رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 488719

آیا کرونا حس بویایی و چشایی را از بین میبرد؟

ساعت 24- یک فوق تخصص ریه به این پرسش که آیا کرونا حس بویایی و چشایی را از بین می‌برد یا خیر، پاسخ داد.

نادر حیدرزاده درباره احتمال کاهش حس بویایی و چشایی در بیماران مبتلا به کرونا اظهار کرد: در گذشته اگر فردی دچار سرماخوردگی می‌شد ممکن بود مدتی با کاهش یا از بین رفتن حس بویایی و چشایی مواجه شود، اما گذرا بود و دوباره بهبودی حاصل می‌شد.

وی ادامه داد: درباره بیماری کرونا نیز وضعیت به همین صورت است و ممکن است برخی افراد به این وضعیت دچار شوند اما معنی آن این نیست که هر که بویایی یا چشایی خود را از دست داد به کرونا مبتلا شده است.

فوق تخصص ریه با بیان اینکه این ویژگی ممکن است یکی از علامت‌های ابتلا به کرونا باشد، گفت: نکته مهم این است که این علائم در کنار سایر علائم مانند سرفه، تنگی نفس، تب و غیره ارزش دارد.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین تنها با افت بویایی و چشایی افراد نباید نگران باشند این در حالی است که فرد مبتلا به کرونا باید بداند چناچه دچار کاهش حس بویایی و چشایی شد مانند سایر بیماری‌های ویروسی بعد از بهبودی به احتمال زیاد این مشکل نیز برطرف خواهد شد و جای نگرانی نیست.

فوق تخصص ریه همچنین به چند نکته بهداشتی اشاره کرد و گفت: نکته دیگری که باید به آن توجه داشت استفاده از ماسک و دستکش است؛ اگر فردی از ماسک استفاده می‌کند تا زمانی که آن را در یک کیسه در بسته قرار نداده باید از دست زدن به آن خودداری و در صورت ضرورت از بندهای آن برای برداشتن ماسک استفاده کند.

وی ادامه داد: برخی افراد هنگام صحبت ماسک خود را روی چانه قرار می‌دهند و دوباره آن را مقابل دهان می گذارند در حالی که این کار اشتباه است و می‌تواند منجر به انتقال ویروس شود. علاوه بر این شهروندان باید به این نکته توجه داشته باشند که قبل از استفاده از ماسک، باید دست‌ها را با آب و صابون شست.

دکتر حیدرزاده تصریح کرد: همچنین باید توجه داشت که بعد از قرار دادن صحیح ماسک جلوی دهان، دیگر نباید به آن دست زد تا زمانی که بخواهیم ماسک را دور بیندازیم اما برخی هنگام استفاده از ماسک و دستکش فکر می‌کنند کاملا ایمن هستند و بعضاً احتیاط های لازم را رعایت نمی‌کنند، درحالی که باید این نکته را در نظر داشته باشند که به منظور کاهش شستشوی دست می‌توان از دستکش استفاده کرد یعنی به جای شست و شوی مرتب دست‌ها، دستکش‌ را به طور مرتب تعویض کرد نه اینکه آن را در مدت زمان طولانی استفاده کرد و با هر سطحی تماس داشت.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها