رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 480217

نماینده‌ای که ۱۳ سالگی به جبهه رفته اما ردصلاحیت شد /قرار ملاقاتی با سردار سلیمانی که به سرانجام نرسید/آمریکا نگران جان سفیرانش/نگاهی به نطق نمایندگان

ساعت24-نطق های امروز نمایندگان مجلس با مباحثی پیرامون بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس، یادی از سردارشهید سلیمانی، مشکلات حوزه انتخابیه و ...همراه بود.

کمال دهقانی فیروزآبادی در نطق میان دستور خود گفت: ایران در طول تاریخ هیچگاه متجاوز و سلطه گر نبوده است، اما هر گاه مورد ظلم و تجاوز دشمن قرار گرفته با مقاومت و شجاعت و تدبیر و فرهنگ غنی، متجاوز را در هم کوبیده و آنان را پشیمان کرده است و این مقاومت ریشه در عاشورای ۶۱ هجری قمری دارد و بالاترین قدرت نرم بازدارنده جمهوری اسلامی ایران است.

دهقانی فیرورآبادی خاطرنشان کرد: درهم کوبیده شدن پایگاه آمریکایی‌ها در عین الاسد بعد از اقدام تروریستی و جنایتکارانه آمریکا و سرنگون شدن مدرن ترین هواپیمای جاسوسی آمریکا که حریم هوایی کشور را نقض کرد تنها جلوه‌ای از قدرت بازدارنده جمهوری اسلامی ایران بود.

بنا به گزارش خانه ملت، وی افزود: ایران امروز ۴۰ سال بعد از انقلاب همچون عربستان گاو شیرده آمریکا نیست یا مثل ایران قبل از انقلاب میش رام شده آمریکا نیست، ایران امروز با رهبری حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری و با خودباوری و اعتماد به نفس ملی و به برکت از خود گذشتگی مردم و جوانان غیور خود در اوج اقتدار همچون شیر در مقابل قلدری آمریکا است و از منافع و مصالح خود دفاع می کند و الهام بخش دیگر کشورها در عرصه روابط بین الملل به ویژه در مقابله با یک جانبه‌‎گرایی آمریکا است.

مطهری: مشکل در نحوه اجرای نظارت استصوابی است

علی مطهری، از دیگر ناطقان امروز مجلس بود.وی ضمن تسلیت شهادت سپهبد قاسم سلیمانی اظهارداشت: شهادت ایشان برای من غم مضاعفی بود زیرا من از ایشان برای هفته بعد وقت گرفته بودم که با ایشان ملاقات کنم؛ امیدوارم نتیجه شهادت ایشان اخراج آمریکایی‌ها از منطقه باشد و البته قصاص خون ایشان به جای خود باقی است.

بنا به گزارش ایرنا، مطهری گفت: ما نباید آن نگاه اول انقلاب را فراموش کنیم، نگاهی که الان به مجلس وجود دارد خیلی متفاوت با آن نگاه اولیه است؛ مجلس اساسا باید نمونه‌ای از جامعه باشد و همه اقشار جامعه باید در مجلس نماینده داشته باشند و فلسفه وجودی شورای نگهبان همین بوده است که چون مجلس خانه کوچکی از مردم است بنابراین ممکن است مصوباتی داشته باشد که با شرع انطباق نداشته باشد.

عضو فراکسیون امید مجلس گفت: نهادی به نام شورای نگهبان درست کرده اند که مصوبات را بررسی کند، اما در انقلاب مشروطه هم پنج نفر از علمای تراز اول را قرار داده بودند تا مصوبات مجلس را با شرع انطباق دهند، لذا تاکید بر این بوده که مجلس باید از همه اقشار نماینده داشته باشد نه اینکه ما افرادی را انتخاب کنیم که همه مر اسلام باشند و ۲۹۰ آیت الله وارد مجلس کنیم.

وی افزود: ممکن است افرادی باشند که میان آنها نماینده اقشار سهل انگار نسبت به دین هم باشند. ما در مجلس اول حتی مجاهدین خلق - منافقین -، نهضت آزادی هم نماینده داشتند، نقطه شروع این مساله اجرای بد نظارت استصوابی بوده است که البته بنده با اصل نظارت استصوابی مخالف نیستم، اما نحوه اجرای آن واقعا برای کشور ما مشکل ایجاد کرده است.

مطهری گفت: معنای درست نظارت استصوابی این است که غیر از آن اصطلاحات چهارگانه، می‌توانند تحقیقات محلی هم انجام دهند، اما تحقیقات محلی مستند به احکام قضایی باید باشد و اگر حکم قضایی مبنی بر فساد اخلاقی یا مسائل مالی آن فرد بود؛ آن فرد را رد صلاحیت می‌کنند، اما صرف گزارش‌های محلی قابل استناد نیست.

وی ادامه داد: سخنگوی شورای نگهبان می گوید که اساسا نیازی به احکم قضایی نیست و می‌توان به این گزارش ها استناد کرد که به نظر بنده کار درستی نیست و به طور کلی برای رد کردن کاندیداهای انتخابات باید عدم صلاحیت او احراز شود نه اینکه بگویند ما صلاحیت این فرد را احراز نکردیم، چرا؟ چون یا فرصت کافی نداشته‌ایم یا اسناد کافی در دست ما نبود؛ گناه این کاندیدا چیست.

عضو فراکسیون امید مجلس ادامه داد: اگر کسی فساد مالی و اخلاقی نداشته و قانون اساسی را قبول داشته است و شما فرصت نکردید ببینید؛ چرا افراد را رد(صلاحیت) می‌کنید، این مشکل باید حل شود، در همین مجلس ما- نمی خواهم اسم بیاورم- نماینده ای داریم که در ۱۳ سالگی به جبهه رفته و ۸ سال اسیر بوده و ۵۰ درصد جانبازی دارد، اما طی گزارش محلی که توسط رقبایش تهیه شده، رد صلاحیت شده است.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این کار چه اثری در قشر انقلابی جامعه و مردم آن منطقه می‌گذارد. باید این مشکلات را حل کرد. نیاز نیست که شورای نگهبان اینقدر نگران مجلس باشد. هر کسی که فساد مالی و اخلاقی ندارد و قانون اساسی را هم قبول دارد؛ شما آن فرد را رد نکنید و بقیه را به عهده مردم بگذارید که به خدا مردم اشتباه نمی‌کنند؛ مگر در مجلس اول مردم اشتباه کردند، مجاهدین خلق هم کاندیدا داشتند و مجلس خوبی تشکیل شد.

ابطحی: اگر 90 نماینده ردصلاحیت شدند، 150 تا هم تایید شدند

سیدمحمدجواد ابطحی نیز در نطق میان دستور خود خطاب به وزیر امور خارجه اظهار داشت: هفته پیش در مجلس گفتم رونالدو و مارادونا را رها کنید، باز هم خطا کردید؛ فقط دو رأی برای کارت زرد گرفتن ظریف در هفته گذشته لازم بود و حال در این هفته توییت او و مصاحبه با اشپیگل را دیدیم؟

ابطحی ادامه داد: بعد از شهادت سردار سلیمانی مذاکره با آمریکا هرگز رخ نخواهد داد حالا هرکاری می خواهید در رابطه با اروپا صورت دهید اما متأسفانه شاهد این هستیم که باز هم به دنبال مذاکره با آمریکا هستید؛ این در آستانه انتخابات آمریکا و کمپین تبلیغاتی ترامپ کمک به آنها است؛ حداقل اصول دیپلماسی را یاد بگیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به برخی خبرها درباره حقوق های نجومی مدیران، خواستار ورود دیوان محاسبات و کمیسیون برنامه و بودجه به این مساله شد.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در پایان درباره ردصلاحیت ها خاطرنشان کرد: ۹۰ نفر از نمایندگان رد صلاحیت شدند اما از سوی دیگر ۱۵۰ نفر نیز تأیید شده اند؛ آقای مطهری می گوید در مجلس اول نظارت وجود نداشت، در حالی که از مجلس اول نظارت وجود داشت و هیچ لیست ضد انقلابی تأیید نشد.

طباطبایی نژاد: روند بودجه ریزی کشور نیاز به اصلاح دارد

سیدصادق طباطبایی نژاد نماینده اردستان هم در نطق میان دستور خود ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت زهرا(س) و قبولی عزاداری ها، گفت: حادثه ترور ناجوانمردانه سردار عزیز شهید حاج قاسم سلیمانی و یارانش و حوادث بعد از آن، حوادثی تلخ و شیرین بود که از خاطره ملت ما پاک نخواهد شد.

نماینده مردم اردستان در مجلس دهم ادامه داد: شهید سلیمانی هم آیت، نشانه الهی و راهنمای دل های خدایی است و هم حجت برای همه کسانی که پیمودن این مسیر را ناممکن می دانند. به حق می توان گفت شهید سلیمانی سردار مقاومت بود، هم در جهاد با نفس و هم در جهاد با دشمن چنان که رهبر فرزانه انقلاب درباره او فرمودند شهید سلیمانی، شجاعت، تدبیر و اخلاص را همزمان داشت.

وی به مشکلات حوزه انتخابیه هم اشاره کرد و گفت: شهرستان اردستان با مساحتی نزدیک کل مساحت استان تهران و جمعیت کم در شرایطی قرار دارد که مخارجش زیاد و اعتبارات بسیار کم دارد چرا که اعتبار بر اساس جمعیت توزیع می شود این در حالی که جمعیت فصلی زیادی شاید چند برابر جمعیت ثابت در شهرستان رفت آمد داشته و نیاز به خدمات اجتماعی دارند که دراعتبارات دیده نمی شود به واقع می توان گفت این نگاه به بودجه ریزی کشور عامل اصلی خالی تر شدن شهرستان ها محروم و کم جمعیت و متراکم تر شدن شهرهای پر جمعیت و کلان شهرها است که قطعا باید بازنگری و اصلاح شود، این موضوع باعث تمرکزگرایی هر چه بیشتر می شود.

اروپایی‌ها با تهدید آمریکا به سمت اجرای مکانیسم ماشه رفتند

فردین فرمند نماینده میانه از دیگر ناطقانی بود که گفت: من نگران این نیستم که مردم در انتخابات شرکت نکنند چرا که ایام انتخابات با ایام چهلم شهید سردار سلیمانی مصادف می شود و مردم به خاطر کسی که برای اعتقاداتش به شهادت رسیده است، پای صندوق رأی می آیند.

بنا به گزارش خانه ملت، نماینده مردم میانه در مجلس شوای اسلامی در ادامه با اشاره به تیتر برخی روزنامه های آمریکا در زمان های مختلف پیرامون برجام، گفت: سال گذشته تیتر روزنامه ای این بود که «بحرانی که می خواست به دست آورد» اما تیتر امروز چیست؟ نوشته اند: «به غیر از جنگ نمی توان کاری کرد که ایران به زانو درآید».

فرمند در ادامه با اشاره به کتابی که اخیرا در یکی از دانشگاه های آمریکا به چاپ رسیده است، عنوان کرد: طبق مدارکی که به این دانشگاه داده شده این کتاب به چاپ رسیده که چگونه قصد داشتند انقلاب ایران را براندازند و شاه را بازگرداند که در نهایت منجر به تصرف سفارت آمریکا در ایران شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه تصریح کرد: وقتی آنها موج فشار را علیه ایران آغاز کردند چنین تیتری زدند که دولت ترامپ اخبار جاسوسی را بزرگنمایی کرده است و تصویری از سردار سلیمانی به چاپ رساندند و آنقدر پیش رفتند تا بالاخره سردار را به شهادت رساندند.

این عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی در ادامه با بیان اینکه رسانه های آمریکایی مجددا به تهدید ایران در حوزه اقتصادی پرداختند، عنوان کرد: روزنامه ای می نویسد که آمریکا و فرانسه دقیقا مکانیسم ماشه را احیا کردند و این به علت آن است که فرانسه 2.4میلیارد دلار شراب به آمریکا می فروشد که می خواهد این را ادامه دهد.

وی ادامه داد: آقای چارلز انگلیسی دو روز پیش گفته است که می دانم ایران قرن ها قسمت مهمی از دنیا بوده است و خیلی چیزها را برای دنیا به مشارکت گذاشته از جمله دانش بشری و فرهنگ. اکنون باید دید چگونه است که آنها از ما تعریف می کنند.

فرمند اضافه کرد: یک نویسنده آمریکایی می گوید که با ایران کاری کرده ایم که اکنون باید نگران جان هر سفیری باشیم که قصد دارد خودروی خود را روشن کند و باید روشن کردن خودروی او را به شخص دیگری بسپاریم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: نمایندگان تنها کاری که می توانند بکنند در حوزه بودجه است از این رو می گویم که باید موضوع اشتغال و اقتصاد در میانه برطرف شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها