت و ایثار، هیچگاه توقف نداشت و راه خود را با قدرت و ایمان ادامه داد.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه مردم در مراسم تشییع سردار سلیمانی چه در شهرهای مختلف ایران و چه در شهرهای بغداد، کربلا و نجف در کشور عراق به خوبی از خدمات این سردار بزرگ اسلام قدردانی کردند، افزود: این حضور گسترده موجب شد که آمریکا بعد از ترور شهید سلیمانی نتواند حتی متحدانش را با خود همراه کند. حتی برخی از سران کشورهای اروپایی نیز در تماس‌های تلفنی، نسبت به این موضوع اظهار تأسف کردند و این اقدام آمریکا را برای منطقه خطرناک دانستند. در حادثه ترور ناجوانمردانه شهید سلیمانی، افکار عمومی دنیا، نخبگان جامعه و دنیای اسلام بویژه همسایگان ما که خدمات سردار شهید سلیمانی را دیده بودند به خوبی عکس‌العمل نشان دادند و خط ایستادگی و مقاومت خیلی پررنگ شد.

رئیس دستگاه اجرایی با بیان اینکه مردم ما انصافاً در همه حوادث به خوبی و با آگاهی به صحنه می‌آیند، افزود: در موضوع حادثه هواپیمای اوکراینی هم که بسیار دردناک و جانگداز بود، مردم به خوبی با خانواده جانباختگان این حادثه تلخ و غیرقابل باور، ابراز همدردی کردند.

دکتر روحانی همچنین به حادثه سیل در سیستان و بلوچستان و بازدید اخیر خود از مناطق سیل‌زده استان اشاره کرد و افزود: حس همکاری، فداکاری، نوع‌دوستی و از خودگذشتگی مردم در این حادثه نیز بسیار ارزشمند است به طوری که مردم سیل زده برای دریافت کمک‌های ارسالی دیگران را در اولویت قرار می‌دادند و تأکید داشتند که کمک‌ها ابتدا به کسانی که بیشتر نیاز دارند ارایه شود و این یعنی از خودگذشتگی و ایثار مردم که بسیار ارزشمند است.

اهمیت انتخابات و ضرورت جلب نظر مردم

نزدیک‌شدن به زمان برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، «انتخابات» و «مشارکت سیاسی» را به یکی از محورهای مورد تاکید رئیس‌جمهوری در هفته‌های اخیر تبدیل کرده است.

رئیس‌جمهوری در جلسه چهارشنبه هیات دولت خاطرنشان کرد: اینکه خداوند به پیامبر خویش دستور می‌دهد که با مردم مشورت کن و از زنان و مردان بیعت بگیر، به خاطر این است که بخش بزرگی از مشروعیت اجتماعی و حقوقی از جانب مردم حاصل می‌شود و به همین دلیل هر کاری در کشور انجام می‌دهیم نباید رضایت عامه نادیده گرفته شود. رضایت خاصه و رضایت یک جناح و یک قوم ما را به جایی نمی‌رساند و باید رضایت عامه مردم را مدنظر قرار دهیم و بر این اساس اقدام و حرکت کنیم. اگر مردم به خوبی بدانند که امروز و فردا رای و نظر آنها حاکم است بی‌تردید اگر از عملکرد فردی ناراضی بودند در انتخابات بعدی می‌توانند جبران کنند و در چنین حالتی به آینده امیدوارتر خواهند بود.

رئیس‌جمهوری با اشاره به اهمیت انتخابات آتی و قدرت سیاسی و اجتماعی حاصل از آن، اظهار داشت: باید همه پای صندوق آرا حضور پیدا کنند و درست است که باید با دقت افرادی که شرایط لازم را دارند، برگزینند اما نباید هدف را فراموش کنیم و هدف اصلی حضور اکثریت قاطع مردم پای صندوق آرا است والا می‌توان انتخاباتی مانند بعضی از کشورها حتی برخی از کشورهای اروپایی با حضور ۱۵ و ۲۰ درصدی مردم برگزار کرد اما چنین انتخاباتی مورد رضایت ما نیست و هیچ وقت نخواستیم که در انتخابات حضور مردم کمرنگ باشد.

دکتر روحانی با طرح این سوال که حضور پرشور مردم را چگونه می‌توان ایجاد کرد، اظهار داشت: بدون تردید تنها عامل ایجاد چنین شرایطی وجود فضای رقابتی است و مردم بایستی به سلامت، امنیت و رقابتی بودن انتخابات اطمینان داشته باشند. اگر توصیه و نصیحت به دیگران مورد رضایت آنها نیست اما به وزارت کشور، استانداران، فرمانداران و مردم عزیز توصیه می‌کنم اهمیت انتخابات را مدنظر قرار داده و با قوت به پای صندوق آرا بیایند.

رئیس دولت تصریح کرد: همه باید بدانند که بالاتر از مردم و بالاتر از قانون نداریم. هیچ نهادی مقدس نیست مگر اینکه در چار چوب قانون و خواست مردم حرکت کند. این ها برای ما روشن است. وقتی رهبری دستور می‌دهند که قدرتمند شویم این قدرت با حضور و تلاش و تعامل با جهان حاصل می‌شود و باید با همه توان این توصیه رهبری را اجرایی کنیم و در این زمینه خطبه‌های مقام معظم رهبری را مورد توجه قرار دهیم. بی‌تردید اگر در کنار یکدیگر حرکت کنیم می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم.

دکتر روحانی تصریح کرد: باید دستورالعمل رهبری را مبنی بر افزایش قدرت به صورت حساب شده عملی کنیم. اگر کسی در کشور می‌خواهد اقدامی انجام دهد که با قدرت ملی کشورمان سازگار نیست حتما مسوول است و باید در برابر مردم پاسخگو باشد. اگر کسی کلام، سخن و مصوبه‌اش به یک تنش غیرضروری تبدیل شود باید به مردم پاسخگو باشد و اگر قوانین و مقرراتی تصویب می‌شود که رابطه بانکی و مالی کشورمان را با دنیا دچار مشکل می‌کند باید در مقابل آن مسوول بوده و به مردم جوابگو بود. هیچ نهاد غیر انتخابی در کشور وجود ندارد و همه نهادها و مسوولین مشروعیت خود را از اراده و خواست مردم کسب می‌کنند. لذا به همین دلیل است که مردم را پای صندوق رای دعوت می‌کنیم والا چه لزومی دارد که اکثریت مردم در انتخابات شرکت کنند.

خدمت و کمک‌رسانی به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان

کمک‌رسانی به مردم سیل زده سیستان و بلوچستان در هفته‌های اخیر در دستور کار دولت بود. رئیس‌جمهوری اقدامات دولت در این زمینه را تشریح کرد.

رئیس دستگاه اجرایی در جلسه چهارشنبه هیات دولت خاطرنشان کرد: به رئیس سازمان برنامه و بودجه دستور دادم که به استان سیستان و بلوچستان سفر کرده و طراحی‌ها و اعتبارات لازم را برای بازسازی مناطق سیل‌زده در سه استان مذکور انجام دهد و تقریبا ۱۷ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی باید در این استان‌ها بازسازی شود.همچنین تاکید شده خانه‌هایی که تاب‌آوری آنها پایین است نیز بازسازی شود تا چنانچه حادثه‌ دیگری رخ داد، دچار آسیب نشوند.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه استان سیستان و بلوچستان استان زرخیزی است، گفت: این استان به ویژه مناطق جنوبی آن که بخش زرآباد نیز در آن جا دارد از زمین‌های مستعد و مناسبی برخوردار است و می‌تواند جایگاه مهمی در حوزه کشاورزی داشته باشد. امیدوارم با تلاش‌هایی که وزارت نیرو و سایر دستگاهها انجام می‌دهند این استان به یک استان بسیار مهم در بخش کشاورزی و به ویژه محصولات باغی و گرمسیری تبدیل شود. این استان با توجه به اینکه استانی چهار فصل است در همه روزهای سال برای کاشت و برداشت محصولات کشاورزی آمادگی دارد.

دکتر روحانی افزود: سازمان برنامه و بودجه کمک‌های خوبی به هلال احمر به منظور تخصیص به سیل‌زدگان انجام داده است که بر این مبنا ۱۰۰ میلیارد تومان برای شارژ انبارها و ۵۰ میلیارد تومان برای وسایل پروازی تخصیص یافته است و مردم استان مطمئن باشند که دولت تا آخر در کنارشان خواهد بود. همانطور که با سرعت مشکل بخش راه، برق و تقریبا آب استان برطرف شده است و تا حل و فصل تمام مشکلات، این روند ادامه پیدا خواهد کرد.

همدردی با خانواده قربانیان هواپیمای اوکراینی

دکتر روحانی در هفته اخیر ضمن همدردی با خانواده قربانیان سقوط هواپیمای اوکراینی، اقدامات دولت در این زمینه را تشریح کرد.

رئیس‌جمهوری در جلسه چهارشنبه هیات دولت با اظهار تاسف مجدد نسبت به سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: به مردم عزیزی که در این سانحه تاسف برانگیز، عزیزانشان را از دست داده‌اند و هم به مردم سایر کشورهایی که اتباع‌شان در این هواپیما بودند، مجددا تسلیت می‌گویم و یادشان برای همیشه زنده خواهد ماند، مطمئن باشید که جمهوری اسلامی ایران با همه ابزار و امکانات خود این حادثه را مورد بررسی قرار خواهد داد و به همه تعهدات خود از لحاظ حقوقی کاملا متعهد است و دستورات لازم در این زمینه داده شده است. به زودی مرکز مهم نوآوری در زمینه توسعه هوش مصنوعی تحت عنوان ۱۷۶ برگرفته از تعداد مسافران هواپیمای اوکراینی به ویژه ۱۳ نفری که در زمینه علم و دانش فعال بودند، راه‌اندازی خواهد شد.

رئیس‌ دستگاه اجرایی تصریح کرد: از امروز به بعد غیر از همدردی با خانواده جانباختگان، سایر امور از لحاظ فنی و تخصصی بر عهده متخصصین امر و سازمان هواپیمایی کشور است. ضمن اینکه در این زمینه همکاری با کشور اوکراین که اتباع آن دچار حادثه شده و همچنین رعایت همه مقررات بین‌المللی مورد توجه جدی قرار خواهد گرفت. بی تردید در بررسی این حادثه در هر بخشی به نتیجه رسیدیم آن را به مردم اعلام خواهیم کرد و قوه قضاییه نیز مسوولیت خود را انجام خواهد داد.

تشریح اقدامات دولت برای رفع مشکلات معیشتی مردم

تشریح اقدامات دولت در رفع مشکلات معیبشتی مردم را هم می توان در اظهارات یک هفته اخیر رئیس دولت ردیابی کرد.

رئیس‌ قوه مجریه در جلسه چهارشنبه هیات دولت با اشاره به تحول مثبت اقتصادی که علیرغم فشارهای آمریکا و بدخواهان در بخش اقتصادی کشور ایجاد شده است، اظهار داشت: امروز بر اساس گزارش وزیر صنعت از ۱۰۰ قلم کالای ضروری، قیمت ۵۴ قلم در یک ماه گذشته روند کاهشی داشته و ۲۴ قلم هم از افزایش بسیار اندکی برخوردار بوده است و نظارت بر اقلام ضروری با جدیت ادامه دارد تا مردم در مشکل نباشند.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: مرکز آمار گزارشی نسبت به تورم و شرایط اقتصادی کشور داشته که نشان می‌دهد این شرایط به سمت حل و فصل مسائل اقتصادی پیش می‌رود. نرخ تورم که در آذر ماه ۳.۲ درصد بوده، در دی ماه تورم یک ماهه ۰.۸ درصد شده است. تورم نقطه به نقطه نیز در آذر ماه ۲۷.۸ درصد بوده که در دی ماه به ۲۶.۳ درصد رسیده است ضمن اینکه تورم سالانه نیز در آذر ماه ۴۰ درصد و در دی ماه ۳۸.۶ درصد بوده است و این روند مثبت اقتصادی همچنان ادامه خواهد داشت.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه بر اساس گزارشی که در مجمع بانک مرکزی ارائه گردید، انتظارات تورمی در حال کاهش است، گفت: امروز نرخ اوراق دولتی در بازار با سود متعادلی معامله می‌شود و نرخ سود بین بانکی نشان می‌دهد که تورم انتظاری در حال کاهش است. این روند مثبت اقتصادی در شرایطی که آمریکا در دو سال گذشته فشارهای زیادی را اعمال می‌کند، به معنای قدرت و ایستادگی ملت ایران است.

دکتر روحانی افزود: در ۱۰ ماهه امسال ۲۰ میلیارد دلار توسط صادرکنندگان در سامانه نیما عرضه شده است که به معنای توجه صادرکنندگان به منافع کشورمان است. در این مدت همچنین ۳۲ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی تخصیص یافته است و بی‌تردید اگر شرایط تحریم حاکم نبود وضعیتی به مراتب بهتری داشتیم و این شرایط نسبت به وضعیتی که کشورمان در آن قرار دارد قابل قبول به نظر می‌رسد.

عملکرد دستگاه اجرایی در تقویت دولت الکترونیک

حجت الاسلام و المسلمین روحانی روز سه شنبه اول بهمن در جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات، تقویت دولت الکترونیک را از برنامه‌های جدی دولت معرفی و به تشریح اقدامات دولت در این زمینه پرداخت.

دکتر روحانی تصریح کرد: کارهای زیادی در این مدت انجام شده است. کارت ملی را هوشمند کردیم و ۲ الی ۳ ساعت وقت مردم را گرفتند تا کارتی را صادر کنند اما متاسفانه شاهدیم همچنان مردم برای مراجعه به برخی ادارات، ناچارند چندین برگ کپی مدارک همراه خود ببرند. کارت ملی هوشمند درست شده که دیگر کپی مدارک از مردم نخواهند و با یک شماره کارت ملی همه اطلاعات مورد نیاز، قابل دسترس باشد.

رئیس دولت، دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات را موظف به ارائه گزارش هفتگی از روند تسریع در اجرای دولت الکترونیک و هماهنگی میان وزارتخانه ها و رفع مشکلات احتمالی کرد و اظهارداشت: باید مشکلات دولت الکترونیک را ظرف ۶ الی ۷ ماه آینده حل کنیم یعنی سال آینده به نقطه ای برسیم که اعلام کنیم به دولت الکترونیک رسیده و این مشکلات را رفع کرده ایم. دولت الکترونیک گامی با اهمیت در مسیر خدمت به مردم و مبارزه با فساد و نشانه ای از مدرن شدن دولت اسلامی ما است.

رئیس‌جمهوری اظهارداشت: می‌خواهیم کار مردم، وقتی در اداره‌ای وارد می‌شوند، پیشخوان و میز خدمت فقط با یک کارت انجام گیرد. هیچ چیز دیگری نیاز نباشد. فقط یک کارت همراهش است. همه کار با آن کارت باید انجام بدهد، اگر مجوز روزنامه هم می‌خواهد بگیرد، با آن کارت باید انجام بگیرد. بیمه، مالیات بشود و یا اعتراض کند با همان کارت. هیچ چیز دیگری نیاز نباشد.

دکتر روحانی همچنین اهمیت دولت الکترونیک در حوزه بهداشت و درمان را مورد اشاره قرار داد و افزود: مثلاً در حوزه بهداشت و درمان که در این حوزه روی بحث دولت الکترونیک خیلی هم کار شده، بنا بود که سیستم پرونده الکترونیکی سلامت فعال شود تا همه امور درمانی در چارچوب همان کارت هوشمند سلامت انجام گیرد. آن چیزی که ما از دولت الکترونیک انتظار داریم، یک کارت است برای همه کار.

رئیس شورای عالی امنیت ملی انتقال اطلاعات بین دستگاه‌ها و سازمان‌های اجرایی برای تقویت دولت الکترونیک و تسهیل امور و حرکت به سمت شفافیت و گزارش آزاد اطلاعات را ضروری خواند و گفت: هدف نهایی انجام یک برنامه‌ریزی است تا طی ۶ ماه این مشکلات حل شود و به نقطه‌ای برسیم که مردم با سهولت بتوانند اطلاعات لازم را به دست بیاورند و کار اداری خودشان را انجام دهند، بدون اینکه با کسی مواجه شوند و حرف بزنند.

بیان راه‌های تقویت قدرت اقتصادی کشور

رئیس‌جمهوری در هفته گذشته، مسائل اقتصاد کشور و ایده همپیوندی اقتصاد با دیگر ساحت‌های حیات اجتماعی چون سیاست خارجی و فرهنگ را مورد تاکید قرار داد.

رئیس قوه مجریه در جلسه چهارشنبه دوم بهمن هیات دولت با تاکید بر لزوم توجه به تقویت حوزه توریسم و گردشگری گفت: امروز کشورهایی در جهان هستند که به اندازه درآمد نفتی ما در یک سال معمولی ، از بخش توریسم درآمد دارند و کشور ما می تواند با توجه به برخورداری از امنیت و آثار تاریخی، تنوع اقلیمی و زیبایی های طبیعی بالاترین درآمد را از لحاظ توریسم داشته باشند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه وقتی از قدرت صادراتی برخوردار باشیم به طور طبیعی تولید نیز افزایش پیدا می کند، اظهار داشت: اگر صادرات داشته باشیم تولیدات کشورمان می تواند حتی جمعیتی یک میلیاردی را هم پوشش دهد و حتی تولیدات خود را به کشورهایی مانند هند، چین و کشورهای همسایه و اطراف نیز صادر کنیم اما اگر قدرت صادراتی نداشته باشیم در نهایت شاید بتوان صرفا نیازهای داخل کشور را تامین کرد.

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه قدرت اقتصادی بدون قدرت سیاسی امکان پذیر نیست، تصریح کرد: نمی توان با دنیا رابطه و تعامل نداشته باشیم اما قدرت اقتصادی پیدا کنیم. بدون تردید اگر بخواهیم تولیداتمان افزایش پیدا کند باید بازارهای دیگر را در اختیار داشته باشیم و لذا در اقتصاد مقاومتی توجه به حوزه درون‌زا و برون‌گرامورد تاکید قرار گرفته است اما ظاهرا عده ای برون‌گرا را درون‌گرا می خوانند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: بخش بزرگی از مقوله اقتصاد مقاومتی درباره صادرات است لذا باید صادرات و ارز داشته باشیم تا حوزه تولید پیشرفت کند. همچنین باید بتوانیم کالاهای مورد نیاز خود را وارد کنیم و در مقابل کالاهای تولید شده را صادر کنیم. البته هر چقدر به سمت خودکفایی و خوداتکایی حرکت کنیم نشان دهنده توانمندی و هنرمان است اما در عین حال باید به سمت صادرات هم حرکت کنیم. بدون صادرات نمی‌توانیم رقابت و پیشرفت علمی داشته باشیم و پیشرفت علمی و فناورانه در سایه رقابت و حضور در بازارهای جهانی است.

دکتر روحانی افزود: اگر توان سیاسی نداشته باشیم حتی اگر بتوان قدرت اقتصادی را در داخل ایجاد کرد و این ناممکن با عصای موسایی ممکن شود، این قدرت در منطقه و جهان تاثیرگذار نخواهد بود. اگر از گاز، نفت و توان خدمات فنی- مهندسی برخوردار باشیم چنین توانمندی و ظرفیت‌هایی در حد خودکفایی داخلی است و زمانی تاثیرگذار است که بتوانیم آن را به سایر کشورها صادر کنیم. قدرت اقتصادی در کنار قدرت سیاسی، فرهنگی و امنیتی ساخته می‌شود و قابل جدا کردن نیست و اگر کسی تصور می‌کند می‌توان اینها را از هم جدا کرد بدون تردید مسائل استراتژیک دنیا را به خوبی درک نکرده است.

بازنمایی تناقض اروپا در عمل به تعهدات برجامی و فشار بر ایران

اقدام اروپا در فعال کردن مکانیسم حل اختلاف در برجام، مساله وظایف کشورهای اروپایی طرف توافق در برجام را به یکی از محورهای برجسته در اظهارات دکتر روحانی بدل کرده است.

رئیس‌جمهوری در جلسه چهارشنبه هیات دولت خطاب به سه کشور اروپایی تاکید کرد: دوستان اروپایی دچار خطا و اشتباه نشوند، آمریکا یک خطای بزرگی را در خروج از برجام و زیر پا گذاشتن تعهدات خود مرتکب شد که یک خطای بزرگ اخلاقی، سیاسی، حقوقی و حتی نسبت به احترام به قوانین و مقررات بین‌المللی و سازمان ملل بود.

دکتر روحانی افزود: آمریکا همچنین در به شهادت رساندن سردار بزرگ کشورمان هم خطای بزرگ دیگری مرتکب شد و تصور کرد که سردار سلیمانی از بین بردنی است در حالی که کسی با شهادت از بین نمی‌رود بلکه جاودانه می‌شود. آمریکا با این کار خود سردار سلیمانی را برای هزاران سال و در تاریخ جاودانه کرد و آرزو می‌کنیم خداوند چنین توفیقی به انسان دهد که پایان عمرش جاودانگی باشد.

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه آمریکا خطا کرده و جزای آن را خواهد دید، خطاب به سه کشور اروپایی گفت: آیا شما هم می‌خواهید خطا و اشتباه کنید؟ شما می دانید در توافقی که به نام توافق هسته ای با هم انجام دادیم همه تعهداتی داریم و باید به آنها عمل کنیم، این چه حرف مستکبرانه‌ای است که یک دولتی بگوید من به تعهد خود عمل نمی‌کنم اما شما باید به آن متعهد باشید. شما بعد از خروج آمریکا، مگر به ما یازده تعهد ندادید که به آن عمل کنید؟ به کدام یک از آنها عمل کرده‌اید؟ بی‌تردید وفای عهد ، اخلاق ، تاریخ و شرافت بالاتر از تعرفه ماشین است. انسان که شرافت و عهدش را به خاطر تعرفه زیر پا نمی گذارد! حالا کسی که این تعهد را زیر پا گذاشت تصور می‌کرد که می تواند با اینکار ملتی را شکست دهد شما که می دانید ملت ایران را نمی توان با اینگونه اقدامات شکست داد پس چرا به تعهد خود عمل نمی‌کنید؟

دکتر روحانی خطاب به کشورهای اروپایی تصریح کرد: ما داخل برجام هستیم از برجام خارج نشدیم و نمی‌خواهیم برجام را از بین ببریم و نسبت به آن متعهد هستیم و کاهش تعهدات را هم مطابق برجام و بر مبنای آن انجام داده‌ایم. هر روزی هم که شما به تعهد کامل‌تان برگردید همان روز ما نیز نسبت به آن متعهد خواهیم بود و اگر برنگردید هر چقدر شعار بدهید و اجتماع و جلسه تشکیل دهید و تهدید کنید، بی‌ارزش است. به سه کشور اروپایی تاکید می‌کنم که اگر تخلفی کردید و تعهدی را زیر پا گذاشتید، مسول تمام تبعات آن شما هستید.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نیست، گفت: حتی اگر برجام و پادمان هم از بین برود و روابط کشورمان با آژانس بین‌المللی هسته‌ای خوب یا بد باشد، به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم و این بر مبنای فتوای رهبری عزیز و مطابق تعهد اخلاقی هیچ وقت دنبال سلاح هسته ای هم نمی رویم اما در عین حال می خواهیم روابط خوب با شما داشته باشیم. اگر به تعهدات خود عمل کنید ما هم عمل می‌کنیم.

دکتر روحانی گفت: در جایی که نمی خواهید کاری بکنید ، نگویید که ناتوان و ضعیف هستید اما چطور در جایی که می خواهید تخلف کنید، توانمند می شوید؟ جایی که باید به عهد خود عمل کنید ناتوان می شوید و می گویید آمریکا فشار می آورد و نمی توانید و از ما عذر خواهی می کنید اما چطور علیه ملت ایران، یک مرتبه توانمند می شوید؟ وقتی نسبت به ملت ایران می خواهید تعهدات را عمل کنید سر را به زیر می اندازید و می گویید ناتوان هستید. امیدوارم اروپا به عهد و تعهداتش عمل کند در این صورت ما هم به تعهدات خود پایبند هستیم. دولت به آنچه به ملت خود گفته که پای عهد و پیمان خود ایستاده است و باز هم به آن تاکید می کنیم اما اگر کسی بخواهد از تعهداتش خارج شود، تبعاتش نیز بر عهده کسی است که از این عهد خارج شده است.

تاکید بر اهمیت تعمیق روابط ایران و ونزوئلا

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی روز سه‌ شنبه اول بهمن در دیدار «خورخه آرر آسا» وزیر امور خارجه ونزوئلا با اشاره به مناسبات دوستانه دو کشور، گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده گسترش روابط و همکاری‌های خود با ونزوئلا به عنوان کشوری دوست است. ایران و ونزوئلا می‌توانند روابط و همکاری‌های خود را در همه زمینه‌ها از جمله در بخش‌های معادن، انرژی، ساخت نیروگاه و همکاری‌های علمی و فناوری گسترش داده و در این راستا آماده برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور در آینده‌ای نزدیک هستیم.

دکتر روحانی با اشاره به تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ملت ایران و اعمال فشار و توطئه آنها علیه دولت و ملت ونزوئلا این اقدامات را جنایت علیه بشریت برشمرد و تأکید کرد: بی‌تردید ملت‌های مستقل در برابر این فشارها و توطئه‌ها ایستادگی کرده و قطعاً پیروزی در پایان این مسیر متعلق به ملت‌های مقاوم بوده و آمریکا را پشیمان خواهد کرد. دولت فعلی آمریکا هم علیه دولت‌ها و ملت‌های مستقل و هم به ضرر ملت خود اقدام می‌کند و امروز به مجری سیاست‌های رژیم صهیونیستی در جهان تبدیل شده است.

دکتر روحانی با تقدیر از ابراز همدردی و تسلیت دولت و ملت ونزوئلا با مردم ایران در شهادت سپهبد سلیمانی، گفت: شهادت سپهبد سلیمانی باعث تأسف عمیق و عصبانیت ملت ایران از جنایت آمریکا و موجب ناراحتی دولت‌ها و ملت‌های آزاده و مستقل در جهان شد.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه مردم ایران و ونزوئلا به هم علاقمند بوده و همکاری و دوستی دو دولت باید بیش از پیش گسترش پیدا کند، گفت: جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های گوناگون بین‌المللی و در مسیر مقاومت در برابر فشارهای آمریکا با همه توان در کنار دولت و ملت ونزوئلا خواهد بود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها