رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 488658

از نوجوانان چه می دانیم

نوجوانان خطرجو و خوش گذران هستند

ساعت 24- منصوره نصرتی کردکندی -دربخش های پیشین درباره تعریف و اینکه باید نوجوانان را بشناسیم نکاتی را یاد آورشدم . در این شماه می خواهیم برخی از دلایل اهمیت نوجوانی را بیشتر توضیح دهم.

بلوغ
r /> جوانان در همه فرهنگ ها مشابه اند
واقعیت این است جز رشد بیولوژیکی که در همه فرهنگ ها و جامعه ها یکسان است رفتارهایی مثل خطر جویی ، کم رویی و تاثیرپذیری بودن که مردم به نوجوانان نسبت می دهند تنها در جامعه ها ی غربی نیست بلکه در بسیاری از فرهنگ ها ی بشری نیز دیده می شود .مطالعه ای در دانشگاه (Temple ) در پنسیلوانیا و سایر دانشگاهها در سراسر دنیا در باره جستجوی احساسات و خود کنترلی انجام شد که در آن بررسی بیش از پنج هزار جوان از یازده کشور مختلف ( چین ، کلمبیا ، قبرس ، هند ، ایتالیا ، اردن ، کنیا ، فیلیپین ، سودان ، تایلند ، و امریکا ) به عنوان نمونه حاضر بودند. سن شرکت کنندگان تحقیق 10 تا 30 ساله بوده و این افراد در آزمایش هایی شرکت وپرسشنامه هایی را پر کردند. پرسشگران این تحقیق دو وظیفه داشتند . انها باید به بررسی احساسات جستجوگرانه پرسش شوندگان ، شناسایی و اندازه گیری میزان میل به جستجوی شخصیت ها ی داستانی ، که با احتمال خطر همراه بودند و نیز مقوله خود کنترلی به معنی توانایی در کنترل خود و تصمیم گرفتن را بررسی می کردند. این مطالعات با توجه به شاخص های یادشده درمیان نوجوانانی که دراین طرح حاضر بودند با توجه به تنوع فرهنگ ها نتایج یکسانی نداشت اما در بین آنها شباهت قابل توجهی وجود داشت .نتایج این پژوهش نشان داد مقوله "جستجوی احساسات " درسنین 10 تا پایان 19 سالگی به مرور افزایش می یابد و در سن 19 سالگی به اوج می رسد و سپس دوباره در دهه بین 20 تا 30 سالگی کاهش پیدا می کند . نتایج مطالعات همچنین نشان در مقوله " خود کنترلی " درسنین 10 تا اواسط 20 سالگی به طور پیوسته افزایش می یابد و پس از آن کامل می شود و از آنجا که انتظارات اجتماع در فرهنگ های مختلف متفاوت است نوع رفتار های نوجوان در فرهنگ نمایان می شود .
نوجوانان و داستان بلوغ
یکی دیگر از دلایل اهمیت توجه به نوجوانان به دوره خواص رشد بیولوژیکی نوجوانان برمی گردد. مطالعات نشان می دهد هیچ شواهدی از رفتار خاص نوجوانی در هیچ گروه غیر انسانی دیده نشده است . همه پستانداران دارای یک دوره رشد بلوغ و رشد کامل هستند و وقتی به بلوغ جنسی می رسند بالغ در نظر گرفته می شوند . تحقیقات بسیار زیادی در باره این دوره از زندگی روی موشها و موش صحرایی انجام گرفته ورسیدن به بلوغ در آنها یک ماه طول می کشد . محققان مشخص کردند در طول یک ماه یا پس از بلوغ ، این حیوانات بیشتر ریسک می کنند و نسبت به قبل از بلوغ یا بزرگسالی بیشتر مستعد جستجوی محیط های جدید هستند . نتایج مطالعات منتشرشده در سال 2014 که توسط " استینبرگ " و همکارانش انجام شده نشان می دهد اگر موش در دوره رشد دسترسی به الکل داشته باشد وقتی با موشهای دیگر که در حال رشد و بلوغ هستند همراه باشد الکل بیشتری مصرف می کند اما در موش بالغ اینطور نیست . اطلاعات نشان می دهد موشها در دوره بلوغ وقتی با موشهای نابالغ دیگر همراهند نسبت به زمانی که تنها هستند وقت بیشتری را به نوشیدن الکل می گذرانند در حالی که موش های بالغ در زمان تنهایی و زمانی که با دیگر موشها همراهند به یک اندازه برای نوشیدن الکل وقت می گذرانند


همه انواع حیوانات درسنین نوجوانی رفتارهای مشابه انسان نوجوان دارند. . در آگوست 2016 مقاله ای دریک روزنامه به حمله ناگهانی جانور کیسه دار شبیه خرس (wombat )به یک نوجوان اشاره کرده بود. همچنین مارتین لیند از خدمه حیات وحش در استرالیا در مصاحبه با گاردین در باره جانوران چنین گفته است: جانوران وقتی شیر خوار هستند ، دوست داشتنی اند . تمام مدت بیست و چهار ساعته به مادرشان می چسبند و در جای گرم ونرم تمام مدت به ضربان قلب مادر گوش می دهند وقتی رشد می کنند و بالغ می شوند از همه چیز و همه کس متنفرمی شوند . شاید باور نکنید آنها چون خیلی کوچکند مدام به دست و پای شما می پیچند و جذاب و دوست داشتنی اند .گاز می گیرند ، خراب کاری می کنند و نیش می زنند شما هرگز حاضر نمی شوید این جانور کیسه دار شبیه خرس (wombat) را نگهدارید وگرنه باید قید کف زمین و همه چیز را بزنید . بنابراین رفتارهای معمول نوجوان را در فرهنگ های بشری و گونه های مختلف می بینیم .همچنین برخی از رفتارها سابقه تاریخی و طولانی دارند . قدیمی ترین تعریفی که از نوجوانان شده بر می گرده به سال (399-469) قبل از میلاد که سقراط گفته بود: بچه ها عاشق خوش گذرانی هستند ، رفتارهای بدی دارند ، در کارها اخلال ایجاد می کنند، به بزرگترها بی ادبی می کنند و دوست دارند هنگام بازی تقلب کنند .صد سال یا حتی قبل تراز او ارسطو نیز چنین گفته است : نوجوانان در خودداری از مسایل جنسی ضفیف هستند ، د رخواسته هاشان ثبات ندارند و پرحرارات و تکانشی عمل می کنند .

برگرفته از کتاب : INVENTING OURSEVES

نویسنده : سار ا جنیفر بلاک مور

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها