رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 484600

کمیته انضباطی اتفاقات اصفهان ‌را از چه زاویه‌ای میبیند؟

ساعت 24-بیش از آن که کرونا نقشی در لغو دیدار تیم‌های سپاهان و پرسپولیس داشته باشد، بی‌برنامگی و سردرگمی باعث شد طرفداران فوتبال از جدال تیم‌های مدعی قهرمانی محروم شوند. اما سوالی که این روزها ذهن‎‌ها را درگیر کرده این است، چرا همیشه بازی‌های سپاهان با پرسپولیس با حواشی همراه می‌شود؟ چه کسی در چنین حوادثی نقش دارد؟ اصلاً چه کسی از این ماجراها سود می‌برد؟

خبر
‌۴۸ سال و ۱۵ روز پیش

اگر بخواهیم به قدمت این دو باشگاه نگاه کنیم، سپاهان ۶۶ ساله و پرسپولیس ۵۶ ساله است، اما جالب اینکه دو تیم اولین بار در روز جمعه ۲۲ بهمن ۱۳۵۰ -‌۴۸ سال و ۱۵ روز پیش- در هفته ششم جام منطقه‌ای ایران به مصاف هم رفتند که پرسپولیس با گل‌های حسین کلانی و محمود خوردبین در برابر تک گل حمید ندیمیان ۲ بر یک به پیروزی رسید. آلن راجرز سرمربی پرسپولیس بود و محمود یاوری سرمربی سپاهان. البته مسعود تابش مدیرعامل کنونی باشگاه سپاهان نیز در آن زمان به‌عنوان مدافع راست این تیم بازی کرد.

پرحاشیه‌ترین بازی‌ها

سپاهانی‌ها تا دهه ۸۰ شمسی تیم بزرگی محسوب نمی‌شدند و برای خارج کردن فوتبال ایران از دو قطبی بودن، اوج گرفتتند. جدال سپاهان با پرسپولیس، بعد از اولین قهرمانی آنها که در لیگ دوم رقم خورد و باعث شد به مرور زمان تبدیل به یکی از سه دیدار بزرگ سطح اول فوتبال ایران شود، گاه با چنان حواشی عجیب و غریبی همراه شده که تا سال‌ها در حافظه فوتبال‌دوستان ایرانی باقی مانده است. در طول دو دهه گذشته رقابت این دو تیم جزو حساس‌ترین و پرحاشیه‌ترین بازی‌های برگزار شده در سطح اول فوتبال ایران و حتی آسیا بوده است.

اعتراض پرسپولیسی‌ها

۳۱ شهریور ۱۳۸۵ تیم‌های سپاهان و پرسپولیس با برتری مقابل حریفان خود به فینال بازی‌های جام حذفی راه یافتند که با قهرمانی سپاهان همراه شد. پس از پایان این بازی، پرسپولیسی‌ها قرارداد عمادرضا با سپاهان را غیرقانونی دانسته و به این مسئله اعتراض کردند. آنها معتقد بودند این مهاجم عراقی در زمان عقد قراردادش، در ایران حضور نداشته و قراردادش با این باشگاه غیرقانونی است؛ موضوعی که توسط محمدرضا ساکت مدیرعامل وقت سپاهان به شدت تکذیب شد.

سرآغاز جنجال‌های این دو تیم

محمدحسن انصاری‌فرد مدیرعامل وقت پرسپولیس در برنامه نود، خواهان استعلام از اداره گذرنامه برای مشخص شدن زمان ورود و خروج عماد رضا شد. با این حال سپاهانی‌ها اعلام کردند قرارداد عماد رضا در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد امضا شده و همه بازیکنانی که در آن روز قراردادشان در دفتر هیئت فوتبال ثبت شده بود بین ساعت ۱۲ تا ۳۰ دقیقه بامداد در هیئت فوتبال اصفهان حاضر شده و قراردادشان را ثبت کردند و کمیته انضباطی نیز این موضوع را پذیرفت و این سرآغاز جنجال‌های جدال این دو تیم گردید.

نابینا شدن سرباز احمدی

این اتفاقات گاهی مثل ماجرای سرباز احمدی در لیگ هفتم و یا زخمی شدن ۲۵۶ نفر در آخرین تقابل دو تیم در فصل گذشته بسیار تلخ بوده است. هفته هفدهم لیگ هفتم، دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۸۶ احمدی به خاطر برخورد مواد محترقه به صورتش دچار ترک خوردگی جمجمه شد و از ناحیه دو چشم هم آسیب دید تا برای همیشه نابینا شود. نه باشگاه سپاهان این موضوع را گردن گرفت و نه هیچ‌یک از ارگان‌ها و سازمان‌های مربوطه، اما تا دلتان بخواهد وعده دادند. از استخدام در کارخانه فولاد مبارکه گرفته تا اعزام به خارج از کشور برای درمان؛ اما همه این‌ها در نهایت منجر به عدم پرداخت دیه به محمود احمدی شد! احمدی جوان ۱۹ ساله‌ای از شهرستان سورشجان استان چهارمحال و بختیاری، با یک سهل‌انگاری بزرگ آرزوهایش به رویای دست نیافتنی تبدیل شد.

او دیگر فوتبال نمی‌بیند

داستان سرباز احمدی تا مدت‌ها سوژه داغ رسانه‌ها بود و با زیرکی خاص مقصران خیلی زود به دست فراموشی سپرده شد و هیچ کسی نتوانست آنها را محکوم کنند. حتی شخصی که این کار را انجام داده بود، گفت بعد از پرتاب مواد محترقه متوجه شدم کلاه او پرت شد. کسی می‌داند محمود احمدی ۱۹ ساله آن روز و ۳۱ ساله امروز اکنون کجاست و چه می‌کند؟ اکنون او دیگر فوتبال نمی‌بیند؛ همان چیزی که چشم‌هایش در فولادشهر را گرفت، اما مگر فوتبال اینقدر زشت است؟ نه! زشتی این فوتبال را ما درست کردیم.

یک یادآوری تلخ

کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال ۷۰ میلیون تومان ناقابل روی این چشم‌ها قیمت گذاشته بود، اما نه تنها از این پول چیزی به دستش نرسید، بلکه رای کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال تنها کسر پنج امتیاز از سپاهان شد که پس از مدتی به ۳ امتیاز کاهش یافت و سه ماه هم این تیم از دیدارهای خانگی محروم شد. در این هیاهو سرباز احمدی فراموش شد و به همین دلیل همیشه بازی سپاهان با پرسپولیس برای او و خانواده‌اش یک یادآوری تلخ است؛ خاطره‌ای که هرگز فراموش نخواهد شد.

آب‌های آلوده

دیدار رفت دو تیم در مهر ماه ۱۳۹۱ در لیگ دوازدهم، با اتفاقات و البته اظهارنظرهای عجیبی همراه بود. بازیکنان پرسپولیس در اواسط بازی دچار تاربینی و سرگیجه شده و ادعا کردند با خوردن آب‌های آلوده قادر به تشخیص زمان بازی نبوده‌اند. پس از بازی پزشک پرسپولیس عنوان کرد آزمایش‌هایی را برای یافتن علت این اتفاق روی بازیکنان انجام داده، اما در ادامه ادعا کرد نتیجه آزمایش از ماشینش به سرقت رفته است! در ادامه هم برخی عنوان کردند مکمل‌هایی که بازیکنان پرسپولیس در بین دو نیمه مصرف کرده‌اند، دچار مشکل بوده است.

جوسازی‌های مدیران سپاهان

دوازده سال جدال این دو تیم با هیاهو و جنجال همراه شده و کسی هم نیست جلوی اینها را بگیرد. تراژدی غم بار نبرد این دو تیم که به غلط «ال‌کلاسیکو» لقب گرفته ۴۴۴۰ روز پیش با از دست رفتن چشم‌های یک جوان آغاز شده و همچنان ادامه دارد. فصل پیش را بخاطر بیاورید؛ از جوسازی‌های مدیران باشگاه سپاهان بر سر سهمیه‌بندی سکوها که امنیت بازی مرحله نیمه نهایی جام حذفی را به خطر انداخت تا کتک خوردن هواداری که می‌خواست با پرچم پرسپولیس وارد ورزشگاه شود.

منع حرکت اتوبوس

اکنون نیز بازی‌ای که قرار بود بدون تماشاگر برگزار شود، نشد و جنجالی درست شد. راستی تا کی می‌خواهد این رویه ادامه داشته باشد؟! گفته می‌شود هواداران سپاهان مقابل هتل کوثر تجمع کرده و مانع حرکت اتوبوس تیم خود به ورزشگاه نقش جهان می‌شوند. ابهامات زیادی در مورد دلایل برگزار نشدن این بازی وجود دارد و با وجود اظهارنظرهایی که از سوی مسئولان دو تیم صورت گرفت، هیچ کس متوجه نشد چه کسی مقصر این اتفاقات بوده و چرا چنین سناریویی را برای این دیدار نوشته است.

بی‌نظمی، رفتارهای فراقانونی

شاید به خاطر آنکه سال‌ها فدراسیون فوتبال ما توسط اصفهانی‌ها اداره می‌شده، مماشاتی رخ داده که کار به اینجا می‌رسد تا هر بازی پرسپولیس با سپاهان به چنین رویدادی ختم شود. شاید مدیران سابق این مجموعه با نفوذ سیاسی و قدرتی که داشته‌اند، سنگ بنای این مشکلات را گذاشته‌اند تا نام شهر زیبا و فرهنگی کشورمان، همواره با مسایلی چون بی‌نظمی، رفتارهای فراقانونی و خشونت و ارعاب همراه باشد.

انگار عادت کرده‌ایم

انگار قصور در اجرای قانون باعث شده تا این مساله به یک فرهنگ در اصفهان بدل شود. شاید با این‌گونه رفتارها، انتظار دارند که شرایط بر وفق مرادشان باشد! آنچه مسلم است تصمیم برای رقم خوردن این اتفاق طبیعی نیست و باید دید کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در مورد این مسابقه چه تصمیمی خواهد گرفت. این هم یک جنجال و حاشیه دیگری برای فوتبال ما که ثابت شود هنوز حرفه‌ای نشده‌ایم و حرفه‌ای هم فکر نمی‌کنیم! انگار عادت کرده‌ایم که هرگاه این دو تیم بازی دارند منتظر یک حادثه باشیم.

اینکه چه کسی مقصر است و به این ماجرا دامن می‌زند، کسی نمی‌داند، اما یک چیز مشخص است، همیشه یک نفر فیتله این آتش را با حرف‌های نسنجیده خود روشن می‌سازد! حالا سوال‌مان از کمیته‌ اخلاق و کمیته‌ انضباطی این است که از آن همه اتفاقاتی که رخ داده، چند تا را به درستی قضاوت کرده‌اند؟ و سوال مهم‌تر اینکه اکنون این کمیته قرار است اتفاقات اخیر را از چه زاویه‌ای ببیند؟

قضاوت خوب محصول تجربه است و از دست دادن ارزش و اعتبار محصول قضاوت بد. امیدواریم با توجه به تلخی‌های جدال این دو تیم تصمیمات درستی گرفته شود تا دیگر شاهد این ناهنجاری‌ها و بی‌احترامی‌های مدیران سرپرستان، مربیان و بازیکنان این دو تیم نباشیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها