رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 484488

ادعای پمپئو علیه روسیه و تهدید به اقدام متقابل

ساعت 24-وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر مدعی شد روسیه در تلاش است در انتخابات این کشور و سایر کشورها مداخله کند و چنین اقداماتی از سوی واشنگتن قابل پذیرش نیست.

laquo;مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا سه شنبه شب گفت، هرگونه مداخله خارجی در روند انتخابات این کشور غیر قابل قبول است.

پمپئو در کنفرانسی خبری گفت: «این را بارها تکرار کردم و در دیدار اخیرم با آقای [سرگئی] لاوروف [وزیر امور خارجه روسیه] در مونیخ نیز گفتم که مداخله در انتخابات ما پذیرفتی نیست. دولت آمریکا همواره و بدون وقفه در جهت حفظ صحت انتخابات تلاش می کند».

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه گفت: «اگر روسیه یا هر دولت خارجی دیگر تلاش کند در رویه های دموکراتیک ما خللی ایجاد کند ما نیز در پاسخ اقداماتی را اتخاذ خواهیم کرد».

وی مدعی شد: «مداخله روسیه در انتخابات دیگر کشورها منحصر به آمریکا نیست. روسیه همواره به دنبال ایجاد دودستگی و بی اعتمادی در میان شهروندان آمریکا و دیگر کشورها از بلاروس تا زیمبابوه بوده است. خوشحال می شوم همه شما گزارش های بیشتری در این مورد منتشر کنید (خطاب به خبرنگاران)».

پنج منبع مطلع به روزنامه «نیویورک‌تایمز» گفته‌اند مقام‌های اطلاعاتی آمریکا دو هفته پیش در جلسه ای به قانونگذاران مجلس نمایندگان این کشور هشدار داده‌اند روسیه در حال دخالت در فعالیت‌های انتخاباتی سال ۲۰۲۰ به منظور کمک به انتخاب مجدد «دونالد ترامپ» رئیس جمهور این کشور است.

در این جلسه محرمانه که در جمع اعضای کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان انجام شده متحدان ترامپ در این مجلس (یعنی نماینده‌های جمهوری‌خواه) جمع‌بندی‌های دستگاه اطلاعاتی آمریکا را رد کرده و گفته‌اند ترامپ رفتار سخت‌گیرانه‌ای با روسیه داشته و امنیت اروپا را تقویت کرده‌ است.

از سوی دیگر روزنامه «واشنگتن‌پست» روز شنبه در گزارشی مدعی شد مسئولان آمریکایی به «برنی سندرز» رقیب دموکرات ترامپ گفته‌اند که روسیه در تلاش است تا با کمک به ستاد انتخاباتی وی، باعث پیروزی اش در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر شود.

سندرز نیز پس از آن با صدور بیانیه‌ای ضمن متهم کردن روسیه به تلاش برای دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، گفت: «روس‌ها می‌خواهند دموکراسی آمریکا را، با متفرق کردن ما، تضعیف کنند و من بر خلاف رئیس‌جمهور کنونی [آمریکا] با قدرت در برابر اقدامات آنها و هر مداخله خارجی در انتخابات‌مان می‌ایستم».

سندرز همچنین در اظهاراتی تند درباره «ٖولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه نیز مدعی شد: «بر خلاف ترامپ، من پوتین را یک دوست خوب نمی‌دانم. او یک قلدر خودکامه است که تلاش می‌کند دموکراسی را نابود کرده و مخالفان در روسیه را سرکوب کند».

«دیمیتری پسکوف» در واکنش به گزارش‌ها و ادعاهای تازه درباره مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا گفت که این ادعاها سراسر مزخرف و ناشی از بدگمانی است و احتمال می‌دهیم هر چه به انتخابات آمریکا نزدیکتر می‌شویم بیشتر شود.

منابع اطلاعاتی آمریکا بعد از پیروزی ترامپ در انتخابات سال ۲۰۱۶ نیز مساله مداخله مسکو در انتخابات ریاست جمهوری این کشور به نفع ترامپ را مطرح کردند که به مدت بیش از دو سال موضوع اصلی محافل سیاسی آمریکا شد و برای آن یک کمیسیون بازرسی ویژه نیز به ریاست رابرت مولر تشکیل شد. با این حال هیچ مدرک و سند محکمی در این زمینه تا کنون ارائه نشده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها