رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 482860

جزئیات تازه از توافق طالبان با آمریکا از زبان اشرف غنی

ساعت24-رئیس جمهور افغانستان در محل کنفرانس امنیتی مونیخ از تایید رسمی توافق میان آمریکا و طالبان خودداری کرد اما گفت، در عرض هفت تا ۱۰ روز آینده خبر این توافق به شکل مناسبی اعلام خواهد شد و هم اکنون آمریکا و افغانستان موضعی یکسان دارند.

به گزارش دویچه وله، اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان خطاب به یک کمیته در محل کنفرانس امنیتی مونیخ گفت، دولت وی یک رویکرد عملی برای حل‌وفصل جنگ ۱۸ ساله افغانستان اتخاذ کرده است.

این رئیس جمهور افغانستان عنوان کرد: ما قرار نیست این جنگ را بر مبنای بحث‌های روی کاغذ حل‌وفصل کنیم.

اشرف غنی در ادامه صحبتهایش نیات طالبان را مورد تردید قرار داده و "راهبرد اسب تروا" خواند اما گفت، لازم است که او با این حال تعهد این گروه شبه‌نظامی را بیازماید.

اشرف غنی خاطر نشان کرد: ما قرار است یک گام چشمگیر رو به جلو برداریم و دست به آزمایش بزنیم. این آزمایش مشخص خواهد کرد آیا صلح با طالبان موثر است یا خیر.

در روزهای اخیر به نظر می رسد توافق آمریکا و طالبان بعد از آنکه این گروه شبه‌نظامی با کاهش هفت روزه خشونت ها در افغانستان موافقت کرد نزدیکتر از هر زمان است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه گفت، یک توافق صلح با طالبان "بسیار نزدیک" است.

دولت افغانستان تا کنون تقاضا داشته مشارکت بیشتری در مذاکرات صلح طالبان و آمریکا که در قطر برگزار شده، داشته باشد. با این حال به نظر می‌رسد بعد از دیدارهای اخیر اشرف غنی با مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و مارک اسپر، وزیر دفاع این کشور در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ دو طرف در قبال موضوع توافق صلح به تفاهم رسیده‌اند.

اشرف غنی تاکید کرد: ما هم اکنون موضعی یکسان داریم. ریسک‌هایی وجود دارند اما ما یک فرصت را می‌بینیم. یک اعتماد دوجانبه بین آمریکا و افغانستان مبنی بر اینکه ما می‌توانیم ما همکاری یکدیگر در این زمینه عمل کنیم وجود دارد و به خاطر همین ما تصمیم گرفتیم که دیروز یا امروز در این محل توافقی را اعلام نکنیم اما ما قرار است در عرض هفت تا ۱۰ روز آینده خبر توافق را به شیوه‌ای هماهنگ و تنظیم شده اعلام کنیم.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا هم همچنین گفت، توافق میان آمریکا و طالبان "بسیار امیدوارکننده به نظر می‌رسد".

تحلیلگران می گویند دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مشتاق است که قبل از انتخابات ریاست جمهوری نوامبر آتی توافق صلح با طالبان را امضا کند.

منابع نزدیک به فرآیند صلح دوحه می‌گویند طالبان احتمالا در فاصله ۲۲ تا ۲۸ فوریه کاهش خشونتها را اجرا کند. اگر این روند موفقیت آمیز باشد متعاقب آن امضای یک توافق میان آمریکا و طالبان انجام خواهد شد.

بیانیه اشرف غنی در کنفرانس مونیخ درباره احتمال اعلام توافق آمریکا و طالبان در روزهای آینده نشان می‌دهد سه طرف اصلی درگیری در افغانستان یعنی آمریکا، دولت افغانستان و طالبان متمایل تر از هر زمان به اجرای یک طرح صلح هستند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها