رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 483963

حماس اقداماتش برای مقابله با «معامله قرن» را اعلام کرد

ساعت24- «صالح العاروری» نائب رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، شنبه شب، در گفت‌وگو با شبکه ماهواره‌ای «الاقصی» تاکید کرد که موضع این جنبش در مقابله با طرح موسوم به «معامله قرن» واضح است و این جنبش سه محور را در پیش خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری «صفا»، نائب رئیس دفتر سیاسی حماس در خصوص این سه محور گفت که محور اول میدانی است بدین معنا که مقاومت مردم را فرا می‌خواند و تلاش می‌کند از طریق راه‌های امکان پذیر با طرح معامله قرن بر روی زمین مقابله کند.

«معامله قرن» به طرح دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا گفته می‌شود که برای ایجاد سازش دولت فلسطین و رژیم اشغالگر قدس تدوین شده و آن را طرح صلح می‌خوانند. بنا بر این طرح، رژیم اسرائیل، در ازای دریافت امتیازهایی فراتر از تعهدات قبلی سازمان آزادی‌بخش فلسطین و قطعنامه‌های شورای امنیت و همچنین الحاق بخش‌هایی از مناطق اشغال‌شده به خاک خود، با تشکیل دولت مستقل فلسطینی موافقت می‌کند اما نه پایتختی قدس را می‌پذیرد نه بازگشت میلیون‌ها آواره را.

صالح العاروری در ادامه گفت که محور اول مقابله با معامله قرن شامل تمام اشکال مقاومت، مردمی، نظامی و شبه‌نظامی است.

العاروری در خصوص محور دوم گفت که محور دوم توافق ملی است. او در همین خصوص خاطر نشان کرد که حماس «از تشکیلات خودگردان خواسته است که بر یک برنامه ملی برای مقاومت در برابر معامله قرن به توافق برسد» تا بدین وسیله نشان دهند که هر طرحی را نمی‌توان به مردم فلسطین تحمیل کرد.

نائب رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی در این خصوص یادآور شد: «ابومازن (محمود عباس) رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین پیشتر از آمادگی خود برای اعزام یک هیئت به غزه خبر داده بود و ما هم در راستای توافق بر سر یک برنامه ملی [از این اقدام] استقبال کردیم. با این برنامه ملی می‌شود زمین را در زیر پای اشغالگران به لرزه درآورد و ما می‌توانیم».

صالح العاروری در ادامه صبحت‌هایش گفت:‌ «این مسئله (اعزام هیئت) به تاخیر افتاد و به نظر من این بهانه است».

العاروری ادامه داد:‌ «از همه می‌خواهیم که بیایند و با هم دیدار کنیم، همه با همه بنشینیم و نه اینکه دو طرف یا سه‌طرف حضور داشته باشد. می‌خواهیم همه به طور مساوی در قبول این مسئولیت سهیم باشند».

العاروری در ادامه تاکید کرد که حماس در راستای ایجاد و پیشبرد برنامه یادشده آماده است با تمام نیروها و گروه‌های فلسطینی دیدار کند.

نائب رئیس دفتر سیاسی حماس با اشاره به محور سوم مقابله با معامله قرن توضیح داد که محور سوم سیاسی است و توافق نیروهای فلسطینی بر سر یک نگرش ملی را شامل می‌شود و این کمترین نوع مقابله است. محور سوم در ادامه به شکل جمع کردن نظام سیاسی عربی،‌ اسلامی و جهانی ادامه پیدا می‌کند».

العاروری در این خصوص گفت که چندین دیدار داشتیم و خطرات معامله قرن بر تمام منطقه را روشن خواهیم کرد.

صالح العاروری ضمن تقدیر از تلاش‌های محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان در زمینه رد طرح موسوم به معامله قرن گفت می‌دانیم که محمود عباس و سازمان بیش از ما قدرت انجام امور سیاسی را دارند».

نائب رئیس دفتر حماس تاکید کرد که کار سیاسی لازم است اما نباید خط استراتژیک باشد زیرا این مقاومت است که خط استراتژیک را تشکیل می‌دهد.

پیشتر، عضو دفتر سیاسی حماس در این خصوص اعلام کرده بود، میزان پاسخ رسمی فلسطین به طرح موسوم به «معامله قرن» کافی نیست.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها