رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 484602

عدم حفاظت از پرستاران؛ مجرایی برای انتشار کووید ۱۹ در جامعه/ حاضریم با پول خودمان تست بدهیم!

ساعت 24-قرنطینه پرستارانی که در بخش‌های غیرقرنطینه با بیماران کووید۱۹ مواجه می‌شوند، ضروری است.

همه ابعاد مبارزه با کووید ۱۹، را پیشگیری تشکیل می‌دهد. بخش بزرگی از مبحث پیشگیری در دو وجه کوتاه‌مدت و بلندمدت قابل تعریف است و بهداشت و حفاظت کارِ کادر درمانی و خدماتی مهم‌ترین شکل پیشگیری را تشکیل می‌دهد. در واقع آلوده شدن پرستاران به کووید ۱۹ در نبودِ اقدامات پیشگیرانه و سختگیرانه، مجرایی خواهد بود برای شیوع گسترده آن در جامعه. در مورد راهکارهای قرنطینه و شیوه قرنطینه پرستارانِ در معرض موارد مبتلا شده، تا به حال صحبت‌هایی گفته شده اما دو فعال صنفی پرستاری از دو منظر راهکارهای خود را مطرح می‌کنند.

ابوالفضل بوعذار (نایب رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری اهواز) معتقد است موارد مشکوک و طریقه برخورد سیستم بهداشت و درمان با آنها، برای پرستاران خطرناک‌تر از موارد تست مثبت و قرنطینه است.

به گفته او؛ عمده خطراتی که متوجه پرستاران شده است، مربوط به کسانی است که در بخش غیرقرنطینه و با تجهیزات بهداشتی کم مشغول به کار هستند.

وی خاطرنشان کرد: مراجعین از ترس جان خود با کوچکترین علامت به بیمارستان‌ها پناه می‌برند و انتظار ارائه بهترین خدمات را دارند. افراد مشکوک در بیمارستان‌های معین بستری می‌شوند و بیمارانی در بیمارستان‌ها قبل از اینکه این بحران اعلام شود با تشخیص‌های دیگر بستری می‌شود. اگر بعد از ۱۰ روز تست کرونا ویروس بیمار مثبت اعلام شود، پرستارانی که طی این مدت با بیمار سر و کار داشتند در معرض خطر قرار می‌گیرند.

بوعذار تصریح کرد: البته طبیعی است که تشخیص اولیه این بیمار اشتباه باشد اما انتظار می‌رود بعداز مثبت شدن تست، برای کنترل و جلوگیری از انتشار ویروس بین سایر پرستاران و خانواده و دوستان و آشنایان اقدامات و تمهیداتی انجام شود.

عضو هیئت مدیره نظام پرستاری اهواز بیان کرد: اگر تست بیمار مثبت باشد بایستی کل کادر آن بخش تا حصول نتیجه تست آنها قرنطینه شوند. خیلی از پرسنل حتی حاضرند با هزینه خودشان تست را انجام دهند.

کریم عابدینی (پرستار شاغل در بیمارستان امام خمینی تهران) در گفتگو با ایلنا، مهم‌ترین مشکل نظام درمانی کشور را تسری نگاه پزشک‌سالار و درنتیجه درمان‌محور دانسته و گفت: ابتلای آقای حریرچی، معاون وزارت بهداشت و درمان و تعدادی از پزشکان و مرگ پرستار لاهیجانی گواهی بر لزوم بکارگیری شیوه‌های دقیق مقابله با بیماری اپیدمیک می‌دهد در این میان ناکارآمدی امکانات و تجهیزات حفاظت فردی و نبود آموزش‌های لازم برای رعایت این اصول، می‌تواند روند کار را مختل کند.

وی تصریح کرد: در صورتیکه دقت نظر نشود؛ با درگیر شدن بیشتر کادر درمان و پرستاران علاوه بر خطر ابتلا سایر بیماران، بیمارستان‌ها با خطر استعلاجی پرستاران و خالی شدن شیفت‌های بیمارستانی رو به رو خواهند شد.

عابدینی معتقد است؛ اصلاحاتی که باید با نگاهی درازمدت در سیستم درمانی کشور حاکم شود، تغییر نگرش پزشک‌سالارانه است: واقعیت این است که متولیان و تصمیم‌گیرندگان نظام سلامت ما از دیرباز پزشکان بوده‌اند که نظام سلامت را همواره صنفی اداره کرده و ساختار هم با همین نگرش توسعه پیدا کرده است.

این پرستار شاغل در بیمارستان امام خمینی تهران گفت: سلامت یک امر «سه سطحی» است. سطح اول پیشگیری با فرایندها و پروتکل‌ها و راهکارهای خاص خودش است و هزینه‌بر هم هست. این سطح وظیفه اولیه دولت‌ها به شمار می‌آید.

او ادامه داد: پزشکان در نظام سلامت در سطح دوم یعنی درمان جای می‌گیرند اما در ایران استیلای این صنف به کل نظام سلامت باعث درمان محور شدن نظام سلامت شده است.

او خاطرنشان کرد: استعلاجی قابل توجه کارکنان خصوصاً پرستاران تهدید بزرگی است که باید از الان به آن توجه شود. کادر درمان و خصوصاً پرستاران اگر به خوبی محافظت نشوند با درگیر شدن آنها منبع قدرتمندی برای انتشار بیماری به بیماران فراهم می‌شود.

ایلنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها