رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 488718

متقاضیان تسهیلات کرونایی بخوانند

ساعت 24-رئیس کل بانک مرکزی در جمع مدیران عامل بانک‌ها و موسسات اعتباری، بر مشارکت فعال بانک‌ها در اجرای طرح ارائه تسهیلات به کسب و کارهای آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا تاکید کرد.

عبدالناصر همتی صبح امروز در دیدار با مدیران عامل بانک‌ها، به تشریح ساز و کار اجرایی مصوبه ستاد اقتصادی دولت در خصوص اعطای ۷۵۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد به واحدها و کسب و کارهای آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا پرداخت.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه مشاغل مشمول این مصوبه در ستاد اقتصادی دولت و با همکاری نظام بانکی مشخص و دستورالعمل مربوط به شبکه بانکی ابلاغ خواهد شد، افزود: طبق مصوبه ستاد اقتصادی دولت، این تسهیلات به واحدهای آسیب دیده که اشتغال خود را حفظ کرده اند، پرداخت خواهد شد.

همتی گفت: بازپرداخت اقساط این تسهیلات، دو ساله است و برای شروع بازپرداخت اقساط، تنفس چند ماهه در نظر گرفته خواهد شد.

وی تاکید کرد: نرخ سود ۱۲ درصدی این تسهیلات منطقی و بر اساس بررسی‌های کارشناسی است و هر نرخی کمتر از این، با توجه به بار مالی آن برای نظام بانکی امکان پذیر نیست.

همتی افزود: نرخ بهره حقیقی در کشورمان حتی در حد ۱۸ درصد نرخ سود اسمی بانک‌ها و با توجه به نرخ تورم سالانه منفی است و قطعاً با نرخ ۱۲ درصد نرخ بهره حقیقی بسیار منفی تر خواهد بود و لذا کمک مناسبی به مشاغل آسیب دیده است.

مدیران عامل بانک‌ها نیز ضمن ارائه پیشنهادات و نظرات خود در این خصوص بر حمایت حداکثری بانک‌ها از این طرح تاکید و اعلام کردند: نظام بانکی کشور تمام توان خود را برای پشتیبانی از اقشار آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا به کار خواهند گرفت.

تسهیلات به واحدهایی داده می‌شود که کارگران را اخراج نکرده باشند

همتی همچنین در حاشیه جلسه با مدیران عامل بانک‌ها در جمع خبرنگاران با اعلام خبر اختصاص ۷۵۰ هزار میلیارد ریال به واحدهای آسیب دیده گفت: این تسهیلات به واحدهایی اعطا می‌شود که کارگران خود را اخراج نکرده باشند.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: در جلسه ستاد اقتصادی دولت بحث‌های مفصلی در مورد کمک به کسب و کارهایی که آسیب دیده‌اند شد و برای جلوگیری از بیکاری نیروی کار، قرار شد تسهیلات ارزان قیمت از طرف سیستم بانکی به این فعالیت‌ها اختصاص یابد.

وی گفت: در جلسه با مدیران عامل بانک‌ها، به اتفاق، بانک‌های کشور حمایت خودشان را از این اقدام اعلام کردند و همه معتقدیم که با اینکه بانک‌ها خود دچار مشکل هستند و گرفتاری‌های خاص خود را دارند، اما اعلام آمادگی کردند که در این مقطع تاریخی به فعالیت‌های اقتصادی کمک کنند.

همتی افزود: در این جلسه نحوه اقدام بخش‌هایی تعیین و قرار شد در جلسه فردا جزئیات مشخص و سهم بانک‌ها مشخص شود.

وی ادامه داد: بخشی از این کمک را بانک مرکزی متقبل خواهد شد و سهم بانک‌های دیگر هم مشخص شده که این امر باعث خواهد شد نرخ سود در حد ۱۲ درصد باشد که نرخ مناسبی است، زیرا نرخ بهره حقیقی منفی است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: امیدواریم با همکاری بخش صنعت و معدن و رفاه و گردشگری گیرندگان این تسهیلات مشخص شوند.

وی افزود: این تسهیلات دو ساله خواهد بود و اقساط آن بعد از چند ماه استراحت از مهر آغاز خواهد شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها