رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 484505

ترخیص ۱۰ درصد مبتلایان کرونا در قم/ وضعیت گیلان نگران‌کننده است

ساعت 24-سخنگوی وزارت بهداشت گفت: ماسک و محلول ضدعفونی رایگان در سه استان با اولویت شیوع ویروس کرونا توزیع می‌شود.

کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت در کمیته اطلاع رسانی قرارگاه کرونا ویروس درباره تعطیلی مدارس دانشگاه‌ها به دنبال مهار کرونا اظهار کرد:در جلسه بعداظهر امروز قرارگاه کرونا درباره تدوام تعطیلی دانشگاه ها، مراکز اموزش عالی استان ها، مدارس، مراکز تجمع، سینماها و مراکز ورزشی بعدازظهر امروز تصمیم گیری خواهد شد.

او درباره لغو تجمعات مردم در اماکن عمومی اظهار کرد: مسابقات ورزشی، سالن ورزشی و نمایش، مراکز تفریحی، نماز جمعه و جماعت، حرم ها و اماکن متبرکه و بقاع شریف و مدارس و دانشگاه‌ها با توجه به ارزیابی ریسک در روزهای اخیر مصوبه قرارگاه ها امروز نهایی و ابلاغ خواهد شد و تا پایان هفته آینده این مصوبه برقرار و پس از ارزیابی ریسک مجدد تصمیم گیری خواهد بود.

احتمال ادامه تعطیلی تجمعات، سیمنارها و سینماها

جهانپور اظهار کرد: به نظر می‌رسد تعطیلی تجمعات، همایش‌ها، کنفرانس‌ها، سمینارها، سالن های نمایش و سینماها همچنان ادامه داشته باشد هر انچه امروز به فرماندهی وزارت بهداشت از طرف ستاد مقابله با کرونا ویروس ابلاغ شود با توحه به تعویض مسئولیت به وزارت بهداشت از طرف ریاست جمهوری است و اجرا نکردن ان تخلف خواهد بود و برخورد خواهد شدو افراد متخلف قابل پیگرد خواهند قرار گرفت.

جهانپور گفت: عزیزان در استان‌های درگیر با کرونا از خروج در استان خودداری کنند و تاکید داریم که هیچ جا امن تر از خانه و شهر خود افراد نیست و مسافرت‌ها و ترددها مشکل ساز خواهد شد؛ همانطور که وزیر بهداشت گفتند این سفرها مشکلاتی در استان‌های مقصد به وجود خواهد آمد و در برخی استان‌ها مثل نلزتدران تب سنجی مردم در ورودی شهر آغا ز شده است و اصرار داریم که هم زمان به این موضوع توجه داشته و حداقل مراوده را داشته باشند و از سفرهای غیر ضروری خودداری کنند.

هفته آینده ۲۲ آزمایشگاه کووید ۱۹ راه اندازی خواهد شد

او ادامه داد: زمان مواجه و ابتلا به علائم اولیه ممکن است سه تا ۱۴ روز طول بکشد و در ساعات اولیه مواجه با فرد آلوده نمی تکان درباره آلوده شدن فرد اظهار نظر کرد و ما به منظور شناسایی سریعت تر موارد ابتلا تا پایان هفته ۱۵ آزمایشگاه و تا هفته آینده ۲۲ ازمایشگاه کووید ۱۹ راه اندازی خواهد شد.

جهانپور درباره آمار پایین مبتلایان به ویروس کووید ۱۹ در کشورهای اطراف ایران اظهار کرد: برخی کشورهای منطقه توانایی شناسایی ویروس را در آزمایشگاه‌های مرجع خود ندارند، اطلاعات خود را شفاف بیان نمی‌کنند اما به زودی سد اطلاعاتی این کشورها شکسته و با انفجار اطلاعاتی مواجه خواهیم شد و پیک صعودی ابتلا در این کشورها رخ خواهد داد از طرفی باید توجه داشت که در بسیاری کشورهای اطراف نظام ثبت بیمار و بیمار یابی وجود ندارد. در بسیاری از کشورهای دنیا موارد ابتلا به بیماری در حال افزایش است، همچنان روزانه چند صد مورد جدید در چین اعلام می‌شود اما روند ابتلا به بیماری در چین کاهشی بوده است‌.

جهانپور درباره درمان دارویی مبتلایان به کووید ۱۹ اظهار کرد: رژیم دارویی پنج گانه برای درمان مبتلایان به کووید ۱۹ مورد استفاده می‌گیرد که بخش اعظم داروهای مصرفی تولید داخل است و امیدواریم با روند بهبودی که شاهد هستیم در روزهای آینده تاثیر ۱۰۰ درصدی داروها را مشاهده کنیم‌.

فرمول ضدعفونی کننده خانگی سطوح

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به فرمول ضدعفونی کننده خانگی سطوح بیان کرد: با توجه به دوام بالای ویروس ضدعفونی سطوح در قطع زنجیره انتقال موثر است، گفت: باتوجه به کمبود نسبی مواد ضدعفونی کننده می توان از یک فرمول خانگی برای ضدعفونی سطوح استفاده کرد باید توجه داشت که استفاده از وایتکس برای ضدعفونی سطوح بسیار موثر است، کافی است تا نیم لیتر وایتکس کلر ۵ درصد را در یک ظرف با ۱۲.۵ تا ۲۵ لیتر آب ترکیب و یک محلول مناسب ضدعفونی تهیه کرد. برای ضدعفونی دست‌ها هم استفاده از آب و صابون کافی است و مردم باید توجه داشته باشند که شست وش وی دست مهمترین راه پیشگیری از باتلا به ویروس کووید ۱۹ است.

۱۰ درصد مبتلایان قم با حال عمومی خوب مرخص می‌شوند

جهانپور با خبر مسرت بخش روند بهبودی بیماران مبتلا به ویروس کرونا در قم که کانون ابتلا در کشور محسوب می شود، گفت: از بین بستری شدگان در قم در هر ۲۴ ساعت ۱۰ درصد با حال عمومی خوب مرخص می‌شوند و این خبر مسرت بخشی است.

او ادامه داد: امروز سه استان جدید دارای موارد ابتلا به ویروس کرونا هستند اما در استان هایی به جز قم و گیلان موارد تک گیر را داشتیم هر چند که نمودار مبتلایان به بیماری صعودی خواهد بود، با توجه به افزایش آزمایشگاه‌ها روند پاسخگویی و بیماریابی سریع تر خواهد بود و تعداد مبتلایان افزایش پیدا خواهد کرد.

نگران وضع گیلان هستیم

سخنگوی وزارت بهداشت متاسفانه وضع گیلان را نگران کننده دانست گفت: در گیلان از نظر افزایش تعداد مبتلایان وضعیت نگران کننده تر است، با توجه به سفرها به این استان نگرانی خود را نسبت به وضع گیلان به ویژه شهر رشت اعلام می‌کنیم و درخواست داریم که مردم از سفر به و از گیلان خودداری کنند.

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره سنین فوتی‌ها اظهار کرد: ابتلا به این بیماری در گروه‌های مختلف سنی رخ می‌دهد اما عموما موارد فوتی در افراد بالای ۶۰ سال و بیماران مبتلا به بیمازی‌های زمینهای مصرف کننده داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی دیده می‌شود و در کودکان و نوجوانان گزارش فوت از چین نداریم اما بیماری نوپدید است و رفتار اپیدمیولوژیک آن به طور کامل شناخته شده نیست.

او در واکنش به اینکه برخی رسانه‌های معاند از کمبود ماسک و اقلام بهداشتی سوء استفاده کرده اند، اظهار کرد: در رسانه‌های رسمی کشورهای معاند با ایران شاهد هستیم که این اقلام با کمبود جدی مواجه شده است و این اقلام با قیمت ۶ تا ۱۵ برابری در کشورهای اروپایی غربی، اروپای جنوبی، آمریکای شمالی، آسیایی و ایران به فروش می‌رسد.

او ادامه داد: این در حالی است که ما تولید کننده هم هستیم و کشورهای صرف وارد کننده با مشکل بسیاری مواجه هستند، امروز ۴۰ در کشور دنیا ردپای ویروس کووید ۱۹ را اعلام کرده اند، کمبود ماسک و اقلام ضدعفونی کننده حتی در بزرگترین صادرکنندگان محصولات بهداشتی و حفاظتی هم وجود دارد و بسیاری از این کشورها با بحران رو به رو هستند،اما ما با بحران مواجه نیستیم و اولین قدم برای رفع کمبود ماسک و اقلام ضدعفونی کننده حذف توزیع از نظام داروخانه است.

استان های اولویت دار توزیع رایگان ماسک و محلول ضدعفونی

جهانپور افزود: هر چه تولید می‌شود به ترتیب اولویت این اقلام در زمان و مکان مناسب توزیع خواهد شد، در قم توزیع پک های بهداشتی آغاز شده و گیلان و تهران در اولویت‌های بعدی خواهند بود و اگر بیش از نیاز این اقلام در دسترس بود از طریق داروخانه ها اقدام به توزیع خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: امروز خرید و فروش مجاز نداریم و سازمان تعزیرات حکومتی با متخلفان برخورد می کند و ظرف روزهای گذشته توانستند با محتکران برخورد کنند، وزارت دفاع و صمت تمام قد در کنار تولیدکنندگان حاضر و تولیدکنندگان سه شیفت در حال تولید هستند و در روزهای آینده وضعیت دسترسی بهنر خواهد شد.

جهانپور تاکید کرد: باید تقاضا را به سمت منطقی شدن و نیاز واقعی ببریم، اید توجه داشت که بخشی از نیاز مردم به دلیل اضطراب و وسواس مردم است و این اظطراب ها به تقاصای بی مورد دامن زده است، تاکید می کنم که درباره ماسک توصیه برای افراد عادی و سالم نداریم و اولویت ها را مجبور هستیم لحاظ کنیم و قاعدتا تا مادامی که در گروه های پرخطر دخیره کافی و دپو و دخیره استراتژیک نداشته باشیم این اقلام را در مبادی دیگری توزیع نخواهیم کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها