رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 488676

معاون وزیر کشور: هشدار ها را رعایت و بیماری را جدی بگیرید تا نیازی به برخوردهای قضایی و انتظامی نباشد

ساعت24- رییس کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا در پاسخ به این سوال که این طرح تا چه زمانی ادامه دارد گفت: پیش بینی این طرح به مدت دو هفته است اما قرار شد در هفته اول طرح مورد اجرا و در ادامه مورد ارزیابی قرار بگیرد. اگر اشکالاتی در مسیر اجرای طرح وجود داشته باشد آنها رفع شود البته به همه استانها اعلام کردیم که هرگونه اصلاحات مورد نظر در صحنه را سریع اعلام کنند.

معاون وزیر کشور و رییس کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا جمعه شب با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی به تشریح روند اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی پرداخت.

وی با بیان این که این طرح شامل تشدید محدودیت‌های بیشتری در تردد و سفرها خواهد بود، گفت: کسانی که قصد مسافرت دارند از همین لحظه که اعلام می شود سفر خود را لغو کنند و اقدام به سفر نکنند. در این طرح این طور دیده شده است که افرادی که بنا است وارد شهرها بشوند صرفا افرادی که ساکن شهرها هستند اجازه ورود دارند اما به افرادی که غیرساکن باشند، اجازه ورود به دیگر شهرها داده نمی شود و حداکثر امکان عبور از کنارگذر شهرها را خواهند داشت.
رییس کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا افزود: در طول این مدت شاهد بودیم که بیش از ۷۰ درصد مردم به توصیه‌ها عمل کرده‌اند. یک عده در مسائل شخصی خود رعایت کردند، یک عده نیز به دیگران برای رعایت مسائل کمک کرده‌اند اما عده‌ای رعایت نکردند. ما عادت کرده‌ایم در هر شرایطی براساس عادت‌های خودمان عمل کنیم اگر عادت به سفر داشتیم می‌خواهیم همان را ادامه دهیم.
ذوالفقاری در ادامه با تاکید بر این که مردم سفر غیرضرور و اساسا سفر نداشته باشند، گفت: کسانی که الان در مسافرت هستند – البته نمی خواهیم تعجیل و زمان بگذاریم- اما سریعتر به خانه برگردند یعنی هر کس در مسافرت است به محل سکونت خود برگردد و کسانی هم که در محل سکونت خود هستند برای سفر تصمیم نگیرند چرا که اگر به مسافرت بروند به طور قطع به داخل شهرها اجازه ورود ندارند، همه استانداران و مسوولین در استان‌ها در این مورد توجیه شده اند.
وی افزود: بنابراین آنهایی که الان در مسافر هستند می توانند به تدریج بدون ورود به شهرهای در مسیر به شهر خود بازگردند. به عنوان مثال مسافری در اهواز و قصد برگشت به تهران یا هر نقطه ای دارد در جریان باشند که حرکت و امکانات را طوری تنظیم کنند که وارد شهرهای مسیر نشوند.
ذوالفقاری یادآور شد: البته در بعضی جاها کارمندان و کارگرانی هستند که اکنون خارج از شهر محل کار خود هستند و باید برگردند به آن محلی که شاید محل سکونت آنها نیست، به عنوان مثال استان های بزرگ، شهرک های اطراف تهران کسانی هستند که در آنجا سکونت دارند اما محل کارشان در مرکز استان و یا تهران هست که برای آنها هم تدابیری اندیشیده شده است که خود استانها با کارت شناسایی یا کارتی که در این زمینه طراحی می‌شود تردد آنها دچار مشکل نشود.
وی با بیان اینکه برای کاهش شیوع بیماری باید کاری کنیم که تماس‌ها کاهش پیدا کند حتی تماس‌های خانوادگی نیز کاهش پیدا کند، تاکید کرد: هر طرحی را که برای محدودیت در سراسر کشور ایجاد کنیم یکسری مشکلات دارد که ما برای همه این بخش ها پیش بینی کردیم اما عمده موفقیت این طرح به این است که مردم تصمیم بگیرند که سفر نروند که بتوانیم به حوزه بهداشت و درمان کمک کنیم که انشالله بر این بیماری غلبه کنند.
رییس کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا گفت: اعمال محدودیت ها ی حداکثری در حمل و نقل مسافرین اعم از هوایی، ریلی و اتوبوس های بین شهری است که مقرر شد براساس نیاز هر استان و اعلام استانداران به عنوان رییس ستاد استانی ، وزارت راه و شهرسازی هماهنگی را انجام دهد که در طول این مدت این اتفاق افتاده که بعد از این هم این کار ادامه پیدا خواهد کرد و در حد ضرورت حمل و نقل های هر استان امکانات با رعایت پروتکل های بهداشتی که همه باید رعایت کنند در نظر گرفته می شود.
ذوالفقاری همچنین به موارد استثنایی هم اشاره کرد و افزود: تمامی وسایط نقلیه باری که مایحتاج عمومی و امکانات مختلف کشور را جابه جا می کنند، نیروهای امدادی، پلیس، درمانی،‌آتش نشانی و اورژانس از این قاعده مستثنا هستند و می توانند تردد کنند.
وی افزود: تعطیلی دانشگاه‌ها، مدارس، بوستان‌ها، پارک ها، مراکز ورزشی و لیستی که در این حوزه تنظیم شده که در اختیار استانداران قرار داده می شود که کاملا تعطیل خواهند شد. هر نقطه ای که به نوعی محلی برای تجمع مردم قرار بگیرد به استانها ابلاغ شده که آن قسمت ها را تعطیل کنند.
رییس کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا با بیان این که اصنافی که باید تعطیل شوند یا فعال شوند در سه گروه است، گفت: گروهی از اصناف که حتما باید به صورت صد در صد فعال و باز باشند که بتوانند مایحتاج و خدمات ضروری مردم را پاسخگو باشند که حتی برای آنها محدودیت زمان کاری هم در نظر گرفته نشده است و اگر بخواهند شبانه روز هم کار کنند استان ها این هماهنگی را خواهند داشت؛ بنابراین مردم در ارتباط با تامین مایحتاج ضروری و خدمات ضروری به هیچ وجه نگران نباشند چرا که از این طرح برداشت های دیگر نشود.
ذوالفقاری همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا فروشگاه‌هایی که در لیست قرار است تعطیل باشند آیا می‌توانند فروش الکترونیک داشته باشند، افزود: در این باره تصمیم‌گیری شد که بدون باز کردن فروشگاه، فروش الکترونیک داشته باشند یا طبخ غذای بیرون‌بر نیز می‌تواند فعالیت داشته باشد. درکل صاحبان مشاغل و اصناف لطف کنند براساس شرایطی که برای نیازهای ضروری مردم لازم است، به ما اعلام کنند.
وی خاطرنشان کرد: برای آن دسته از مشاغلی که اعلام شده فعال باشند کلمه باید را بکار برده‌ایم از جمله پمپ بنزین‌ها. یکی از مکان‌هایی که در هیچ شرایطی تعطیل نمی‌شوند، پمپ بنزین‌ها هستند پس مردم به شایعاتی که در فضای مجازی در این خصوص منتشر می شود توجه نکنند. به همه آنها اعلام شده که اگر پروتکل وزارت بهداشت را رعایت کنند، مانند فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مراکز غذای آماده بیرون‌بر و تعمیرگاه تاسیسات خودرو می‌توانند حتی به صورت ۲۴ ساعته فعالیت کنند.
ذوالفقاری افزود: اما گروه دوم گروهی هستند که قطعا باید تعطیل شوند که لیست آن هم مشخص شده است و اجازه فعالیت تا پایان طرح را نخواهند داشت و گروهی هم به تشخیص مسوولین استان در حد ضرورت برای خدمات دهی به مردم ضروری تشخیص داده می شوند که ستادهای استانی مسوولیت دارند با توجه به شرایط محلی و هر شهر در این حد این اماکن را فعال کنند که مشکلی از این جهت برای مردم به وجود نیاید و تمام اصناف و مراکزی که فعالیت خواهند داشت، باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.
ذوالفقاری در ادامه گفت: بخشی از این تصمیماتی که گرفته شده به نوعی از گذشته در بعضی از استان ها با توجه به ایام تعطیلات نوروز و حتی همراهی اتحادیه ها و اصناف انجام شده است که منتها امروز دیگر سراسری به طور یکنواخت اجرا می شود.
رییس کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا تاکید کرد: برگزاری هرگونه مراسم اعم از رسمی و غیررسمی که مستلزم تجمع افراد به گونه ای که در انتشار بیماری نقش داشته باشد ممنوع شده است و استانها ماموریت پیدا کردند که این مراسم را فعلا لغو کنند.
وی ادامه داد: فعالیت ادارات و دستگاه های دولتی هم بر اساس بخشنامه معاون ریاست جمهوری خواهد بود که اعلام کردند. حداکثر دورکاری اعلام شده است. حداقل یا حداکثر یک سوم کارکنان به گونه ای برنامه ریزی شود که حداقل حضور کارکنان را در ادارات داشته باشیم.
ذوالفقاری گفت: بخشی از کارمندان بیش از ۲ میلیون نفری کاملا تعطیل هستند مثل آموزش و پرورش و دانشگاه ها که حوزه هایی هستند که کاملا تعطیل هستند. تعدادی هم که الزاما باید باشند مانند حوزه بهداشت و درمان، پلیس، مراکز امدادی، آتش نشانی و بخش های خدماتی شهرداری ها. درصد کمی باقی می مانند که قرار شد براساس دستورالعمل معاون رییس جمهوری سازماندهی شوند که حداقل تردد و حداقل حضور را در محل کار داشته باشند تا بتوانیم به کاهش انتقال زنجیره این ویروس کمک کنیم.
رییس کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا افزود: ضمانت اجرای این طرح و تصمیم این است که رانندگان خودروها به شهرهایی که ساکن نیستند نمی توانند وارد شوند و باید از کنارگذر عبور کرده و به شهر محل سکونت خود بروند اما اگر تخلف کنند و وارد شهری که محل سکونت نیست بشوند تا یک ماه خودرو توقیف خواهد شد و مبلغ ۵۰۰ هزارتومان هم جریمه می شوند.
او ادامه داد: اصنافی که از این مقررات تخلف کنند محل کسب آنها به مدت یک ماه پلمپ خواهد شد بنابراین انتظار این را داریم که مردم رعایت کنند که نیازی به این کارها نباشد.
رییس کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا در ادامه گفت: به ستادهای استانی در چارچوب سیاست‌های ابلاغی اختیاراتی داده شده است تا وضعیت استان را مدیریت کنند که این اختیارات با در نظر گرفتن دو ضرورت یعنی کاهش زنجیره انتقال شیوع ویروس و پاسخ به نیازهای ضروری مردم استان خواهد بود.
وی با بیان اینکه هر طرحی که اجرا کنیم یکسری حواشی و مشکلات دارد، افزود: در این مدت که فضاهای مختلف مجازی، رسانه‌ها و گفت وگوهای بین گروه ها را رصد می کردیم دریافتیم هر کاری که در کشور انجام می شود منتقدانی دارد و ایرادات و اشکالاتی به آن وارد می کنند اما این طرح همه شرایط و ملاحظات مردم و تعطیلات نوروز و سبک زندگی مردم را در نظر گرفته است و امیدواریم مردم نهایت همکاری با نیروهای انتظامی و پلیس را داشته باشند.
رییس کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا یادآور شد: اما آن تعداد معدود نفراتی که تاکنون موارد هشدار داده شده را رعایت نکردند و مساله بیماری را جدی نگرفتند، موضوع را جدی بگیرند تا نیازی به برخوردهای قضایی و انتظامی نباشد.
وی تاکید کرد: همه فرمانداران، دادستان‌ها، پلیس واعضای شورای تامین در سراسر کشور پشتیبان اجرای این طرح هستند که البته باید با قاطعیت و رعایت تکریم و احترام و ملاحظه شرایط خاص مردم و مسافرینی که در طول راه هستند، انجام شود.
ذوالفقاری با تاکید براینکه اجرای طرح «فاصله گذاری اجتماعی» جدی است چرا که با سلامت مردم کشور سر و کار دارد، یادآور شد: در قوانین جزایی کشور برای کسانی که اصول بهداشتی را رعایت نکرده و در شیوع یک بیماری کشنده نقش داشته باشند، مجازات های سنگینی در نظر گرفته شده است که امیدواریم که نیازی به استفاده از این قوانین در کشور نباشد. قوانین بسیار محکم و سنگینی در این زمینه وجود دارد.
رییس کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا در پاسخ به این سوال که این طرح تا چه زمانی ادامه دارد گفت: پیش بینی این طرح به مدت دو هفته است اما قرار شد در هفته اول طرح مورد اجرا و در ادامه مورد ارزیابی قرار بگیرد. اگر اشکالاتی در مسیر اجرای طرح وجود داشته باشد آنها رفع شود البته به همه استانها اعلام کردیم که هرگونه اصلاحات مورد نظر در صحنه را سریع اعلام کنند.
وی افزود: البته این طرح به روند شیوع این ویروس هم بستگی دارد. قطعا نظر وزارت بهداشت در این ارتباط در تداوم طرح و یا عدم تداوم و یا حتی تشدید آن موثر است. آنچه که ملاک است روند این ویروس و بیماری است. اگر روند رو به کاهش رود قاعدتا روند کنترل مورد تجدیدنظر قرار می گیرد و اگر افزایشی باشد با توجه به نظر وزارت بهداشت و درمان و تصویب در ستاد ملی، کار ادامه پیدا می کند و حتی اصلاحات و کنترل‌های شدیدتری پیش بینی می‌شود.
ذوالفقاری در پایان با بیان اینکه امیدوارم با همکاری مردم زودتر از شر این ویروس که مشکلات اقتصادی و اجتماعی بسیاری به همراه داشته است، نجات پیدا کنیم، گفت: موضوع مبارزه با کرونا نیازمند تلاش جمعی است، باید مراقب باشیم چون شیوع این بیماری در کشور سیر صعودی دارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها