رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 487988

چرا ویروس کرونای جدید از آنفولانزا خطرناک‌تر است؟!‌

ساعت 24 -این ویروس مسری تر و کشنده تر است (به ویژه برای افراد مسن) و پتانسیل بیشتری برای اشباع سیستم سلامت دارد.

style="text-align:justify">سوالی که زیاد درباره همه گیری کووید ۱۹ می‌شنویم این است که: این بیماری خیلی شبیه به آنفولانزا نیست؟

یک پاسخ کوتاه و شفاف به این سوال این است: خیر، این بیماری شبیه آنفولانزای فصلی نیست. بدتر است.

بله، بعضی از علائم کووید ۱۹ شبیه آنفولانزا است ، مخصوصا تب و سرفه، اما این ویروس به علت خسارتی که میتواند نه تنها برای جان انسان‌ها بلکه برای جوامع ما به همراه داشته باشد بدتر است.

البته ما نمیخواهیم آنفولانزا را دست کم بگیریم؛ آنفولانزا هنوز هم یک بیماری سالیانه است که موفق شدیم برای مبارزه با آن فعال‌تر از قبل عمل کنیم (واکسن آنفولانزا اهمیت بالایی دارد). ولی هنوز هم ده‌ها هزار نفر سالانه بر اثر آنفولانزا در ایالات متحده جان خود را از دست می دهند.

اما به خاطر داشته باشید که این تعداد مربوط به یک سال است. کووید ۱۹ هنوز یک سال یا حتی شش ماه هم نشده که شیوع پیدا کرده. پیش از ژانویه، دانشمندان از وجود چنین ویروسی خبر نداشتند. این ویروس تازه شروع شده است و با وجودی که هنوز تردیدهای زیادی درباره کووید ۱۹ و نحوه عملکرد آن وجود دارد، بر اساس آنچه میدانیم، این بیماری تهدیدی است که باید بسیار جدی گرفته شود.

چرا کووید ۱۹ بدتر از آنفولانزا است؟

با وجودی که نرخ کشندگی دقیق کووید ۱۹ هنوز مشخص نیست، شواهد تا اینجا نشان میدهند که این بیماری نسبت به آنفولانزا جان نسبت بیشتری از افراد را میگیرد (این بیماری به طور ویژه برای افراد بالای ۸۰ سال کشنده است).

این بیماری همچنین پتانسیل بیشتری برای اشباع سیستم سلامت و ضرر رساندن به مبتلایان به دیگر بیماری‌ها به همراه دارد.

در حال حاضر، هیچ واکسن و هیچ درمان تایید شده‌ای برای کووید ۱۹ وجود ندارد تا بتوان سرعت عوارضی که برای بدن انسان ایجاد میکند را کند کرد. (پزشکان میتوانند سندرم آزادسازی سیتوکین، یک پاسخ ایمنی که ممکن است در برخی موارد برای مبتلایان به کووید ۱۹ کشنده باشد را درمان کنند).

به گفته اپیدمیولوژیست‌ها در نهایت ۲۰ تا ۶۰ درصد از جمعیت بزرگسالان کره زمین به این ویروس مبتلا خواهند شد.

از نظر زیست شناختی، رفتار کووید ۱۹ با آنفولانزا متفاوت است. بروز علایم در افراد آلوده به این ویروس از ۱ تا ۱۴ روز زمان میبرد (به طور متوسط ۵ روز). این زمان برای آنفولانزا حدود ۲ روز است. این امر به طور بالقوه باعث میشود افراد آلوده بدون علامت پیش از این که بدانند بیمار شده اند، به مدت بیشتری دیگران را آلوده کنند.

در سراسر کشور، متخصصین سلامت در خصوص اشباع شدن مراکز بهداشتی با هجوم بیماران کووید ۱۹ و نیاز به جیره بندی تجهیزات پزشکی نگران هستند. بعضی فصل‌ها برای آنفولانزا بدتر هستند ، اما مراکز بهداشتی انتظار موارد آنفولانزا را دارند و خود را آماده میکنند. بسیاری از بیمارستان ها، همانطور که دیلان اسکات از ووکس گزارش میدهد، در آماده سازی برای کووید ۱۹ مشکل دارند.

باور بر این است که این ویروس حدود چهار ماه پیش برای اولین بار از حیوانات به انسان منتقل شده. پیش از نوامبر امسال سیستم ایمنی هیچ انسانی با این ویروس مواجه نشده بود بنابراین هیچ کس هیچ ایمنی طبیعی‌ای در برابر آن ندارد. یعنی از آنفولانزا مسری‌تر است - حدودا دو برابر مسری تر، شاید هم بیشتر؛ اعداد هنوز قطعی نشده اند.

تهدید شیوع شدید این ویروس برای اشباع شدن سیستم‌های سلامت در سراسر جهان بسیار جدی است و آنقدر بد هست که بازارهای سهام را آشفته کند، مردم را از کار بیندازد و به طور بالقوه باعث رکود اقتصادی شود. این بیماری به صورت بالقوه میتواند جان میلیون‌ها نفر را در داخل و خارج از کشور بگیرد.

این امکان وجود دارد که کووید ۱۹ به اندمیک یا بیماری بومی تبدیل شود یعنی بیماری‌ای که به طور منظم به انسان‌ها حمله میکند و تا زمانی که یک درمان یا واکسن برایش ساخته نشود از بین نمی رود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها