رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 488728

وزیر اقتصاد: شتاب تورم امسال کاهش می یابد/ بازار ارز و سکه به ثبات رسیده است

ساعت24-وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: اطلاعات مربوط به متغیرهای کلان اقتصادی نشان می‌دهند وضعیت کشور رو به بهبود است؛ ولی هنوز به نقطه مطلوب نرسیده ایم.

به نقل از وزارت امور اقتصادی و دارایی، فرهاد دژپسند در گفتگو با برنامه "رهیافت" رادیو اقتصاد با موضوع "فرصت‌های اقتصادی تحریم" در خصوص تعریف شرایط مطلوب گفت: نقطه مطلوب نقاطی است که در سیاست‌های کلی و برنامه ششم به تصویر کشیده شده است.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه، ما باید سالانه از ۶۰ میلیارد دلار منابع مالی خارجی استفاده می‌کردیم و نیز بالغ بر ۷۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در کشور انجام می‌دادیم که به دلیل اعمال انواع و اقسام محدودیت‌ها در ورود منابع، نمی‌توان این ارقام را در ظرف زمانی معین شده محقق نمود، به همین دلیل با نقطه مطلوب فاصله داریم.

دژپسند تصریح کرد: در این شرایط و با وجود تحمیل این همه مضایق، صادرات غیرنفتی روند خوبی را داشت که در خور تقدیر است.

وی همچنین با تقدیر از صادرکنندگان گفت: صادرکنندگان کشور محدودیت‌های زیادی را در نوردند تا به نقطه هدف تعیین شده دست یابند.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه در سال گذشته شرایط متلاطمی در حوزه بازار ارز و طلا داشتیم تاکید کرد: با سیاست‌هایی که اتخاذ شد، از آن تلاطم‌ها عبور کردیم و امروز یک روند پایداری را در بازار ارز، سکه و طلا می‌بینیم.

دژپسند در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت: زمانی که بالغ بر ۸۵ درصد واردات ما را کالای سرمایه‌ای، واسطه‌ای و مواد اولیه تشکیل می‌دهد، وقتی نرخ ارز به طور مثال ۳ برابر می‌شود هزینه تأمین این کالاها و مواد اولیه نیز برای بخش تولید به همان اندازه بالا می‌رود و در نتیجه با افزایش هزینه تولید، قیمت تمام شده هم بالاتر می‌رود.

وی افزود: از تیرماه سال گذشته، با تغییر روند تورم خرده فروشی، این روند فزاینده تبدیل به روند کاهنده شد و پیش بینی‌های ما این است که تا پایان سال این روند ادامه پیدا کند و شتاب تورم گرفته شود.

وزیر اقتصاد در پایان این گفتگو، ادامه روند کاهش تورم، مثبت بودن رشد اقتصاد غیر نفتی و برداشتن گامی بزرگ در واگذاری شرکت‌های دولتی با تغییر روش واگذاری را به عنوان اخبار امیدبخش قابل تحقق در سال جاری عنوان کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها