رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 488738

کاهش تقاضای ناشی از کرونا با تقویت صادرات جبران شود

ساعت24-کارشناس اقتصادی گفت: دولت برای حل مشکل کاهش تقاضا در دوره شیوع کرونا لازم است با تقویت دیپلماسی به سمت افزایش صادرات غیرنفتی حرکت کند.

حجت الله عبدالملکی درباره مشکلاتی که با شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد کشور سایه انداخته است، گفت: چیزی که باعث رکود تولید و خدمات در زمان شیوع کرونا می‌شود از سمت تقاضا و نقدینگی است.

وی ادامه داد: در بحث تقاضا کاری که دولت می‌تواند انجام بدهد، صادرات و پیگیری صادراتی است. به دلیل اینکه برخی کشورها واردات کالا را محدود کرده‌اند، کمی صادرات ما به مشکل برخورد کرده است که اینجا دولت و وزارت خارجه وظیفه سنگینی دارند و باید با دیپلماسی این مشکل را حل کنند.

دولت باید هزینه تولید را کاهش بدهد

این کارشناس اقتصادی درباره تأثیر کرونا بر نقدینگی بنگاه‌ها، گفت: در بحث نقدینگی هم چون تقاضای داخلی و خارجی کم شده، ورودی نقدینگی تولید کننده‌ها کاهش پیدا کرده است. دولت باید اولاً هزینه تولیدی‌ها را کاهش بدهد که برخی از آنها را انجام داده است، مثلاً تعویق حق بیمه کارگرها که اجازه دادند در آینده به صورت اقساطی پرداخت شود یا در پرداخت وام به برخی از تولیدی‌ها مهلت‌هایی داده شد. اینها اقدامات مناسبی است اما کافی نیست.

وی با اشاره به لزوم اعمال تخفیف‌های مالیاتی، گفت: برخی برای تخفیف‌های مالیاتی می‌گویند دولت همین حالا هم کسری بودجه دارد و اگر بخواهد تخفیف بدهد مشکل او در کسری بودجه بیشتر می‌شود و این به صورتی دیگر رکود را تشدید می‌کند. اما ما اینجا تاکید می‌کنیم که باید روی تغییر فاز مالیاتی کار کنیم. یعنی باید فشار مالیاتی را از تولید کننده برداریم و به مالیات بر عایدی سرمایه تمرکز کنیم.

مالیات بر عایدی سرمایه، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد برای دولت ایجاد می‌کند

وی ادامه داد: حتی در همین شرایط کرونایی کسانی هستند که سودهای بادآورده‌ای، از طریق خرید و فروش‌ها و … به دست می‌آورند. اینها را دولت باید ممیزی کند. این افراد درآمدهای بالایی دارند و از همین طریق می‌توانیم صدهزار میلیارد تومان درامد مالیاتی جدید ایجاد کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بستر قانونی برای اخذ چنین مالیاتی وجود دارد یا خیر، گفت: متأسفانه قانون آن موجود نیست اما منعی هم وجود ندارد در قانون اصلاح قانون مالیات مستقیم که در مجلس به تصویب رسید این موضوع در قانون وجود داشت اما دولت با آن مخالفت کرد و مجلس هم قصور کرد و آن‌را در قانون قرار نداد. اما در شرایط جدید خصوصاً شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا ایجاد بستر قانونی کاری ساده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها